Beste mensen,
Sinds vorig jaar juni ben ik in het bezit van mijn allereerste auto een BX16 TZI uit 1992 en ik moet zeggen dat ik er naar volle tevredenheid in rondtuf. (Behalve wat incidenten in de wasstraat, maar afijn). Zelf ben ik totaal niet technisch maar wil ik m’n beauty in zo goed mogelijke conditie houden.
Nu heb ik sinds een maand of twee dat wanneer ik de auto start de motor niet meer constant draait op 1000 toeren, maar meer richting de 1500. Misschien geen probleem, maar ik ben toch benieuwd hoe dat komt. Zou dat het koudere weer zijn? Het duurt ook langer voordat het temperatuurlampje uitgaat valt me op.
Dit is ongetwijfeld al eerder voorbijgekomen, maar het lukt mij niet meer om de info terug te halen, daarom toch ook deze vraag: sinds de temperaturen zijn gedaald zitten er vlokken “mayonaise” in de olieleiding. Nu probeer ik dat er tijdig uit te halen maar ik ben benieuwd waar dat vandaan komt, en wat er aan te doen is. Is er misschien een soort filtertje wat je kunt gebruiken?
Alvast bedankt voor de hulp/reacties!
Groet,
Dennis
Citroën BX 16 TZI 1992
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
in iedergeval gefeliciteerd met de aankoop,
neem wel aan dat je zelf de vloeistoffen kan controleren???
als je zo,n oude auto wil rijden zal je jezelf toch moeten gaan verdiepen in techniek, anders wordt het een kostbare zaak, als je een keer wat hebt, of je moet een manetje zoeken die op zaterdag wat bij klust, bv een paar remblokken kost je 25,- euro, maar laten doen, wordt al gauw 135,-euro.
die witte smurie, dat is sludge, dit gebeurt als de carterventelatie niet goed meer werkt, of omdat je alleen korte ritjes rijd,
als je de motor koud start, condenseert het in het blok, dus dat is water, je ziet het ook op je raam als je in de koude auto stapt, dit vocht moet verdampen, dit gebeurt door dat de olie heet wordt, behalve dan als je een kort ritje maakt, en dus de vocht ophooopt, daarom moet je ook olie verversen als je maar heel weinig rijd, want ja water smeert niet.
ja voor de rest loop hem eerst even helamaal na onder de kap, bougies filters electriese aansluitingen, lostrekken inspuiten (contactspray) en weer monteren, hoe zijn de bougie kabels, als je ze buigt (in een lus) zie je dan scheurtjes, ja vervangen, kruipstroom krijg je dan, neem aan dat je al monopoint injectie hebt, zo,n carberateur met injectie, deze dan schoonmaken, bv nmet spuitbus of demonteren, op you tube vind je zulke filmpjes wel van hoe je het moet doen. olie laat je gewoon vervangen bij een fastfitter, want voor die bedragen kan je het zelf niet eens doen. dus eerst goed inleren van hoe je het moet, en dan zelf aan de slag, zo zijn we allemaal begonen, je dacht toch niet dat we met een steeksleutel in onze hand zijn geboren, (of twijfel ik nou toch )
Hoi,
Het heeft even geduurd voordat ik een reactie terugpost, maar ik was je niet vergeten hoor! Dank je wel voor de tips, hier kan ik zeker iets mee.
Ik kan inderdaad zelf de vloeistoffen controleren en uiteraard ook eea bijvullen etc. En een goede vriend van me kan redelijk klussen dus daar kan ik af en toe langslopen voor de kleine klusjes. Zo staat het vervangen van een aantal dashboardlampjes op het programma.
Groet,
Dennis
Citroën BX 16 TZI 1992
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Leuke wagen - TZI vind ik persoonlijk een hele mooie uitvoering van de BX. Ik heb zelf TZI stoelen in mijn Deauville gezet, onovertroffen comfort nu. Genieten van die auto, en hou d’r in ere! Worden we nog op foto’s getrakteerd binnenkort?
Het zou een XU5 BAZ of BAY motor moeten zijn, dus met monopoint injectie. Op zich is overigens ‘s winters 1500 tpm tegenover 1000 tpm niet zo’n heel groot verschil, eigenlijk niks om je druk over te maken, vooral niet als de wagen wel weer netjes 1000 tpm stationair draait als de motor warm is. In de winter gaat het stationair toerental bij koude motor bij mijn BX ook wat omhoog, en m’n AX draait met koude motor ook 1200 tot 1500 toeren - warm zakt dat naar 800 tot 1000 toeren. Mogelijke oorzaken buiten het weer: vervuilde injector, vervuild gasklephuis, vervuilde stappenmotor. Injector reiniger kost iets van 15 euro voor een flesje, dat gooi je bij je eerstvolgende tankbeurt erin, dan de auto vol gooien en gaan rijden (liefst een wat langere rit de eerste keer, dan warmt alles goed op) - daar gaat een auto nooit slechter van lopen. Daarna zou ik het gasklephuis demonteren, inclusief stappenmotor, en dat trakteren op een goede schoonmaakbeurt (remreiniger doet wonderen op je gasklephuis, €1,65 bij de Action).
