Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Bij deze een niet echt voor de hand liggende oorzaak en of oplossing.
Maaaaaar het is te proberen.
Trek al je cilinderkop bouten nog eens ““net”” iets verder aan.
Maar wees voorzichtig.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nou, ik zou eerst eens kijken of het thermocontact en de fan wel werken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gisteren weer eens geprobeerd, netjes ontlucht en wel, of er druk werd opgebouwd of niet door te starten en een kort rondje door de garage te rijden. Misschien kwam het doordat er meer dan genoeg (misschien iets te veel) koelwater in het reservoir zat, maar het spoot gelijk weer onder de dop vandaan.
Daarna weer weggezet want ik kreeg bezoek, dus niet verder gezocht. Ik heb na het ontluchten een filmpje gemaakt met een reservoir op de dop, maar daar is behalve 1 keer een grote luchtbel, niet veel op te zien qua luchtbellen oid. Daarom mijn vraag: Als de koppakking lek is, wat voor beeld geeft dat qua bellen in het koelwater? Zijn dat af en toe grote bellen of juist kleine belletjes continu (Wat ik zou verwachten)?
Ik ben nu in staat om gewoon de koppakking te vervangen. Ik heb alles liggen in principe, heb het vaker gedaan, maar als het niet per se nodig is….
Ik heb de nieuwe thermostaat vervangen en (al eerder) de boel doorgespoeld.
Ik ben er klaar mee!
Hoe goed ik hem ook ontlucht, er blijft lucht in het koelsysteem ergens vandaan komen. Kortom: ik ga de koppakking vervangen! Dan ook gelijk een nieuwe D-riem, waterpomp, dan is de boel toch gelijk los. Ik laat de kop vlakken, want als ik het doe, doe ik het gelijk goed.
Iemand nog een goed adres voor het vlakken van de kop rondom Amsterdam? Het liefst al deze week, zodat die dit weekend weer in elkaar kan.
Rijden zal het ding!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik heb jaren koppen laten vlakken en nog heel veel meer
bij het revisie bedrijf van…
Hans Grossauw, Amstelveen/Bovenkerk. Google hem maar eens.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Top! Thanks, ga ik die even bellen.
Ik heb gisteravond maar gelijk daad bij woord gevoegd en heb de cilinderkop van de motor gepakt:
Het is wel duidelijk dat deze aan vervanging toe was, dus ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om dit te doen. Helaas braken twee bouten af van het uitlaatspruitstuk naar de uitlaat, deze waren gewoon te verroest. Ik hoop dat deze kunnen worden uitgeboord. Dit moet vaker gebeuren lijkt mij?
Gelijk een nieuwe distributieriem, waterpomp, koppakking en kopbouten besteld, hopelijk zijn die er voor het weekend, zodat het met Pasen kan worden gefixt. Ook hopen dat de kop nog voor die tijd kan worden gevlakt. Het wordt inmiddels nu wel tijd dat de Cabsax de weg op gaat met het mooie weer ...
De conclusie van Hans Grossauw was kort en duidelijk: “Die kop was goed krom!”. Kortom: dit was een wijs besluit om hier even door te pakken. Helaas zijn de onderdelen uit Duitsland vertraagd, waardoor ik dit weekend het karwei niet kan afmaken. Iets met “niet werken in DL op feestdagen”, beetje jammer.
Gelukkig kan ik nu wel op mijn gemak de kop rustig opbouwen. Daar heb ik de onderdelen voor bij de lokale onderdelenboer gehaald.
En Hans heeft de bouten uit het spruitstuk geboord:
Nu hier nog geschikte tapeinden voor vinden en volgende week kan alles in elkaar.
Ik ga gelijk ook de waterpomp en distributieriem vervangen. Nu toch alles los ligt. Ook ben ik blij de 85 nieuwe O-ringetjes voor de injectoren die ik de vorige keer heb gekocht. Ook hier worden die weer allemaal vervangen.
Dan was die goed heet geweest ook, normaal trekken die niet snel krom.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Die kop ziet er weer geweldig uit, het gaat nu zeker goedkomen.
Maar nu vooral niet aan die motor draaien.
Ik zet zelf direct met een bout en bus die cilinders vast.
Anders wordt het echt sleutelen.
Succes…
Revisie bedrijf, leuk plekke toch..!!
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Waarom zou je nu de motor niet kunnen ronddraaien? Of bedoel je met de kop er op?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Omdat dan de cilinderbussen los kunnen komen en de voetpakkingen kunnen beschadigen met als gevolg lekkage van koelvloeistof naar het carter.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De motor zonder kop draaien, kun je de cilinders mee omhoog duwen, niet goed.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Check! Dank je wel! Ik snap hem!
Gelukkig is dat ook niet nodig!
[EDIT]
Dat was dubbel!
Dank! Was het ook niet van plan gelukkig!