Sinds kort is m’n vriendin in het bezit van een bx, super tof al zeg ik het zelf!
Maar zo af en toe, vaak na een kort ritje, start de wagen slecht en loopt hij slecht stationair.
Dit is altijd in combinatie met het branden van een controlelampje. Echter het bxboekje zegt dat dit een ongebruikt lampje is.
Weet iemand mij te vertellen waar dit lampje op duid?
Controlelampen bx by laurens groskamp, on Flickr
Alvast bedankt
Laurens
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is ‘t controlelampje van het motormanagement wat wil zeggen dat er iets niet helemaal goed gaat met de mengselregeling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens een Citroen dealer een kwestie van accupolen los en dan weer vast, in 90% van de gevallen was het dan opgelost. Zelf nooit hoeven doen.
Zweven is leven
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Wat waterman zegt: dat is je motormanagement lampje. Als dat gaat branden hebben de sensoren in de motor iets gemeten wat niet klopt, en doorgegeven aan je ECU (de computer onder de passagiersstoel).
Gelukkig is de ECU vrij makkelijk uit te lezen en kun je er zo achter komen wat er precies aan de hand is. Hoe dan? Nou, zo: http://home.online.nl/neilllvanderhorn/index_bestanden/uitlezenbx.pdf
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Chapeau voor het maken van deze handleiding. Goed werk.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik zou er graag de eer voor opstrijken, maar deze is van Neill van der Horn als ik de url van de website mag geloven. Eerste Google resultaat als je zoekt op “BX uitlezen,” en dit pdfje heeft me al de nodige keren geholpen.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Bedankt voor de reacties.
Ik ga eerst even voor het loshalen van de polen.
Mocht dat niets opleveren ga ik de boel eens uitlezen.
Thanx!
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik zou dat omgedraaid doen, dan weet je tenminste wát je reset.
Overigens is er een levendige discussie gaande of de polen loshalen wel helpt of niet. Mijn mening is dat het niks doet - de ECU gebruikt EEPROM, dat kan alleen overschreven (en dus ook gereset) worden als er stroom op staat. Oftewel: enige manier om de ECU te resetten is door de uitlees stekker 20 seconden met de massa te verbinden met de wagen op contact. Dit lijkt op te gaan voor alle Bosch ECU’s, de Magneti Marelli’s die in sommige auto’s zitten werken juist anders, daar doet het doorverbinden met de massa voor langere tijd juist niks en moet ofwel de stekker uit de ECU getrokken worden ofwel de accu even los.
En let op: de Bosch ECU laat zich pas ná het uitlezen resetten als je het via de uitleesstekker doet.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)