De “mayonaise” die je beschrijft is condens in de olie. Vooral met lage temperaturen en korte ritjes ontstaat dit, en als je carterontluchting verstopt zit. Beide oorzaken zijn makkelijk aan te pakken: carterontluchting kan gedemonteerd en schoongemaakt worden, en maak eens een langere rit met de wagen (combineer dat lekker met een flesje injectiereiniger in de tank!). Echt verwijderen onder de vuldop is naar mijn idee niet echt nodig, mits je de auto geregeld warm rijdt (meer dan een half uur).
Mayo kan ook ontstaan doordat de koppakking lek is, dus in geval van twijfel even checken of er olie in je koelvloeistof zit.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
d.vanaalst schreef:.. Zo staat het vervangen van een aantal dashboardlampjes op het programma.
Groet,
Dennis
Hoi Dennis,
Gefeliciteerd met je eerste auto, leuk! Mijn eerste auto was ook een BX 16, maar dan een TGI. (Iets minder ‘luxe’ dan een TZI).
Wat betreft je dasboard lampjes, dat was ook zo’n beetje mijn eerste klus aan m’n BX. Ken je deze site met beschrijving al? Dan kan het haast niet mis gaan.
http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/techniek/Dashboard/klokkenwerk.htm
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Overigens, mocht je trouwens nog in je vuldop een ‘gaasje’ hebben zitten, haal die er dan meteen uit. Die veroorzaakt ook een beetje de majonaise in je vulopening. Maar die slugdevorming is echt een kwaaltje van deze motoren, ga er maar vanuit dat je dat 2 of misschien 1 keer per jaar even moet schoon maken.
Gaasje:
Citroen BX by Timo van Vuurde, on Flickr
Foto-0162 by Timo van Vuurde, on Flickr
IMG_0145 by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ik heb hetzelfde mayo-probleem in mijn 16 TZI. Binnenkort ga ik de carterontluchting idd eens goed schoonmaken.
Stappenmotor: heb hier in Zoetermeer nog een gebruikte liggen die waarschijnlijk wel gewoon in orde is! De moeite waard om te proberen.
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-2014
- CX Super 2000
- XM turbo CT prestige
- BX 1.6 TGI
moet ook regelmatig de gaasjes van de bxen even door de spoelbak halen. is niet zo tof als het even vriezen wil en hij dan dicht zit
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gaasjes er gewoon uithalen!!
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die gaasjes hebben wel een functie hé.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
JBuining schreef:moet ook regelmatig de gaasjes van de bxen even door de spoelbak halen. is niet zo tof als het even vriezen wil en hij dan dicht zit
Dat heb ik dus inderdaad een keer gehad, toen kwam m’n olie er via de peilstok uit.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Heren dank voor alle reacties en tips!
Die injectiereiniger kende ik eerlijk gezegd nog niet. Dat gooi je gewoon door de benzinetank heen en dan gebeurd eea vanzelf? Die mayo zal ik gewoon met regelmaat weghalen. Want zo’n keihard stuk zoals op de bovenstaande foto kan nooit goed zijn natuurlijk.
Foto’s zal ik binnenkort plaatsen. Ik weet niet zo goed waar ik die kan hosten en dan doorlinken.
@Zweefgraag: voor die test met een stappenmotor houd ik me warm aanbevolen!
@Timo: die site voor het vervangen van dashboard-lichtjes kende ik inderdaad al. Maar dank dat je even m’n geheugen hebt opgefrist. Nu alleen nog “even” de tijd vinden om dat aan te gaan pakken.
Vandaag een klein probleem met een elektrisch raam, wat niet meer dicht wilde. ANWB gebeld en die meneer heeft het keurig gemaakt. Volgens hem lag het aan het stekkertje, dus daar ga ik op korte termijn eens naar kijken. Het zou ook zo kunnen zijn dat het raam nu weer eens gebruikt wordt en dus even moest “wennen”
Groet,
Dennis
Citroën BX 16 TZI 1992
Hierbij de eerste foto’s van m’n beauty:
(Is even een test om te kijken of het werkt)
Het mooie is ook dat er een behoorlijk complete onderhoudshistorie bijzit. (Voor zover ik dat kan over tenminste)
Groet,
Dennis
Citroën BX 16 TZI 1992
Ja, precies de mijne! Heb wel belangstelling voor het spatbord RV
1992 Citroën BX 16 TZI
Begrijp ik dan dat jouw rechtervoorspatbord beschadigd is?
Hoe erg?
Groet,
Dennis
Citroën BX 16 TZI 1992