Voor zo’n peilstok kun je ook Garage80 vast wel even mailen.. misschien sturen ze het nog wel naar je op ook als je het lief vraagt
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
René Jongejan schreef:Remhulpje kan bestaan uit iets van passende lengte, stuk bezemsteel o.i.d, tussen rempedaal en voorzijde bestuurdersstoel.
Doe het altijd op die manier.
Je zou er versteld van staan hoe weinig van dat spul ik hier tot m’n beschikking heb. Vraag maar aan Tim, het houdt vrij snel op - zelfs plankjes om de assensteunen iets hoger te krijgen bij de poging tot bollenwissel waren hier onvindbaar. Dat is mijn lot als zoon van niet-sleutelaars. En uiteraard kom ik er altijd pas achter dat zulke spullen er niet zijn als ik ze nodig heb, dus vandaar… Maar een bezemsteel moet de bouwmarkt nog wel hebben, dus dan zal ik er maar snel eentje halen.
René Jongejan schreef:Gaat overigens ook niet om de werking van de remmen, maar het feit dat er verse olie in de leidingen en de remklauwen komt.
Klopt, maar als er genoeg troep zit in die leidingen merk je het ook wel aan hoe zompig de remmen zijn, heb ik mij laten vertellen. Ze staan op het lijstje, echt waar! Ik moet alleen wel nog goede kruipolie hebben om de nippels niet kapot te maken.
Bas, ik kreeg via de AX Club te horen dat de dealer ze nog zelfs schijnt te verkopen. Ik moet daar toch binnenkort naartoe voor een antenne voor m’n AX (wil er een originele lange op, dat 16cm ding van 2 euro van de Action doet net zoveel als het korte doorgeroeste exemplaar wat ik er af gedraaid heb eergister).
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuk dat je de weg naar het forum weer gevonden hebt!
MLConian schreef:Eens, moet gebeuren. Heb ik alleen een remhulpje bij nodig, dus dat mag mijn lieftallige vriendin komen doen binnenkort. Is overigens de eerste keer, bijna 2 jaar terug met Gert, ook niet gebeurt, en de BX remt loeischerp gelukkig.
Ik had toen ik geen remhulp had een stoeptegel gepakt, werkte ook prima.
IMG_1378 by Timo van Vuurde, on Flickr
Wel apart zeg van die ene achterste veercilinder die gewoon los rond draait, in de hoogste stand. Echt nog nooit gezien. Afgelopen weekend nog de veerbollen van een BX vervangen en daar zaten de achterste veercilinders gewoon muurvast in de hoogste stand, zoals het hoort.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Timo1990 schreef:Leuk dat je de weg naar het forum weer gevonden hebt!
Hahaha, bedankt! Ik hoorde dat mijn naam nog gevallen was zondag, waarschijnlijk in combinatie met m’n recente aanwinst? Uiteraard ben ik 9 april van de partij in Raamsdonksveer, da’s praktisch om de hoek - nog even kijken of ik met de AX of BX kom.
Stoeptegels in je wagen… Nou ja, als het er ligt kun je het maar beter gebruiken! Hier wordt alles strak opgeruimd, dus is er nooit iets over en altijd alles onvindbaar.
Timo1990 schreef:Wel apart zeg van die ene achterste veercilinder die gewoon los rond draait, in de hoogste stand. Echt nog nooit gezien. Afgelopen weekend nog de veerbollen van een BX vervangen en daar zaten de achterste veercilinders gewoon muurvast in de hoogste stand, zoals het hoort.
Dat vonden wij ook - misschien dat het lag aan de kapotte voorraadbol die er toen nog onder zat, dat het systeem de druk gewoon niet vast kon houden. Nog maar eens een keer een poging doen, en anders maar een ritje naar een specialist. Ik zie het niet zitten om die aansluiting kapot te draaien. Eerst nog even afwachten hoe de auto zich houdt na de tweede LHM wissel binnenkort, want misschien moet er wel meer gebeuren dan alleen de achterbollen. Voordeel is wel dat Hydraulique hier vlak in de buurt zit, en ik dankzij de AX nu de BX makkelijk weg kan zetten daar en toch kan blijven werken.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ideetje als remknecht: de krikslinger, die uiteraard voor precies dat doel in je kofferbak gemonteerd zit…
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Hilko16TZI schreef:Ideetje als remknecht: de krikslinger, die uiteraard voor precies dat doel in je kofferbak gemonteerd zit…
Waarom heb ik daar nou niet aan gedacht?!
Ik heb die slinger er 1 keer uit gehad tot nu toe, de Ka van m’n vriendin had een lekke band maar niet de juiste maat sleutel aan boord - deze ging er precies op. Heel handig dat ik ook m’n garagekrik bij me had enzo, dus de bandenwissel was snel gedaan. Helaas kreeg ik daarna de sleutel niet terug in de houder, ik heb zeker een maand met dat ding los in m’n kofferbak rondgereden. Vandaar dat ik ‘m niet graag van z’n plek haal, ben bang om dat weer te krijgen.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het terughangen is een handigheidje. Vaak oefenen
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Toch te vroeg gejuicht wat betreft de druppels. Ik dacht even dat m’n AX aan het lekken geslagen was, maar bij nader inzien blijkt toch de BX olie eruit te gooien.
Het kleppendeksel is 1 natte troep, zowel langs de rand van de pakking en het deksel als de rand tussen de pakking en het blok komt er olie uit. En dat terwijl er tussen het deksel en de pakking én tussen de pakking en het blok vloeibare pakking zit (Loctite SI 5926). Nu is dit kleppendeksel redelijk mishandeld en is deze pakking er al zeker 3x op en af geweest, dus ik denk dat het kleppendeksel krom is, de pakking beschadigd en de bouten te vast zitten. Ik heb een nieuw kleppendeksel geregeld, dat heb ik woensdag hier. Donderdag of vrijdag komt het op de wagen, dan zien we weer verder. Hopelijk lost dat het al op, en anders zoeken we gewoon verder. De wagen was lekvrij, tot deze kliederboel plots ontstond bovenaan, dus ik heb goede hoop, maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Aha. Niet meer klooien met locktite of andere smurrie, maar het andere deksel met een nieuwe pakking monteren en de bouten bovenop vooral niet te vast draaien. 5Nm is al genoeg, als ik het me goed herinner. Let ook op de afstandsbussen tussen het schermpje dat de olie verdeeld bij het vullen (zit direct onder het deksel). Die bussen zijn van kunststof, maar je kunt ze beter vervangen door metalen exemplaren. Even opmeten, mits ze nog intact zijn. Zijn de bussen, of een van de twee, gesneuveld, dan krijg je het deksel er waarschijnlijk niet lekvrij op. Ook niet met locktite. Succes.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Vooral dat laatste is me denk ik parten gaan spelen. Bij de vorige pakkingswissel ging alles goed, maar toen werd er op de meeting in oktober gewezen op wat zweten langs de pakking (was erg onschuldig en had bij nader inzien gewoon lekker dat ding moeten laten zitten). Toen heb ik die pakking eraf gehaald en de hele zooi met Loctite ingesmeerd - zowel de rand waar het kleppendeksel in valt als de bovenkant van het blok. Aangedraaid, en toen hoorde ik plots “krak”. Hele zooi weer los (leuk, Loctite…) en toen bleek 1 van de busjes gesneuveld. Gelijmd, teruggezet, wéér krak, er tussenuit gehaald en de fout van m’n leven gemaakt: m’n vader zei “ach, pvc moet ook wel kunnen”. Nee dus. Busje gaf doodleuk mee, dus ik heb een deuk in m’n kleppendeksel gedraaid. Weer uitgedeukt, die kant vervangen door een metalen busje van 15mm, maar ik dénk dat dat toch niet goed is geweest. Het heeft al die maanden wel redelijk gewerkt, maar nu is het dus echt op. Combinatie van deuken, 2 verschillende busjes (1 is nog origineel) en een pakking die meerdere malen los is geweest. Nieuwe kleppendeksel komt er dit weekend op, met nieuwe pakking, nieuwe spatplaat en zónder Loctite.
Ik merk wel dat ik het lastig vind om te bepalen of iets vast genoeg zit, dus ik ga op zoek naar een kleine momentsleutel. Anders draai ik straks wéér m’n kleppendeksel naar de maan. Iemand advies hoe ik het nu goed kan checken? 5Nm is namelijk érg weinig. En uiteraard: advies voor een momentsleutel is érg welkom. Voor groter moment (banden e.d.) is nog even niet belangrijk, ik wacht wel even op een goede aanbieding van de Aldi.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Die boutjes bovenop het deksel draai je eerst zonder sleutel goed handvast en dan geef je ze met de sleutel allebei bijvoorbeeld nog maximaal een slag. Gewoon niet met je volle gewicht aan de sleutel hangen , maar met een paar vingers… Er mag in ieder geval niets kraken, laat staan indeuken! Geloof me, ik heb ook al eens zo’m kunststof bus aan snot gedraaid in een oud TU-blok. Gaat gewoon snel bij oud kunststof, dus ik begrijp hoe deze ellende is ontstaan. Succes
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
HBM Machines in Moordrecht (zie website) heeft een heel mooi klein momentsleuteltje, 1/4 aansluiting, voor rond de 20-25 euro
Prima ding.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Jakkes, de wagen staat al 2 weken stil en lekt nog steeds. Ik snap er weinig van, de afgelopen tijd leek er niks meer van het blok te komen maar nu zaten er ineens weer zwarte vlekken op het witte karton dat ik onder de wagen gelegd had. Wel één voordeel: de wagen is niet gestart tussendoor, dus ófwel dit komt van het blok gelopen omdat er zoveel uit het kleppendeksel gegooid is en nu pas ‘beneden’ aan komt en zwaar genoeg is om te vallen ófwel de carterpan pakking is kapot. Gezien hoe vaak die pakkingen kapot gaan bij TU blokken ga ik toch echt voor het kleppendeksel. Tenminste, mijn logica zegt dat het niet langs de ontsteking of prisé as kan lekken als de wagen al zo lang stil staat. Bah bah bah, kliederboel. Gelukkig laat de AX maar héél kleine drupjes achter, dat is meer zweten dan wat anders - lig er van ‘t weekend toch onder, even kijken en wat boutjes aandraaien. Oliewissel staat voor volgende week op de planning (na de inspectie van de onderzijde tijdens de draagarm wissel).
dirkvdmei schreef:HBM Machines in Moordrecht (zie website) heeft een heel mooi klein momentsleuteltje, 1/4 aansluiting, voor rond de 20-25 euro
Prima ding.
Bedankt voor de tip, dat is precies wat ik zoek voor precies de prijs die ik in gedachten had.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Relax, je sluit de eerste verdachte uit met een nieuwe kleppendeksel plus pakking. Maak de rand onder de pakking even goed schoon met een doek (of laat er wat dasty (ontvetter) op los), dan kun je in de gaten houden of het nog lekt. Het kan zeker bij lage temperaturen even duren voor de olie beneden terecht is gekomen. Als je op zoekt wil naar andere olielekken, maak dan ook de rest van het blok schoon. Dat is een vies rotkwarweitje, maar dan kun je de volgende keer zien waar het (eventueel) nog lekt.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Kleine momentsleuteltjes kun je ook wel vinden bij handelaren in gereedschap voor motorfietsen. Ik heb destijds bij louis.de zoiets https://www.louis.de/artikel/mini-drehmomentschluessel-1-4-3-15nm/10003079?list=27040723&filter_article_number=10003079 gekocht.
1992 Citroën BX 16 TZI