11 van de 15
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Ik stel U voor: mijn BX 19 TZD
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 01 maart 2006 01:22 AM
  [ # 151 ]
voge schreef:

Ga ik morgen eens doen (was ook wel de bedoeling van ‘t ding hoor Wink ) maarre—> zou dat zoveel schelen in gebruik?

Nou en of….zeker als de oude (heel) smerig is. Cool

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 01 maart 2006 01:33 AM
  [ # 152 ]

De oude ziet er nog als nieuw uit (zit er net 20.000km in, moet dus vervangen worden)

Maar goed, fijne stofdeeltjes zijn niet te zien hè..  Confused

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15841
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 01 maart 2006 03:00 AM
  [ # 153 ]
Thijsvandebles schreef:
voge schreef:

Wouter, las op BXNL wat over het brandstofverbruik van je TZD. Hoe lang heb je hier al last van? Mijn TZD Turbo loopt op ‘t moment ook veel te onzuinig ( 1 : 15 / 1 : 16), geloof echt niet dat ‘t alleen door de buitentemperatuur komt want in december deed ‘ie ‘t nog niet…

Heb al wel een nieuw luchtfilter op de achterbank liggen, al twee weken, zou dat helpen?

Het zal vooral helpen dat luchtfilter van de achterbank te verplaatsten naar een zekere plek onder de motorkap.


Kijk, dat had ik nou helemaal over het hoofd gezien Surprisedops:  Surprisedops:
Die ga ik binnenkort maar eens vervangen.  Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 01 maart 2006 08:20 PM
  [ # 154 ]

Vandaag heb ik ‘t luchtfilter vervangen en een flesje van die dieselcleaner in de tank leeg gemaakt… Ben benieuwd…

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 maart 2006 09:14 PM
  [ # 155 ]

Theoretisch gezien kan je dan misschien bij een diesel de brandstof pomp ietsjes verderopendraaien en dat zou je merken, bij een benzine auto denk ik weinig…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 01 maart 2006 10:35 PM
  [ # 156 ]
XBXG schreef:

Kijk, dat had ik nou helemaal over het hoofd gezien Surprisedops:  Surprisedops:
Die ga ik binnenkort maar eens vervangen.  Wink

En neem dan ook gelijk je brandstoffilter mee. Cool
Ook heel belangrijk bij een diesel. Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 01 maart 2006 11:09 PM
  [ # 157 ]
Bram schreef:
XBXG schreef:

Kijk, dat had ik nou helemaal over het hoofd gezien Surprisedops:  Surprisedops:
Die ga ik binnenkort maar eens vervangen.  Wink

En neem dan ook gelijk je brandstoffilter mee. Cool
Ook heel belangrijk bij een diesel. Wink

Brandstoffilter is bij mijn diesel al wel vervangen.. Ben benieuwd hoe ‘t verbruik na het vervangen van ‘t luchtfilter en het toevoegen van dieselcleaner uitpakt…

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15841
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 02 maart 2006 10:26 PM
  [ # 158 ]

Zo, vandaag voor het eerst in 13.000 km eens wat aan onderhoud gedaan…  Surprisedops:

De enooorme klus was…: motorolie verwisselen Cool

Eerst het Bixje omhoog gezet:  

Toen de motorolie eruit laten lopen, en zo zag het dopje eruit:  

De motorolie ziet er zo uit….  Rolling Eyes  (wat zeggen de kenners van de kleur?)
 
 

Ik heb verder gekeken of er diesellekkages waren. Het motorblok ziet er aardig droog uit, zie hier:  

De enige natte plek die ik heb kunnen vinden zit hier, maar ik herken dit onderdeel op de dieselpomp niet:  

Nu zit er in ieder geval wat verse olie in. Weliswaar goedkope olie van de Franse supermarkt Hyper U, maar goed, olie is olie.

Het luchtfilter ziet er in ieder geval niet slecht uit, maar die vervang ik binnenkort ook nog. Hopelijk is er een verbetering van het dieselverbruik nu…

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 02 maart 2006 11:31 PM
  [ # 159 ]

Goed bezig! Volgens mij ziet die olie er niet zo verkeerd uit hoor, olie is altijd binnen een mum van tijd zwart in een diesel…
Alleen—> voortaan netjes om de 10.000km hè!!! Schaam je!!!

Kruip jij er trouwens onder als ‘ie op dat originele krikje staat? Ik gooi er meestal in ieder geval een assteun of een paar goede houten blokken (en nee, niet met de nerf mee) onder…

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15841
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 02 maart 2006 11:53 PM
  [ # 160 ]
voge schreef:

Goed bezig! Volgens mij ziet die olie er niet zo verkeerd uit hoor, olie is altijd binnen een mum van tijd zwart in een diesel…
Alleen—> voortaan netjes om de 10.000km hè!!! Schaam je!!!

