In mijn project ID(ylle) stuit ik op een slechte kabelboom. Bedrading gaat wel maar veel ernstig gecorrodeerde stekkers en veel aan gerommeld in het verleden. Het is een break uit 74.
Uk wil hem graag vervangen. Ik ben nu toch grondig bezig. Wat zijn de opties? Een goede gebruikte, een nieuwe of zelf maken? Ik zag al dat nieuwe fors aan de prijs zijn. Je bent zo 450 euro kwijt voor mijn type. Zelf maken kan ook, lees ik op andere fora. Voor mijn andere break heb ik dat deels gedaan voor de draaiboom vanaf de C-stijl naar achteren. Dat was dus relatief eenvoudig.
Wat zijn jullie ervaringen/ adviezen?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als de oude nog dusdanig intact is zou ik um op een plaat leggen en vast zetten en dan draad voor draad vervangen
Zo heb ik het ook gedaan bij mijn Cx en daar zitten net iets meer draadjes in,dan in de DS.
Stekkers en kleurhulsjes zijn allemaal te koop. Dus moet te doen zijn.
Succes
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tijdens de restauratie van mijn ds cabriolet heb ik gekozen voor een kant en klare nieuw gemaakte draadboom en dat was echt top. Niet alleen scheelde het giga veel werk, het was ook nog eens geheel conform het schema gemaakt met de juiste kleurtjes, codes en stekkers. Voor 450 euro had ik geen zin om te gaan knoeien en ik ben er nog steeds blij om. Het werkte snel, makkelijk en het zag er top uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mijn vader heeft er toendertijd tijd ook een nieuwe ingezet ( was DS pallas 1967 oude neus groen systeem) geleverd via Langelaar
Maar ik kan me niet heugen dat die 450 euro was ,kan het zijn dat er ook verschillende leveranciers zijn met verschillende prijzen…...
Moet wel zeggen die wie er in zit heeft geen problemen gegeven en doet het nog steed goed.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
@waterman: klinkt toch verleidelijk. Weet he de leverancier nog? Ik heb bij der Feanzose gekeken.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Een goeie 2e hands…: bestaan die dan ?? Zelf maken: Als je de tijd heb en het leuk vind zou ik
daar voor gaan. Wil je geen gezeur en “plug en play” schaf dan een nieuwe aan.
Keus is aan jou
Zelf maken vond ik leuk om te doen. Temeer omdat je dan modificatie’s kan meenemen in de kabelboom.
Aangezien je bij een DS geen aanpassingen hoeft te doen: Koop eentje kant en klaar.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
hier is nog een oud topic over dit onderwerp
Ik wist dat er iets over geschreven was, blijkt al weer tig jaar geleden…












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zelf maken moet je alleen doen als je het echt leuk vind om te doen. Geld besparen is naar mijn idee de verkeerde rede.
Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel je kwijt ben aan (goed) materiaal voor een hele kabelboom met alles erop en eraan.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:@waterman: klinkt toch verleidelijk. Weet he de leverancier nog? Ik heb bij der Feanzose gekeken.
Ik geloof dat ik hem destijds gewoon via de DS Keizer in Amsterdam heb laten komen. Maar ja, het is meer dan 10 jaar geleden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb vorig jaar het achterste deel van de kabelboom vernieuwd incl trekhaakasnsluiting gemaakt. Vond ik leuk, maar tijdrovend. Met goed materiaal en goede krimptang van Donkers.
Zal eea tzt verder afwegen. Is nu niet de eerstvolgende klus.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Ik heb het in het verleden ook een keer gedaan en er toen voor gekozen om alles te solderen en meteen ook alle overbodige connectoren er tussen uit te halen. Daarna nooit meer elektra problemen gehad. Ik was er wel meer dan een week mee zoet in de avonduren, was wel een injectie.
Kun je meteen leuke dingen meenemen zoals een start onderbreker, een aparte rechtstreekse + draad aanleggen voor alarm. Of een draadje voor een ondersteunende ventilator etc etc.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In een autodraadbundel hoor je alleen niet te solderen Alles wordt geklemd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is mijn aanname dan zo verkeerd dat ik liever een gesoldeerde aansluiting heb dan een aansluiting met connectoren of middels klemmen? Ik heb het vaak gehad dat de een slechte verbinding door connectoren oorzaak waren van een storing. En volgens mij is een goed gesoldeerde aansluiting nagenoeg 100% bulletproof. Uiteraard kan hij wel breken..maar toch.





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als door een kortsluiting de stroom erg hoog wordt kan de soldeerverbinding smelten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik mag toch aannemen dat voor die tijd de zekeringen gaan springen of heb je soms andere ervaringen?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Als door een kortsluiting de stroom erg hoog wordt kan de soldeerverbinding smelten.
En solderingen kunnen verzwakken of zelfs breken door trillingen.
In een DS zijn een aantal verbruikers niet gezekerd dus als er kortsluiting optreed laten de solderingen zeker los voor de hele boel in de fik vliegt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste