En nu? Motor loopt niet…
Anton van den Berg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-2016

Gepost: 13 maart 2016 11:20 AM

Wie weet het ??
Ik heb een C3 1.4 automaat uit 2005 me 90.000 op de teler.
Ik had wat olie in de koelvloestof ( niet de enige) en wou met de beurt ook de koppaking vervangen .
Maar 2 weken geleden was het over en uit met de motor hij ging op 3 poten lopen en plofte en preutelde .
Dus een nieuwe kop paking moest er in , alles los gehaald netjes geborgd op het vliegwiel en kop weg gebracht en laten reviseren .
Volgens revisiebedrijf klepzetels waren ovaal en veel aanslag op de kleppen .
Nou ja 200 euri veder een mooie kop er weer op gezet .
Maar het motortje doet het nog niet !
Heb ik de cilinder onder druk gezet hoor je het lucht gewoon weg lopen met de kleppen dicht !!!
Wat denken jullie zijn naar 90.000 de zuigerveren echt op of is er wat anders aan de hand ?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 13 maart 2016 01:51 PM
  [ # 1 ]

Er lekt altijd wel lucht weg, een compressie test verteld meer,

Profiel  
 
Anton van den Berg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-2016

Gepost: 13 maart 2016 04:19 PM
  [ # 2 ]

Dat hebben we ook gedaan ,cilinder 1en 2 hadden geen compresie.
Maar omdat die kleppen ook erg vervuild waren dachten we dat de druk langs de kleppen weg liep .
Dus kop laten reciveeren er weer op gezet en nu nog het zelfde probleem.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 13 maart 2016 05:40 PM
  [ # 3 ]

ja als de kop ie gereviseerd, dan is dat dus goed, waren de zuigers dan ook niet bedekt met een enorme roet laag?
ik zou dan op zoek gaan naar een middel om de zuigerveren los te krijgen, dat is makkelijker dan het hele blok weer open trekken.
want waarschijnlijk rijd je veel korte stukjes, en zijn de veren vast gelopen, in de zuiger, door kool afzetting,
er zijn hier middelen voor in de handel, hopelijk gaat dit helpen,
is het nou zo dat je vaak korte ritjes rijd, tank dan of een betere brandstof, of rijd in een lagere versneling, zodat de motor sneller op temperatuur is.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 13 maart 2016 05:51 PM
  [ # 4 ]

nog even een vraag toen je lucht in de cilinder blaasde, heb je toen ook gelokaliseerd waar ie lekte? oor bij olie vuldop. of bij inlaat.gehouden, daar waar je hem hoort lekt ie.
toralin, is een site waar je zulke producten vind om te reinigen.

Profiel  
 
Anton van den Berg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-2016

Gepost: 13 maart 2016 08:54 PM
  [ # 5 ]

we denken dat hij het via de carter weer uit blaast , morgen halen we de carterpan er af om het zeker te weeten .
Maar alvast bedankt voor die site ga ff kijken of ze er wat voor hebben .

Profiel  
 
Anton van den Berg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-2016

Gepost: 30 maart 2016 01:32 PM
  [ # 6 ]

Even een update .
Motortje doet het weer , wat het probleem was ” natte cilinder bussen ” .
We hebben de zuigerwand bekeken zonder de bussen vast te zetten en dat was niet zo slim .
Een van de bussen was omhoog gekomen en de afdicht ring was een beetje uit gepuild en er niet goed weer tussen gegaan .
Als je weet dat de maximale hoogte afstand tussen de 4 bussen 0,05 mm mag zijn ging dat niet goed .
We hebben nieuwe silicone ringen onder de bussen moeten plaatsen en daarna de kop er weer op gezet .
Ook was de bobine rail stuk de oorzaak van het op 3 pooten lopen .
Al met al ik weet nu wel precies hoe mijn 1.4 motoretje in elkaar zit .
Groetjes Anton

Profiel  
 
Anton van den Berg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-2016

Gepost: 30 maart 2016 01:38 PM
  [ # 7 ]

En beremans nog bedankt voot het mee denken .

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 30 maart 2016 03:25 PM
  [ # 8 ]

Mooi om je fout even neer te schrijven, dat is iets waar de meeste niet bij stil staan, bussen vast zetten of afblijven is het enige.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Anton van den Berg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-2016

Gepost: 30 maart 2016 05:59 PM
  [ # 9 ]
paso schreef:

Mooi om je fout even neer te schrijven, dat is iets waar de meeste niet bij stil staan, bussen vast zetten of afblijven is het enige.

Je hebt gelijk vond het belangrijk om ff de oorzaak te vermelden , zo heeft iemand anders er ook wat aan hoop ik .
Ik heb wel vaker een kop vervangen maar nooit er bij stilgestaan dat ze er ook zijn waar de cilinder bussen van los zijn .

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 30 maart 2016 07:15 PM
  [ # 10 ]

Dat dat nog bestaat, wel makkelijker om je motor te reviseren,  maar wat dan belangrijk is bij deze motoren, dat je hem rustig warm rijd,  want je hoort het hier vaker, en nu weet ik dus waarom,  alfa,s hadden dit vroeger ook,  bij een koude motor, zijn de bussen kleiner,  en als je dan volgas koud weg scheurt, blaas je zo de koppaking weg, de rest weet je,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook