Hoi iedereen,
ik zelf heb een XM 2.0i waar ik al tijden best blij mee ben, maar een vriend van me kwam vandaag met de vraag of ik mee wil kijken naar een ZX 1.4 i uit 1992 met 155.000 km op de teller. De verkoopster vraagt er 1000 euro voor.
Ik vind het nog al stevig aan de prijs voor een 14 jaar oude auto in een vrij standaard uitvoering. Maar ik geef ook eerlijk toe dat ik helemaal geen weet van die ZX-reeks heb.
Wat is een redelijke prijs voor zo’n auto? Op marktplaats ligt te prijs zo’n beetje tussen de 500 en 900 euro voor zo’n bak.
De min-puntjes heb ik al in de sticky gevonden…
Groetjes,
Adriaan.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Zoals je al had gemerkt, is een ZX een zwaar ondergewaardeerde auto, maar dat betekent dat je voor weinig geld een goede auto kunt kopen.
Voor het bepalen van de prijs bij zo’n auto is de staat van de auto veel belangrijker dan enkele tienduizenden kilometers meer of minder of een bouwjaar ouder of nieuwer. Het staat of valt dus met de toestand van de auto, maar het is hoe dan ook een stevige prijs, vergeleken met de rest van de markt.
Ter vergelijking: vorig jaar heeft *ZX1.4i* hier op het forum een vergelijkbare auto in perfecte staat verkocht voor minder dan 900 euri. Twee weken geleden heb ik mijn 92-er ZX1.4i (275.000 km en defecte vijfde versnelling) verkocht aan de garage waar we onze leaseauto hebben opgehaald. Die gaf 400 euri (natuurlijk rekening houdend met onderhoud aan de leaseauto), maar een andere garage wilde niet verder gaan dan 200.
dus:
1) toestand van de auto is bepalend, maar
2) afhankelijk van de toestand moet er zeker een paar honderd euro af kunnen