Deden het altijd, zonder directe aanleiding doen de ramen en de interieur ventilator het niet meer. Zekeringen heb ik reeds gecontroleerd. Wie weet wat nu te doen?
Voetjes van de zekeringhouder oke ?? willen nogal eens corroderen (= slechte verbinding).
Dan meten: meet je spanning achter de zekering ?? zo ja, meten of de spanning aankomt.
Meten is weten
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ga ik doen, weet alleen niet welke zekering het moet zijn, kom er met het boek niet uit. Weet iemand toevallig of dit een dezelfde zekering is?
Mijn elektr.boeken liggen in de Sm. Inmiddels op het WWW nog een pdf gevonden. En daaruit blijkt dat deze achter relais 34 zitten en achter de thermische zekering 32.
Overbrug die thermnische zekeringen eens (zijn er 2) of vervang het relais. je kan natuurlijk ook meten achter de thermische zekering en/of het relais.
Sorry voor het spiegelbeeld maar ja, bij die britten moet het net weer anders
Succes
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voeding van allebei komt van een van de 2 thermische zekeringen, vooraan bij het rijtje relais. De voeding gaat vandaar via een relais, ik denk de buitenste.
Edit: citroen 23 was me voor. Die thermische zekeringen zijn er nieuw. Moet je even contact opnemen met Walter Bogaerds. Relais zijn de gewone standaardrelais.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zekeringen komen er dus niet aan te pas? Wanneer ik het groene kapje verwijder en op het relais druk doet alles het. Aan beide kanten van de thermische zekeringen meet ik spanning. Zal nog kijken of het relais ook stroom krijgt om te worden geactiveerd, wanneer dat zo is is het relais stuk. Wanneer dat niet zo is ligt het probleem ergens anders. Zal morgenochtend weer testen.
Ik merk ook dat de airco er op zit. Nu is het wel zo dat ik die laatst gemaakt hebt…
Oeps, kom ik lastig bij, moet zeker kinnebak demonteren om relais door te meten?...
Zeker weten doe ik het niet meer maar dat groene kapje op je relais kan je eraf trekken
zodat je “makkelijk” van boven kan meten. Of je trekt de 4 stekkertje fff los:
staat er spanning op de zwarte en de paarse vervang het relais dan maar.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
ik dacht dat je met twee boutjes de hele strip met alle relais kan los maken en wat omhoog brengen .
Wel even de batterij loshalen natuurlijk
zal vanavond eens kijken of ik daar nog wat plaatjes van kan vinden .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:ik dacht dat je met twee boutjes de hele strip met alle relais kan los maken en wat omhoog brengen .
Klopt. 2 minuten werk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
niet schrikken als je zulke bedrading tegen komt :
en die spoeltjes zijn ook wat bruin gebakken ....
dus werk aan de winkel
walter
Meten is weten , gissen is missen
relais naar boven proberen te halen, lukte niet echt want claxon draden houden ze van onder tegen. relais wel weer gangbaar gemaakt en ramen en interieur ventilator werken weer!!! dank voor de tip.
maar zit toch beetje tegen want nu doet gehele verlichting, voor, achter en indicatielampjes van verlichting op dashboard het niet meer.
kinnebak toch maar even losgemaakt en claxon draden losgemaakt zodat relais nu wel goed naar boven kunnen en goed bekeken kunnen worden. ze lijken het allemaal te doen en zie ook verder niets afwijkend. stroom aanvoer van dynamo en smeltzekeringen zijn in orde.
begrijp niet waarom verlichting het niet meer doet. iemand een idee? heb ik iets losgetrokken, de draad van alle verlichting, waar kan die lopen? zekeringen ook weer gemeten en zijn ok.
???
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Buiten de twee dikke draden op de thermische schakelaars zit de bediening van de binnenverlichting helemaal in de stuurkolom .
Waarschijnlijk de regelbare weerstand die geen contact maakt , geef daar eens even een draai aan .
anders deksel een keer opendoen en meten of die regeling nog doorgeeft .
succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
ziet er naar uit dat er geen spanning meer komt op de lichtschakelaar…..
Indien daar geen spanning opkomt (N1) dan: doet de gehele verlichting, voor, achter en indicatielampjes van verlichting op dashboard het niet meer.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als de koplampen ook niet werken is het waarschijnlijk de aftakking op de thermische zekeringen .
even met een testlampje in de dikke draden prikken
walter
Meten is weten , gissen is missen