voge schreef:Ga ik morgen eens doen (was ook wel de bedoeling van ‘t ding hoor
) maarre—> zou dat zoveel schelen in gebruik?
Nou en of….zeker als de oude (heel) smerig is.
De oude ziet er nog als nieuw uit (zit er net 20.000km in, moet dus vervangen worden)
Maar goed, fijne stofdeeltjes zijn niet te zien hè..
Thijsvandebles schreef:voge schreef:Wouter, las op BXNL wat over het brandstofverbruik van je TZD. Hoe lang heb je hier al last van? Mijn TZD Turbo loopt op ‘t moment ook veel te onzuinig ( 1 : 15 / 1 : 16), geloof echt niet dat ‘t alleen door de buitentemperatuur komt want in december deed ‘ie ‘t nog niet…
Heb al wel een nieuw luchtfilter op de achterbank liggen, al twee weken, zou dat helpen?
Het zal vooral helpen dat luchtfilter van de achterbank te verplaatsten naar een zekere plek onder de motorkap.
Kijk, dat had ik nou helemaal over het hoofd gezien ops:
ops:
Die ga ik binnenkort maar eens vervangen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Vandaag heb ik ‘t luchtfilter vervangen en een flesje van die dieselcleaner in de tank leeg gemaakt… Ben benieuwd…
Theoretisch gezien kan je dan misschien bij een diesel de brandstof pomp ietsjes verderopendraaien en dat zou je merken, bij een benzine auto denk ik weinig…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
XBXG schreef:
Kijk, dat had ik nou helemaal over het hoofd gezien
ops:
ops:
Die ga ik binnenkort maar eens vervangen.
En neem dan ook gelijk je brandstoffilter mee.
Ook heel belangrijk bij een diesel.
Bram schreef:XBXG schreef:
Kijk, dat had ik nou helemaal over het hoofd gezien
ops:
ops:
Die ga ik binnenkort maar eens vervangen.En neem dan ook gelijk je brandstoffilter mee.
![]()
Ook heel belangrijk bij een diesel.
Brandstoffilter is bij mijn diesel al wel vervangen.. Ben benieuwd hoe ‘t verbruik na het vervangen van ‘t luchtfilter en het toevoegen van dieselcleaner uitpakt…
Zo, vandaag voor het eerst in 13.000 km eens wat aan onderhoud gedaan… ops:
De enooorme klus was…: motorolie verwisselen
Toen de motorolie eruit laten lopen, en zo zag het dopje eruit:
De motorolie ziet er zo uit…. (wat zeggen de kenners van de kleur?)
Ik heb verder gekeken of er diesellekkages waren. Het motorblok ziet er aardig droog uit, zie hier:
De enige natte plek die ik heb kunnen vinden zit hier, maar ik herken dit onderdeel op de dieselpomp niet:
Nu zit er in ieder geval wat verse olie in. Weliswaar goedkope olie van de Franse supermarkt Hyper U, maar goed, olie is olie.
Het luchtfilter ziet er in ieder geval niet slecht uit, maar die vervang ik binnenkort ook nog. Hopelijk is er een verbetering van het dieselverbruik nu…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Goed bezig! Volgens mij ziet die olie er niet zo verkeerd uit hoor, olie is altijd binnen een mum van tijd zwart in een diesel…
Alleen—> voortaan netjes om de 10.000km hè!!! Schaam je!!!
Kruip jij er trouwens onder als ‘ie op dat originele krikje staat? Ik gooi er meestal in ieder geval een assteun of een paar goede houten blokken (en nee, niet met de nerf mee) onder…
voge schreef:Goed bezig! Volgens mij ziet die olie er niet zo verkeerd uit hoor, olie is altijd binnen een mum van tijd zwart in een diesel…
Alleen—> voortaan netjes om de 10.000km hè!!! Schaam je!!!
Ja meneer. :mragent
voge schreef:Kruip jij er trouwens onder als ‘ie op dat originele krikje staat? Ik gooi er meestal in ieder geval een assteun of een paar goede houten blokken (en nee, niet met de nerf mee) onder…
Sja, voor dat korte tijdsbestek heb ik het even zo gedaan.