Ja meneer.  :mragent

voge schreef:

Kruip jij er trouwens onder als ‘ie op dat originele krikje staat? Ik gooi er meestal in ieder geval een assteun of een paar goede houten blokken (en nee, niet met de nerf mee) onder…

Sja, voor dat korte tijdsbestek heb ik het even zo gedaan.
Eerst de auto aan de ene kant opgekrikt, daarna de andere kant, om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk oude olie uit kon lopen.

Het viel me vooral op dat de olie heel erg dun en letterlijk pikzwart was.

Ik heb de BX nu 13.000 km (sinds 18 november 2005) maar heb echt geen idee wanneer de vorige eigenaar er voor het laatst iets aan heeft gedaan.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 maart 2006 02:27 AM
  [ # 161 ]
voge schreef:

Goed bezig! Volgens mij ziet die olie er niet zo verkeerd uit hoor, olie is altijd binnen een mum van tijd zwart in een diesel…
Alleen—> voortaan netjes om de 10.000km hè!!! Schaam je!!!

Kruip jij er trouwens onder als ‘ie op dat originele krikje staat? Ik gooi er meestal in ieder geval een assteun of een paar goede houten blokken (en nee, niet met de nerf mee) onder…

Gewoon in de hoogste stand.

Neem een oude 5 literkan en snij de zijkant eruit. Die is dan laag genoeg om ruim onder het carter te passen. Dan heb je helemaal geen krik nodig.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 03 maart 2006 02:37 AM
  [ # 162 ]
XBXG schreef:

De enige natte plek die ik heb kunnen vinden zit hier, maar ik herken dit onderdeel op de dieselpomp niet:  

Dat is de afsluiter, met dat draadje erop.
Er lekt daar volgens mij iets, maar ik kan zo niet zien of het die leiding is of de afsluiter.
Zou je eens goed schoon (vetvrij) kunnen maken en dan eens kijken waar het lekt.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15841
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 03 maart 2006 02:40 AM
  [ # 163 ]
Bram schreef:
XBXG schreef:

De enige natte plek die ik heb kunnen vinden zit hier, maar ik herken dit onderdeel op de dieselpomp niet:  

Dat is de afsluiter, met dat draadje erop.
Er lekt daar volgens mij iets, maar ik kan zo niet zien of het die leiding is of de afsluiter.
Zou je eens goed schoon (vetvrij) kunnen maken en dan eens kijken waar het lekt.

Dat ga ik inderdaad eens doen.

Ondertussen van Marten wat goede tips gehad, die ik maar eens in de praktijk ga brengen. Hopelijk verbetert dat het verbruik ietwat.

Het ging voornamelijk over Het Nieuwe Rijden, dat ik dat ik sinds een maandje of 2 toepas, en heb sindsdien een opoerijstijl… Rolling Eyes  Sindsdien is een negatiever verbruik te melden. Ik laat dat HNR maar links liggen en ga weer wat meer toeren gebruiken.  Wink

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 maart 2006 08:56 PM
  [ # 164 ]
XBXG schreef:

...Het ging voornamelijk over Het Nieuwe Rijden, dat ik dat ik sinds een maandje of 2 toepas, en heb sindsdien een opoerijstijl… Rolling Eyes  Sindsdien is een negatiever verbruik te melden. Ik laat dat HNR maar links liggen en ga weer wat meer toeren gebruiken.  Wink

HNR houdt niet in dat je als een opoe moet gaan rijden hoor. ‘t Is best scheuren geblazen over rotondes en door bochten heen, omdat je zo weinig mogelijk je remmen moet gebruiken. Ik pas het zelf ook toe, schakel altijd op onder rond de 2000 t/min in de lagere versnellingen en geef dan ook een lekker portie gas, pedaal ongeveer 3/4 ingetrapt. En als je dan op snelheid bent is het zaak om zo constant mogelijk te rijden, en bij nadering van obstakels vroeg het gas te lossen, zodat je zo min mogelijk energie kwijt raakt door op het rempedaal te drukken.
In de praktijk ben je dan behoorlijk vlot. Let maar eens op: de meeste mensen gaan als een slak over een rotonde heen, ik zie ze ineens een heel stuk achter me zitten. Vervolgens geeft zo iemand flink gas om dan weer lekker op mijn trekhaak te gaan hangen, waarna ik ze bij de volgende rotonde weer kwijt ben. Die achterligger is dan puur energie aan het verspillen, terwijl deze de afstand niet sneller overbrugt. Dat is het hele verschil.  Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 06 maart 2006 09:10 PM
  [ # 165 ]

en wat doen we bij 2500 toeren???

TERUGSCHAKELEN!!!!!!!!

Profiel  
 
 
11 van de 15
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook