Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ventiel zit (in elk geval bij de DS) ook bij een tube niet in het midden van de velg.
Plaatje van Tubeless klopt ook niet; er zit op een tubeless velg tweemaal een extra ribbel (de zgn. “hump”), net aan de “binnenkant” van waar het rubber de velg raakt. Dit zorgt er voor dat de band niet zo makkelijk van de velgrand wordt gedrukt, als je bijv een stoeprandje pakt of héél hard door de bocht gaat met een lage bandenspanning. De tubeless zou anders leeg lopen.
Je kúnt op een DS velg prima met tubeless zonder binnenband rijden, (er zijn meerdere mensen die dat doen) maar:
- niet alle velgen zijn even mooi luchtdicht, en
- je houdt het risico van onverwachte leegloop als de band van de velgrand wordt gedrukt.
Tubeless buitenbanden hebben inderdaad vaak oneffenheden aan de binnenkant. De oude Hankook 702 Centum (redelijk goede band, maar niet meer verkrijgbaar geloof ik) had in de laatste serie een klein stickertje, dat een plekje in de binnenband schuurde en mij persoonlijk vier lekke banden heeft opgeleverd over drie auto’s en 60duizend km.
De nieuwe Repro’s zien er erg mooi uit, en de slappe zijwang lijkt mij helemaal geen probleem, maar: ze hebben radiale ribbels, als een soort baleinen, in de binnenkant van de zijwangen staan, minstens een millimeter hoog, om de 3 cm of zo, en die zijn best scherp. Ben erg benieuwd naar de ervaringen mbt tot lekke binnenbanden hiermee.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Een tubeless band op een tubetype velg kan bij hoge snelheden en lage druk (bv klein lek opgelopen) loskomen van de velg!
Gevaarlijk.
Niet doen, dus.
Bovendien kun je bij betrokkenheid bij aanrijding (D) aansprakelijk gesteld worden voor gevolgschade.
Dit is een gevoelig onderwerp. Ik heb me er destijds noodgedwongen in verdiept.
Bij meerdere gespecialiseerde velgen dokters kan je professioneel , machinaal, een hub op de velg laten lassen om dit bezwaar op te vangen. Zij adviseren alleen een hub aan de buitenzijde.
Zelf heb ik dit gedaan bij een triumph TR 6, omdat een lekke band bij die auto’ s heel gevaarlijk kan zijn : ze worden onbestuurbaar en gaan over de kop. Een gewone lek kan bij gebruik van binnenbanden aanleiding geven tot een klapband. Rijdt er al sinds 2008 mee, diverse rally’s in de bergen en nooit een centje pijn . Lijkt mij dus een goede oplossing
Als je nieuwe binnenbanden gebruikt, gebeurt er in mijn ervaring maar weinig. Maar als je een keer hebt gewisseld om wat voor reden dan ook , of een lekke band hebt gerepareerd, komt de binnenband anders in de buitenband te zitten. De slijtplekken van de grovere “balijnen” kunnen dan opnieuw een andere balijn treffen en dan een klapband geven of lekke band. Ook bij niet zo grove buitenbanden.
Als je het probleem van een eventuele niet luchtdichte velg wilt compenseren : dik spuiten meerdere lagen aan de binnenkant.
Misschien een domme vraag, maar past een tubeless ventiel probleemloos in het gat van tubetype velg?
En verdient het aanbeveling om de baleinen in de band af te plakken met duct tape oid?
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ventiel past.
Afplakken zal niet gaan, je krijgt die tape er nooit netjes op en maakt het er daardoor niet beter op. En als die tape door flexen en de warmte los gaat, opkreukelt en verplaatst wordt het hel;emaal een zootje.Om van het effect op balancering nog maar te zwijgen… Scherpe randjes wegschuren met stukje 80 of 120 papier lijkt mij het beste.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Daar heb je wel een punt…
Zoals eerder gemeld: ik rijd op 4 nieuwe Retro Classics, met 4 nieuwe binnenbanden gemonteerd. Kleine 10k mee gereden in ruim een jaar tijd, geen lekke banden gehad. Keep you informed.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hallo IDealist,
Ik heb ook Retro CLassic tyre 001 besteld en dit weekend ontvangen voor 185/80/R15 en achter 165/80R15 maar achter zit er een White Side Wall op vna 20 mm
en voor niet. HEt blijkt nu dat alleen de 165 met WSW 20 mm is gemaakt. Overigens ziet de band er prima en degelijk uit…profiel ziet bij hetzelfde uit als mijn Michelins.
IK zit nu alleen mee dat er voor geen WSW op zit ik kan ze nog terugsturen heb nog bedenk tijd.
Wat kan er gebeuren als ik rondom 165/80/R15 monteer op een D-special uit 1971 ?
Overigens even ter info ik heb tijdelijk een keer de banden omgedraaid 165 voor en 185 achter gedaan (was meer voor omdat voor meer was afgesleten) en hiermee zijn we naar Parijs geweest (la monde de la DS 60 jaar en meer over het circuit gereden)
HEb verder geen problemen ondervonden met rijden totdat ik er achter kwam met de auto in de hoogste stand de spatschermen raken toen heb ik ze weer omgewisseld maar ze zijn nu te hard geworden.
Alvast bedankt !