Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Hilko16TZI schreef:@ Olieverbruik: mogelijk zijn de klepseals steenhard geworden, dat is nogal een kwaal van de XU motoren. Afhankelijk van hoeveel er daadwerkelijk verbruikt wordt kan het raadzaam zijn om de klepseals te vervangen. Controleer ook keerringen en dergelijke.
De vorige eigenaar vertelde me dat de koppakking is vervangen en met die operatie ook de klepseals. Sindsdien verbruikt hij olie.
Gisteren eronder gekropen op zoek naar lekkages en inderdaad, het blok zweet behoorlijk uit de carterpakking, maar niet zoveel dat dat al die liters verklaard. Ook de motorbeschermplaat was vies, maar nou ook weer niet zó vies. Ook langs de vulpijp olieprut maar geen giga hoeveelheden.
De carterventilatie gecheckt, is een heel kort buisje naar het spruitstuk vanaf de vulpijp. Hier zat wel veel troep in. Weet iemand hoe je deze loskrijgt van het inlaatspruitstuk?
Het laatste waar ik nog aan denk zijn de zuigerveren. Na 430.000 km kunnen die best wel eens op zijn. Maar dat verklaart niet waarom het olieverbruik begon na de koprevisie…
Overigens ben ik nog steeds op zoek naar de krukassensor. Twee serieuze kandidaten gevonden: naast de tellerkabel zit een stekker waaruit drie snoertjes ingetaped lopen richting de module van de cruise control. Een groene, zwarte en rode. De andere zit net onder de HD-pomp op het koppelingshuis en heeft drie snoertjes lopen in de richting van de brandstofpomp, maar daar niet aangesloten. De losse stekker hing daar in het oliezweet van de vulpijp.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De eerste is het niet, de tweede lijkt er wel op. De eerste kan weleens de achteruitrijverlichtingschakelaar ( ) zijn.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Ik denk eerder snelheidsignaal. De cruise control wordt ermee gevoed lijkt het.
Maar ik zal die andere eens proberen op de toerenteller, gewoon kijken wat er gebeurt
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
En hij werkt! Dat werpt wel een heel ander licht op de zaak nu, wanneer ik hem doorjaag tot 140. Dan loopt ie al zowat het rode gebied in. Helpt wel om wat rustiger te rijden en de techniek te ontzien dus. Gisteren in Duitsland even een tijdje topsnelheid gereden, veel harder dan 160 gaat echt niet, zelfs niet in de slipstream van een andere auto en dan staat de toerenteller dus net in het rood. Het is wel een toerenteller van een turbodiesel.
Met de nieuwe (tweedehands) originele uitlaat loopt de motor echt een stuk rustiger. Toen ik het roestvrije nette braadwerk van de vorige eigenaar er onderuit haalde begreep ik ook wel waarom er zo’n herrie af kwam. Er zat een grote scheur in de middendemper, die halverwege de auto hing. Het ding kwam altijd op de grond te liggen wanneer de BX door de hoeven zakte en ik heb er ook wel eens een drempeltje mee gepakt.
Nu nog eens op zoek naar een koelvloeistoftemperatuursensor en bijbehorend metertje, om de klokkenwinkel compleet te krijgen. Oja, en ik moet nog eens naar Leeuwarden om de motorkap op te halen bij Garage 80. Die ligt inmiddels alweer 2 maanden klaar voor me, maar ik kom zo weinig in het noorden…
Verder heb ik toch wel aardige olielekkage op de carterpakking. Schoonmaken en daarna een paar minuten de motor stationair laten draaien resulteert gelijk in nieuwe nattigheid en druppels onder het blok. Tevens gezien dat uit de voorste hoogteregelaar LHM lekt en ook houdt rechtsachter de retour van de veerbol het niet droog.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Ik had in mijn Deauville D ook een toerenteller en die liep bij 140 echt niet het rood in. Lijkt me niet te kloppen. Die auto reed makkelijk 170 op de teller en dan zat ie niet in het rood. TZD Turbo idem maar dan heb je het over een andere motor natuurlijk. Top van een gezonde 19D hoort ergens richting 170 op de teller te zijn.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
rehc schreef:Ik had in mijn Deauville D ook een toerenteller en die liep bij 140 echt niet het rood in. Lijkt me niet te kloppen. Die auto reed makkelijk 170 op de teller en dan zat ie niet in het rood. TZD Turbo idem maar dan heb je het over een andere motor natuurlijk. Top van een gezonde 19D hoort ergens richting 170 op de teller te zijn.
Heb de sensor er helemaal uitgehad en schoongemaakt, werkte daarna meteen en zonder schokken. Het rode gebied begint al bij 4500 tpm. Ik herinner me mijn oude P106 met TUD-blok die pas na de 5000 tpm in rood ging. Ik heb geen idee wat normaal is bij een 19D, maar hij draait bij 120 een ruime 3000 tpm.
Ik heb lange tijd plankgas gereden in de slipstream van een Golf GTI, op de teller max 163 gezien en op de GPS 155. Hij zou inderdaad wel iets sneller moeten kunnen…
Ik had verwacht dat de uitlaat nog wel iets zou doen. Hij was met het vorige rvs braadwerk erg doods onderin de toeren maar is met het originele exemplaar een heel stuk soepeler geworden. Topsnelheid is er echter niet bijgekomen.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
In m’n Biarritz deed ik iets van 3500-4000 rpm bij 140. Dus de vaststelling van Martijn kan wel kloppen. Topsnelheid heb ik nooit getest, harder dan 150 wilde ik de motor niet aan doen omdat een diesel nou niet echt graag toeren maakt.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
rehc schreef:. Top van een gezonde 19D hoort ergens richting 170 op de teller te zijn.
Ik denk dat mijn dieseltje dan allang ontploft is
Bij 3500 toeren zit ik op 120~130km/u maar ik heb dan wel een break
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Een break heeft een andere eindreductie. Als je niet vaak volgeladen rijdt zou ik een berlinebak eronder schroeven.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Ik weet niet meer precies hoeveel toeren de 106 1.5 D draaide, maar ik heb daar ooit 185 km/u mee gehaald. Bergaf, wind mee, dat wel natuurlijk.
Overigens is mijn snelheidsmetertje wel een beetje aftands. Tussen de 40 en de 70 zwabbert ie alsof het een oude Kever is. Ik heb veel oude auto’s gereden, maar niet vaak zo’n onvaste tellernaald gezien. Hebben alle BX’en dat? Mijn tellerkabel heeft een hart van kunststof. Ik heb een andere liggen met een metalen hart. Zou dat beter gaan?
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
1.5D is wel een heel ander blok he, dat is een TUD en een 1.9D en 1.7TD zijn beide XUD’s.
Yes, zwabberende teller is wel een beetje BX-eigen. Heb begrepen dat het met een nieuwe kabel weer even goed is, maar na even komt ‘t weer net zo hard terug. Of een metalen hart uitmaakt durf ik niet te zeggen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
kijk nou wat ik gisteren tegen kwam, deze is alleen in een wat meer gebruikte staat zullen we maar zeggen
SAM_0063 by twan238, on Flickr
SAM_0064 by twan238, on Flickr
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Wauw nice! Gelukkig niet te koop wordt best hebberig van die deauville D’s die hier langskomen
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
dat gevoel kan ik alleen maar aanmoedigen
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Twan238 schreef:kijk nou wat ik gisteren tegen kwam, deze is alleen in een wat meer gebruikte staat zullen we maar zeggen
Leuk! Die is in ongeveer dezelfde staat als de mijne zo te zien, die heeft ook wat butsen, mist wat matzwart op de raamlijsten van de deuren en de achterspoiler en de velgen zijn zelfs nog in een slechtere staat (setje opknappers al klaarliggen!).
tim1993 schreef:1.5D is wel een heel ander blok he, dat is een TUD en een 1.9D en 1.7TD zijn beide XUD’s.
Yes, zwabberende teller is wel een beetje BX-eigen. Heb begrepen dat het met een nieuwe kabel weer even goed is, maar na even komt ‘t weer net zo hard terug. Of een metalen hart uitmaakt durf ik niet te zeggen.
Weet ik, maar in absolute cijfers zou de BX vlotter moeten zijn. Die teller zal ik maar mee moeten leven dan
rehc schreef:Wauw nice! Gelukkig niet te koop wordt best hebberig van die deauville D’s die hier langskomen Wink
Ik wil er best over nadenken hoor
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978