Hallo BX-ers.
Ik ben de trotse nieuwe eigenaar van een bx break uit 1994. Vorige week donderdag gekocht in Breda.
Heel het gezin superblij met deze ruime bolide. ( we zijn gewendt aan een 2 cv)
Helaas stopte maandag midden op de snelweg de moter ermee. De anwb meneer vertelde ons dat de ditributieriem niet meer draaide. Dat was wel ff zuur. Kan ik de moter nu bij het grofvuil zetten of is het te maken.
vriendelijk dank alvast.
Jurgen
Wat voor BX Break heb je waarschijnlijk is de motor kapot, heel misschien is alleen de nokkenas gebroken, maar dat komt zelden voor.
Een andere motor erin met nw dis.riem en waterpomp en daarna gewoon weer genieten..
Het gaat om een BX 19 TZI BREAK. Nieuwe motor?!PFF, dat is slecht nieuws. Kost een paar duiten,neem ik aan?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Een andere, niet een nieuwe, ja toch gauw 600 euro, of flink afdingen, het worden er immer steeds minder, er zijn meer blokken dan auto,s
En ja een disterebutie wissel kost vandaag de dag ook al gauw 500 euro, of je moet zelf kunnen sleutelen, een blok van de sloop moet ook vaak nog een nieuwe distributie op,
Anders moet je een auto nemen met een ketting aandrijving, voor de nokkenas,
Wat is verder de staat van de BX? want nieuwe motor is wel even sleutelen. Ofwel een hoop kosten.
Puur uit interesse, was het bekend dat de riem vervangen moest worden?
Bij benzine heb ik nog niet eerder gehoord, geknapt. bij de turbo diesel kwam het nogal eens voor.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dat is kort genieten….
Tja, eerst maar eens kijken wat schade is, kon nog wel eens meevallen.
Andere driem erop, boel timen en dan kijken wat de schade is.
Kan ook andere klepje zijn als je geluk hebt…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Misschien ben ik iets te simpel aan het denken nu, maar zei de ANWB man dat de riem niet draaide of zei ‘ie dat de riem gebroken is. Is namelijk nogal een groot verschil - gebroken riem hoeft niet het einde van het blok te zijn, maar als de riem heel is en toch niet draait heb je het over een heel ander probleem.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of de riem nou gebroken is of niet meer wil draaien, in beide gevallen is er hoe dan ook sprake van inwendige schade aan het blok..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Klopt. Lijkt me alleen bij een gebroken riem iets beter te repareren. Hoe dan ook een duur geintje helaas - reparatie of ander blok.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Volgens mij zei hij gebroken, maar in de emotie van het moment kan ik het verkeerd gehoord hebben. De auto reed perfect tot dat moment en ik heb geen gekke geluiden of iets dergelijks gehoord. Ook niet toen de moter stopte. Bij de koop vertelde de garageman dat hij er een nieuwe driem en waterpomp in had gezet. En ik geloof hem eigenlijk wel. Misschien heeft hij het niet goed gedaan of er is een ander probleem hem ontgaan. De bx staat nu weer bij hem en hij gaat er naar kijken. Bedankt voor de reacties.
Gebroken of niet meer draaien. Dat zegt niks over de hoeveelheid reparatie. ALs je geluk hebt is er geen schade aan het blok.
Oke, net riem vervangen. Dan is daar een fout gemaakt denk ik. vraag is even of alles is vervangen?
Nee je merkt niets van een riem die op klappen staat.
Sterkte!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
nou de garageheeft ernaar gekeken en het is niet de driem, maar de nokkenas die helemaal vastgeslagen is. Heeft van één kant geen smering gekregen volgens de garagist. Moer dus in de soep. Brengt mij bij mijn volgende vraag: heeft of weet iemand een moter voor mijn bx break?We zijn in de paar dagen dat we erin gereden hebben toch een beetje verliefd geworden op deze tank, dus we willen hem graag weer rijdend maken.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als er alleen schade is aan de nokkenas, dan heb je toch aan een complete cilinderkop genoeg?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Lijkt mij wel, of hij moet een paar tandjes overgeslagen hebben.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
de vraag is waarom hij geen smering heeft gehad. kwa kosten maakt toch niets uit. Ik zou motor wissel doen. Wel nw klepseals en dis.riem erop.
de vraag is waarom hij geen smering heeft gehad. kwa kosten maakt toch niets uit. Ik zou motor wissel doen. Wel nw klepseals en dis.riem erop.