De laatste keer dat ik de BX wilde starten merkte ik dat ie wel aan wilde slaan, maar niet door wilde blijven lopen. Ik verdenk nu de standaard brandstofpomp dat die te weinig druk levert. Kan ik hierin gelijk hebben? Ik kan niet echt info/specificaties vinden over de pomp.
Ik zit er aan te denken om een elektrische pomp te monteren, maar voor ik dit aanschaf wil ik wel zeker weten dat dit niet voor niks is. En wat voor pomp kan ik dan het beste kiezen, een Solid State pomp klinkt voordelig, of is dit toch niet alles?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Je kunt het debiet van de pomp simpel testen door de aanvoerslang even van de carb. te halen.
In een bakje hangen en een helper laten starten, als het goed is zie je benzine in pulsen van
een eetlepel vol uit de slang komen
De benzine gaat er wel doorheen, maar ik vraag me af of de druk genoeg is. Omdat ik nu met ene pomp uit een 1600 zit, maar wel met twee dubbele carburateurs.
Wat voor een brandstofpomp heeft een Sport eigenlijk, is dat een zelfde mechanische pomp of is dat een elektrische?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mechanische pomp
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ook een gewone mechanische pomp levert de benzine sneller aan dan jij het kunt opstoken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je die carbu’s op de 1600 motor gezet, of zit er een compleet Sport blok in je bx?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zit een compleet Sport blok in.
Aan de hand daarvan had ik ook kunnen weten dat er een mechanische pomp op zit bedenk ik me net. Anders was de mogelijkheid er niet om de pomp te monteren op de cilinderkop.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Op de standaard Solex Z1 carburateur die op een 1600 TRS gemonteerd zit, zit een retour voor de brandstof. Dus de overige benzine gaat via daar terug naar de tank. De Dellortos die er nu op zitten, hebben geen retour. Moet ik hiervoor dan een drukreduceerventiel monteren om het ‘teveel’ aan benzine terug naar de tank te laten gaan?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Nee, de standaard mechanisme pomp heeft al een overdruk beveiliging.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Weet je ook hoe het werkt? Daar ben ik wel benieuwd naar.
En waarom heeft de standaard Solex Z1 nog wel een retour dan?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Marvin,
De mijne heeft ook geen retour meer naar de brandstoftank. Komt mede doordat ik de flowmeter afgekoppeld heb. Wegens lekkages.
En volgens horen zeggen hoeft een carburateur geen retour te hebben naar de benzinetank toe.
Of er zou uitzonderingen moeten zijn.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heel veel auto’s, waaronder de bx, hebben een retour op de carbu. Die zit er vaak ook op om vapourlock te voorkomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ik moest even google wat vapour lock is Yuri. Maar het is best wel interessant om te lezen:
http://www.kulsdom.be/vapour_lock.htm
Tot nu toe heb ik geen last van vapour lock, doordat ik geen retour meer heb..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Filempie!
Hij heb gelopen, weliswaar een beetje houterig, maar de carburateurs zijn ook nog niet afgesteld.
Nu blijft ie alleen wel olie uit het carterventilatiedingetje gooien, hoewel die daar geen druk opbouwt, want dat hebben we nog gecheckt. Er zit een olievubuis in van een sport, die helemaal tot de bodem van de carter gaat. Zou het kunnen dat ie via die buis de olie omhoog gooit door het draaien van de motor?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Als die olie via de pijp uit het carter naar boven komt, is er wel sprake van overdruk, lijkt me. Uit welk ‘carterventilatiedingetje’ komt die olie tevoorschijn?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’