Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
probeer er altijd met je garagehouder uit te komen die is nl stukken goedkoper dan een advocaat en een advocaat ziet overal heil in zolang je maar betaald
Hallo Wim,
Kun je onderbouwen welke omstandigheden zeer snelle slijtage kan veroorzaken? De waterpomp had dus niet de eigenschappen, die je mag verwachten onder normale omstandigheden. Volgens jouw redenering mag je dus vanuit gaan dat elke gebrekkige reparatie door een garage afgehouden kan worden met “pech”, want hij kon dit niet voorzien. Dat zou zeer comfortabel zijn voor de garage. Trouwens ik heb rechsbijstand en betaal geen enkele euro.
Hallo Folke048,
dat heb ik al gedaan, deze garagehouder is zeer eigenwijs. Hij wil niet tot een oplossing komen. Integendeel, hij wil er zelfs op verdienen en probeerde mij zelfs onder druk te zetten om zo snel mogelijk tot reparatie over te gaan, anders kon ik nog wel eens lang zonder auto komen te zitten.
Nee , ik ga er verder niet dieper op in. Maar ik wil nog wel door met reageren in dit topic, dat wel.
Gr. Wim.
Als iemand iets beweert, moet hij het kunnen onderbouwen. Ik heb dus niets aan deze reactie, terwijl ik vroeg om een inhoudelijke reactie.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wim V8 schreef:..Kijk ook altijd naar de woning(en) en de auto(‘s) van de jurist en je weet gelijk die vraagt teveel.Gr. Wim.
Zullen we, om te beginnen, even stoppen met het generaliseren/over een kam scheren van een hele beroepsgroep?
Daarnaast: wie A zegt zou ook B moeten zeggen. Dus Wim, aangezien jij hier een bewering doet ben jij ook de persoon die ons mag uitleggen waarop de bewering gebaseerd is. Want ongefundeerde uitspraken, ach, die kan iedereen doen en helpen geen zier bij het oplossen van de TS zijn probleem.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Flipper:
Ik denk dat je de enige juiste weg volgt. Je mag inderdaad verwachten dat zo’n waterpomp langer meegaat, en er is genoeg jurisprudentie die zegt dat een fabrikant om het kort te zeggen “aan een redelijke verwachting moet voldoen” zelfs als de garantie voorbij is. ( Voor de mensen die zoiets willen verifieren: Kijk maar eens bij consumentenorganisaties naar aanspraken over verwarmingsketels en wasmachines die “net na de garantie” kapot gaan).
Wat ik niet begrijp is dat die garagehouder dat niet 1-op-1 naar de fabrikant doorspeelt als het geen montage fout is ( en hij geen spullen van onbekende oorsprong gebruikt): Zo’n fabrikant heeft misschien wel een juridische dient die de wet beter kent en weet dat een extra reparatie minder kost dan een lang proces en een vertrouwensverlies.
Ik wens je veel succes en hoop dat je jurist genoeg ervaring heeft om die garage flink onder druk te zetten zodat het geen lange zaak wordt voor je.
To err is human, not to err is divine.
“Wat ik niet begrijp is dat die garagehouder dat niet 1-op-1 naar de fabrikant doorspeelt als het geen montage fout is”
Dat begrijp ik ook niet. Ik heb dit ook verteld aan de garagehouder, maar dat kostte hem te veel tijd en moeite en zou toch niets opleveren “of wil je nog langer wachten op je auto”” zei hij. Wellicht dat hij al te veel bij zijn leverancier heeft moeten aankloppen, want hij had dit antwoord direct paraat. Hij zal wel gedacht hebben “iemand moet voor mijn fout boeten”. Deze garagehouder heeft 2 meter gevlochten beton voor z’n kop. Elk argument werd afgedaan met “Bovag garantie voorbij”. Ik begin steeds meer te twijfelen of het karwei wel is uitgevoerd of dat er vervangingsdelen zijn “vergeten”. We laten het over aan de expert.
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
wat naar voor je.
Ik weet uit ervaring (heb het gelukkig zelf niet meegemaakt) dat een waterpomp een lastig verhaal gaat worden met non-conformiteit.
