Aha! Die originele moeten zijn dus juist anti-diefstal. Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat dat materiaal eromheen is verwijderd. Als je de foto ziet zul je het waarschijnlijk kunnen bevestigen. Ik dacht al dat ze wellicht een dolgedraaide zeskant hebben willen losbeitelen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Die konische moeren kunnen trouwens knap vast zitten, heb bij de mijne van alles geprobeerd, zelfs een zelf gedraaid busje erop geslagen met Loc-tite maar niks lukte.
Toen heb ik van onder af de bouten maar kapot geboord.
Maar soms lukt het ook met een pijpsleutel 8 of 9 die je om de moer slaat.
Succes
Gelukkig zaten de vervangende M11 moeten handvast! Contactslot was er dus zo uit.
De bricolage aan de draadboom achter het dashboard herleid tot 2 mutaties: men heeft er een noodknipperinstallatie ingebouwd (dacht dat dat in 74 al standaard was?) en men heeft om een of andere reden de witte multistekker van het tellerblok verlengd. Met van die jackers. En erger: ook met diverse kroonsteentjes. En nóg erger: ik vroeg me af waarom mijn rechter deurschakrlaar ontbrak. Nou simpel: men heeft de bedrading daarvan naar binnengetrokken, een van de twee draden met stekker en al in een kroonsteen gedraaid en daar de radio onder het dashboard op aangesloten…
Verder 5 peuken en een complete filtersigaret achtergelaten. Twee Marlboro en de rest Barclays. Heb nooit gerookt dus kan niet beoordelen welk type roker hier achter schuilgaat.
Vanavond verder de boel leeggehaald. Ruitenwissermotor etc eruit. Deze is met 2 extra zekeringen af fabriek gemonteerd. Zekerindkastje zit naast de ruitenwissermotor. Mijn andere break heeft dat niet. Die heeft sowieso minder zekeringen. Als ik de kabelboom door het schutbord wil halen moet de bedrading van die kast worden losgeknipt. Is eenmalig klik vast systeem.
Inmiddels ben ik er zeker van dat ik de kabelboom vervang. Ik zag dat nieuwe voor mijn type zo rond de 450 euro zijn 😳😳. Er zit natuurlijk het nodige handwerk in… Zelf maken is een klus maar wel ontzettend veel goedkoper. Ik ben benieuwd naar de meningen van lezers/ ervaringsdeskundigen. Zal er een apart topic over openen. Reactie op dat onderwerp kan dan daar.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ho Ho .
Je kunt de “voetjes” waar de zekeringen in vast geklemd zitten los nemen van het “doosje”
En passen ze door het gaatje.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ok, dank Frank, ga ik met een tang nog eens wat harder trekken!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Plastic lipje wat in het klemmetje zit iets om hoog wippen.
Zelf draadboom maken is een erg dankbare klus. Oude op een plank of deur uit elkaar rafelen en vast spijkeren en de nieuwe zo opbouwen.
Bij http://www.rdae.nl/ kan je alle materialen kopen. Koop ook een echt goede krimp tang bij hem.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De zekeringkast zit zo dik onder het vet en stof dat ik dat nog niet kan ontwaren. Dank voor tip. De webwinkel van Donkers ken ik, voorin jaar het nodige besteld tbv m’n andere break ivm achterste deel kabelboom kofferruimte en trekhaak.
Plug and play klinkt aantrekkelijk maar voor 450 euro weet je toch niet zeker wat he hebt en of het de goede is. Zelf maken is bovendien leuker. Ik houd van clean, transparant en degelijk dus dan is zelf maken wel dankbaar bovendien wil ik enige modificaties aanbrengen in de vorm van wat relais.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Bij zelf maken kan je ook eigen aanpassingen zoals extra draden trekken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Het corpus delictem ofwel de kabelboom is eruit. Alles kaal. Foto’s volgen. Uitgebouwd valt zon boompje eigenlijk reuze mee. Het wordt allemaal steeds overzichtelijker! 😊
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hierbij de beschadiging gemaakt tv verwijdering van de conische moer van een eerder stuurslot. Nu M11. Voor mij was demontage dus een eitje. We zullen deze bricolage wat fatsoeneren en straks meespuiten.
Ik zie de advertentie nog staan… “nooit in gerookt” (grapje…)
Uiteindelijk kwamen er wel een stuk of 10 uit. Op allerlei plaatsen achter het dashboard…
Het oude isolatiemateriaal heb ik bewaard als mal voor het nieuwe. Combi van antidreun en voddendeken. Tips voor moderne alternatieven zijn welkom! Ik heb op heatshields.com hele mooie en betaalbare alternatieven voor voor een hitteschild tussen schutboard en motorblok gezien, plooibaar en zelfklevend. Mooi spul. Zoiets komt erin.
En hij is eruit: het centraal zenuwstelsel van de DS… (een primaat vergeleken met een hedendaagse Tesla…)
Vanavond verder met schoonmaken.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De grote stekkers waar meer dan een aansluiting in zit .
Kun je allemaal nieuwe stekkertjes voor krijgen om erin te zetten heb ik ook gedaan.
Is prima te doen.
De stekkertje zitten in het plastic geklikt en met een schroevendraaier kun je achter een lipje steken en dan kun je het stekkertje eruit halen.
Ik heb toen alles bij Langelaar gehaald en die is er volgens mij ook het voordeligst mee.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als je draden kunt behouden met stekker,kun je deze perfect schoon krijgen met beits ( voor RVS) je doopt de complete stekker met draad hier in,daarna wel goed schoon maken dit gaat goed met koud ontvetter,en daarna dik in de vaseline zetten blijft het goed
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Lekker lomp dat gat. Ziet er voor de rest roestvrij uit.
Zeker! Geheel geen roest achter het dashboard of op schutbord.
Even wat anders: ik twijfel nog wat over polyester of stalen achterschermen. Wat is de opinie van de trouwe lezers hier? Polyester minder origineel maar wel voor eens en altijd klaar met roest. Vooral achterschermen is door z’n constructie en locatie zeer gevoelig. Ervaringen qua pasvorm en duurzaamheid?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Polyester vindt ik zo knullig klinken als je er op klopt. Vind ik alleen iets voor een all weather (bedrijfs) auto. Gewoon goed prepareren, in de lak en dan in Sanders Fett en ze gaan echt lang mee hoor.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper