Enige tijd geleden heb ik mijn spanningsregelaar met 5 aansluitingen t.b.v. een wisselstroom dynamo geheel electronisch gemaakt. Heb wel moeten experimenteren met verschillende soorten regelaars. Maar heb uiteindelijk de juiste gevonden die ongeveer zo groot als een klein luciferdoosje is en kan hierdoor goed in de oude behuizing geplaatst worden. Dit kostte enkele tientjes en hiermee zijn alle relais en spoelen komen te vervallen.
Heb helaas even niet het goede type bij de hand, dus mocht iemand interesse hebben dan zal ik van de week even kijken welke uiteindelijk gemonteerd is en welke kleur op welke aansluiting zit.
Hieronder een foto van zo’n regelaar inclusief potmeter om de eindlaadspanning van 14,2V in te stellen.
Dit zijn altijd interessante dingen.
Ik heb dit ooit gedaan met een 2cv waarvan de regelaar steeds verliep, dan was de spanning weer 11 Volt om vervolgens weer naar de 16 Volt te lopen.
Dit heeft me een accu gekost, heb toen ook een elektronisch blokje in de originele behuizing geplaats waarna het probleem over was.
Schema enz. heb ik niet meer dus als je nog wat kunt vinden dan houd ik me aanbevolen.
Erg interessant. Zeker omdat jou regelaar kennelijk 2 draden heeft voor de signaallamp. Ben erg benieuwd naar het type
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
zeker interessant, alleen jammer dat de potmeter het printje niet 100% waterdicht maakt.
Inbouwen in de oude behuizing maakt dat wel goed, maar als je van die grote behuizing af wil is het opletten waar je het ‘blokje’ monteert.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Helaas nog geen kans gehad om langs mijn auto te rijden voor het juiste typenummer van de regelaar (ben sindskort woonachtig in de omgeving van Haarlem en de auto staat nog in de hoeksewaard). Deze spanningsregelaar met 5 aansluitingen zit in een ID19b uit 1967. Dit is dus een 2e neus en heeft oorspronkelijk een gelijkstroom dynamo gehad. De elektronische regelaar zit in de oude “Paris Rhone” behuizing gemonteerd, dus lijkt aan de buitenkant geheel origineel. Het gaat hier dus om een losse spanningsregelaar welke op de accubak gemonteerd zit.
Aansluitschema:
Bob B+ Rood Plus
- G Zwart Massa
R PS Geel Dynamo
L L Oranje Lamp
EXC F Groen Veld
Van links naar rechts: aansluiting op Paris Rhone regelaar, benaming elektronische regelaar, draadkleur elektronische regelaar, benaming.
Er zijn verschillende type regelaars verkrijgbaar en het ging erom of het “veld” van de dynamo aan de massa lag of aan de plus pool. Dit is bij de DS intern aan de plus pool gekoppeld. De regelaar in het plaatje is de verkeerde, dus bestel deze niet!






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
wel even opletten dat de uitgang van het lampje niet sterk genoeg is om het startrelais
van een half-automaat te bedienen .
wel benieuwd naar het juiste type , met een extra spanningsregeling vind ik wel fijn .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Wist niet dat dat bij een halfautomaat zo aangesloten zit. Zeker om te verkomen dat er gestart word als de motor draait (en dus spanning opwekt).
Grappig dat mijn focus enorm op één type DS ligt en daarom weinig ervaring heb met andere versies.
Gisteren Bij mijn auto wezen kijken welk type spanningsregelaar ik uiteindelijk gemonteerd heb. Het blijkt toch het type te zijn welke ik al eerder gepost had, dus blijkt mijn boekhouding toch aardig te kloppen.
Merk: Regitar USA
Type: D714SE
Deze heb ik besteld bij Ebay bij de onderstaande leverancier. Helaas heeft hij het onderdeel niet meer online staan, maar wellicht wil hij deze alsnog leveren indien je een berichtje stuurt.
http://www.ebay.com/usr/triodiode
Link naar Regitar USA:
http://regitar.com/ecatalog/index.php?route=product/product&product_id=2420&search=D714SE












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mooi dat je een deksel van een Ducellier hebt genomen. Alle DS wisselsroomregelaars hebben 5 draden.
De halfautomaat gebruit de lampaansluiting om naar aarde te schakelen als de motor niet loopt. Dan kan je starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb de verkoper in Amerika een bericht gestuurd over de verkrijgbaarheid van de regelaar en dit was zijn antwoord:
HI
Thank you for your inquiry The D714se I show is ebay number 231424028674 I am not sure if this is what you are looking for This is an add on regulator
Thanks Wayne
Je kunt de regelaar direct vinden via:
groeten
Rinus
Rinus






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat is discriminatie naar Nederland wil hij het wel opsturen , naar Belgie niet
De verzendkosten zijn bijna even veel als het regelaartje zelf !!
Mischien het moment voor een groepsaankoop ( als het niet in Europa te vinden is )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
ik heb deze regelaar gewoon besteld in nederland bij dynamo-startmoter revisie bedrijf betaalde er 46,95 euro voor
groetjes mark
ps werkt perfect
Van Diepenbeek, Beste Mark, hebt u voor mij de gegevens van het revisiebedrijf?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Stevens auto electronica uden 0413-264014 art#235864





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
FREEK1970 schreef:Van Diepenbeek, Beste Mark, hebt u voor mij de gegevens van het revisiebedrijf?
Freek, het gaat hier om een regelaar voor een wisselstroomdynamo. Jij hebt een gelijkstroomdynamo.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank Mark. Er komt een wisselstroom dynamo in.
Dan samen met de regelaar moet het goed komen.
Het artikelnummer 235864 heb ik doorgezet. Nu maar afwachten. Dank voor je reactie.
Mochten er nog tips zijn om de zaak te demonteren en te monteren, ik houd me aanbevolen.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6