Hopelijk komt de garagehouder samen met de (onderdelen) leverancier snel met een passende oplossing voor je.
Ik denk dat je zelf ook iets water bij de wijn moet doen, daarmee los je sneller het probleem op. Probeer bijvoorbeeld zelf een auto te regelen voor de tijd dat het duurt. Stel voor dat jij de WP en de Dist.set betaald en zij (garage en leverancier) de rest.
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Beste Garage Johan Oldenhage,
Even een opmerking vooraf: De situatie is NIEUW vervangen waterpomp in combinatie mer DB riem en rollers. Dus complete set. Niet alleen de waterpomp.
U komt met een oplossing en dat siert u. Had ik maar zo’n verkoper tegenover mij. Ik heb al water bij de wijn gedaan. Ik heb reeds meer dan 400 euro betaald voor berging en huurkosten en stelde de garagehouder voor om deze kosten te kwijten, indien hij de reparatie op zich neemt, maar hij blijft bij zijn standpunt of probeert trucjes uit te halen, zodat ik uiteindelijk toch voor de reparatie betaal. Hij stelt zich zeer onprofessioneel op en het lijkt wel een persoonlijke kwestie, terwijl ik alleen maar naar een redelijke oplossing zoek. De non conformiteit is zeer makkelijk. De diagnose van de garage is: pomp stuk gedraaid. Dit mag je niet verwachten bij 44.000 Km. ( of het nu het onderdeel of monteur is geweest, maakt niet uit) Tot nu toe heb ik nog geen argument vernomen, dat dit niet abnormaal is.
Daarom nogmaals mijn vraag: kan iemand een andere reden noemen, bij normaal gebruik?
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
er zijn meerdere redenen waarom een waterpomp defect kan raken.
Slechte montage lijkt mij uitgesloten. Dan had dat ding bij de eerste kilometers al gestopt. Maar een matige kwaliteit koelvloeistof, geen koelvoeistof door een lekkage elders, iets van buitenaf er tussen gekomen, iets van binnen er tussen gekomen.
Bij ons is het wel eens gebeurd dat een deel van een rubberen pakking tussen de schoepjes was gelopen, een pakking van een thermostaat. Ook eens aan de hand gehad, een defecte thermostaat en zo’n koperen deeltje tussen de schoepen. Het hoeft dus niet meteen de waterpomp te zijn die uit zich zelf defect is geraakt.
Er is nu een expert ingeschakeld, die zal proberen de oorzaak te achterhalen. Mocht het echt de waterpomp zijn wordt het een oeverloze discussie. Ik neem aan dat de garagehouder ook juridische hulp in schakelt.
Je hebt gelijk de waterpomp wordt tesamen met de distributiekit aangeboden. Maar… in de fabrieksopgave voor periodiek onderhoud staat nergens en nooit de waterpomp vermeld. Dit in tegenstelling tot de distributiesnaar. van de riem mag je dus verwachten dat deze langer meegaat dat de garantieperiode, er is immers een interval aangegeven voor vervanging.
het klinkt dus bizar, maar dat gaat ook op voor de loop en spanrollen van de distributie. het is een advies die mee te nemen. En ja je verwacht dat die net zo lang meegaan als de riem…. maar toch..
nou wie weet heeft de garagehouder gewoon een prima aansprakelijkheidsverzekering (verplicht voor Bovag leden… hint hint)
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Ik had vernomen dat overspanning van de riem ook een oorzaak kan zijn. Koelvloeistofpijl nog gecontroleerd direct na de pech,was prima. Garage heeft dit ook niet bij de diagnose staan. Ik wist niet dat er matige kwaliteit koelvloeistof bestond, maar bij het vervangen van de waterpomp neem ik aan dat ze niet de oude vloeistof er weer ingegooid hebben. Iets van buiten?, zover ik weet wordt het systeem beschermd door een kap en zit bijna tegen het wieldeksel en dan nog moet er iets binnendringen in de pomp, dan zou er duidelijk lekkage zijn. Uiteraard kun je je eigen auto saboteren, maar dat lijkt me stug bij een snelheid van 100 Km./h op de snelweg Ik kan 10 redenen bedenken waarom een waterpomp kapot kan gaan, maar dan slaat mijn fantasie op hol.
Wat betreft de rest van de oorzaken, uiteraard is niets uitgesloten. Een deel van de thermostaat of pakking is wel een zeer uitzonderlijke situatie. Dat zou betekenen dat gerekend vanaf de koude kant: (beneden)Radiator - slang- pomp-slang-thermostaat een deel tegen de stroomrichting ingaat van zeg eens 1,5 bar. Bij niet lopende motor kan ik me dit nog voorstellen en zou de troep naar beneden kunnen dwarrelen, maar niet bij een lopende motor onderweg na 100 Km. De pakking zou dan tegen de thermostaat hangen en tevens de koperdeeltjes van de thermostaat. Door de druk zouden ze nog eerder door de thermostaat geperst worden. Dit zou als gevolg hebben dat het circuit (gedeeltelijk) wordt afgesloten en de motor oververhit. Dit was niet het geval.
Voor heel veel onderdelen staat geen termijn (simpel voorbeeld: transformator van een versterker), maar er is een bepaalde verwachting bij normaal gebruik, daar gaat de wet vanuit en daarvoor pleeg je ook onderhoud. Stel dat remblokken bij normaal gebruik al bij 5.000 Km versleten zijn, dan kan men zich niet beroepen op “staat geen termijn voor”. Men mag ervan uit gaan dat deze zeker een beurt meegaan, want de fabrikant heeft zelfs bij een slecht scenario dit in zijn onderhoud ingecalculeerd. Dat niet dealers hierbij wellicht minder kwalitatieve onderdelen gebruiken, is hun eigen risico. Dat vele klanten niet klagen is dat door bedrijven een ander beeld wordt geschetst. De wet is recentelijk ingevoerd en ik vrees dat bedrijven in de toekomst een veel hoger tarief moeten rekenen voor hun producten, omdat de klant langzamerhand zijn rechten ontdekt.
Dat er geen termijn staat voor een waterpomp is misschien waar, maar daar gaat het niet om. Welke verwachting mag je hebben van een gloednieuwe waterpomp, dat is de vraag.
Is er wel een nieuwe pomp gemonteerd?
Dus de vraag is eigenlijk: staat die daadwerkelijk op de nota?
Gr. Wim.
Ja, deze staat omschreven, anders begin ik er toch niet over.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder) schreef:Je hebt gelijk de waterpomp wordt tesamen met de distributiekit aangeboden. Maar… in de fabrieksopgave voor periodiek onderhoud staat nergens en nooit de waterpomp vermeld. Dit in tegenstelling tot de distributiesnaar. van de riem mag je dus verwachten dat deze langer meegaat dat de garantieperiode, er is immers een interval aangegeven voor vervanging.
het klinkt dus bizar, maar dat gaat ook op voor de loop en spanrollen van de distributie. het is een advies die mee te nemen. En ja je verwacht dat die net zo lang meegaan als de riem…. maar toch..
Maar wat mag je als consument dan verwachten?
Dat zo’n pomp vast loopt is naar mijn idee pure overmacht. Op zich kan je dat nog wel zien als pech, en een nieuwe pomp is qua kosten nog wel te overzien.
Maar de gevolgschade kan nogal in de papieren lopen. Bij een wat complexere motor en een auto van een paar jaartjes oud kan je zelfs over economisch total loss praten.
Dit is toch wel een doom situatie, je laat met alle goede bedoelingen het juiste onderhoud uitvoeren, vervolgens krijg je dit.
Je wil immers ook niet voor de zekerheid elke 20k je waterpomp gaan vervangen…
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat dan zit, zeker in dit geval met 44k ligt dat toch wel erg ver beneden de verwachting van de levensduur.
Flipper schreef:
Ja, deze staat omschreven, anders begin ik er toch niet over.
Oke, sorry voor de vraag
Maar dan is het goed.
Ik dacht, misschien vermeld de nota “distributie set” het kan zijn dat jij daar bij dacht , incl. waterpomp.
Gr. Wim.