Eerst de auto aan de ene kant opgekrikt, daarna de andere kant, om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk oude olie uit kon lopen.
Het viel me vooral op dat de olie heel erg dun en letterlijk pikzwart was.
Ik heb de BX nu 13.000 km (sinds 18 november 2005) maar heb echt geen idee wanneer de vorige eigenaar er voor het laatst iets aan heeft gedaan.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
voge schreef:Goed bezig! Volgens mij ziet die olie er niet zo verkeerd uit hoor, olie is altijd binnen een mum van tijd zwart in een diesel…
Alleen—> voortaan netjes om de 10.000km hè!!! Schaam je!!!Kruip jij er trouwens onder als ‘ie op dat originele krikje staat? Ik gooi er meestal in ieder geval een assteun of een paar goede houten blokken (en nee, niet met de nerf mee) onder…
Gewoon in de hoogste stand.
Neem een oude 5 literkan en snij de zijkant eruit. Die is dan laag genoeg om ruim onder het carter te passen. Dan heb je helemaal geen krik nodig.
XBXG schreef:De enige natte plek die ik heb kunnen vinden zit hier, maar ik herken dit onderdeel op de dieselpomp niet:
Dat is de afsluiter, met dat draadje erop.
Er lekt daar volgens mij iets, maar ik kan zo niet zien of het die leiding is of de afsluiter.
Zou je eens goed schoon (vetvrij) kunnen maken en dan eens kijken waar het lekt.
Bram schreef:XBXG schreef:De enige natte plek die ik heb kunnen vinden zit hier, maar ik herken dit onderdeel op de dieselpomp niet:
Dat is de afsluiter, met dat draadje erop.
Er lekt daar volgens mij iets, maar ik kan zo niet zien of het die leiding is of de afsluiter.
Zou je eens goed schoon (vetvrij) kunnen maken en dan eens kijken waar het lekt.
Dat ga ik inderdaad eens doen.
Ondertussen van Marten wat goede tips gehad, die ik maar eens in de praktijk ga brengen. Hopelijk verbetert dat het verbruik ietwat.
Het ging voornamelijk over Het Nieuwe Rijden, dat ik dat ik sinds een maandje of 2 toepas, en heb sindsdien een opoerijstijl… Sindsdien is een negatiever verbruik te melden. Ik laat dat HNR maar links liggen en ga weer wat meer toeren gebruiken.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
XBXG schreef:...Het ging voornamelijk over Het Nieuwe Rijden, dat ik dat ik sinds een maandje of 2 toepas, en heb sindsdien een opoerijstijl…
Sindsdien is een negatiever verbruik te melden. Ik laat dat HNR maar links liggen en ga weer wat meer toeren gebruiken.
HNR houdt niet in dat je als een opoe moet gaan rijden hoor. ‘t Is best scheuren geblazen over rotondes en door bochten heen, omdat je zo weinig mogelijk je remmen moet gebruiken. Ik pas het zelf ook toe, schakel altijd op onder rond de 2000 t/min in de lagere versnellingen en geef dan ook een lekker portie gas, pedaal ongeveer 3/4 ingetrapt. En als je dan op snelheid bent is het zaak om zo constant mogelijk te rijden, en bij nadering van obstakels vroeg het gas te lossen, zodat je zo min mogelijk energie kwijt raakt door op het rempedaal te drukken.
In de praktijk ben je dan behoorlijk vlot. Let maar eens op: de meeste mensen gaan als een slak over een rotonde heen, ik zie ze ineens een heel stuk achter me zitten. Vervolgens geeft zo iemand flink gas om dan weer lekker op mijn trekhaak te gaan hangen, waarna ik ze bij de volgende rotonde weer kwijt ben. Die achterligger is dan puur energie aan het verspillen, terwijl deze de afstand niet sneller overbrugt. Dat is het hele verschil.
en wat doen we bij 2500 toeren???
TERUGSCHAKELEN!!!!!!!!