Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
2 weken had ik ze binnen en dat zelfs voor de kerstdagen
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Blijkbaar is de juiste wijze om deze dynamo uit elkaar halen om een gat in het achterste deksel te boren en via dat gat de as inclusief lager en rotor eruit te tikken. Vervolgens kun je dan de spanningsregelaar losschroeven. Hier ben ik pas achteraf achtergekomen toen ik het geheel eens goed bestudeerd heb. Ik heb de stator met een trekker losgetrokken. Deze is daarbij iets beschadigd en ook de draden die de stator met de spanningsregelaar verbinden zijn geknapt. Nu is dit wellicht nog wel te solderen, maar ik wil niet in deze dynamo investeren (heeft ook nieuwe lagers nodig) zonder te weten of hierna nog zal werken. Grote kans dat de stator door de kleine beschadigingen niet meer de juiste weerstand biedt. Heb een vergelijkbare tweedehands Mitsubishi-dynamo aangeschaft nu. Omdat ik nu weet hoe de dynamo uit elkaar moet verwacht ik nu wel zelf zonder problemen de koolborstels te kunnen vervangen.
Er zit nu een 55A Bosch dynamo in, met gemakkelijk te uit te bouwen spanningsregelaar. Bx heeft hiermee vanavond zo’n 5 minuten stationair gelopen (liep wel onrond, maar dynamospanning was mooi constant). Een uur later is de BX niet meer aan de praat te krijgen. Draait mooi rond, maar slaat niet aan. Komende zaterdag op onderzoek uit en eerst eens kijken of ik benzine en een vonk heb.
Dubbel
Probleem opgelost. Een inbusboutje waarmee de rotor vastzit was losgekomen en had zich vastgenesteld in de verdelerkap, met alle gevolgen van dien.
kwam de nieuwe verdelerkap mooi van pas?
Zeker weten! Heel goed dat je me die hebt aangeboden destijds. Bedankt Martijn!
Goh wat een mooi verhaal heb alles mooi gelezen met zak pindaknabbels Wat een mooie auto en alles zelf gedaan vind knap hoor. Hij wil ook flink gassen zo te zien keer met auto naar zwarte woud in Duitsland tentje en butagas brandertje mee Heb je er ook een originele citroen radio in met luidsprekers voor en achterin.
Geen originele Citroën-radio, maar wel een mooie, tijdconforme Blaupunkt radio met dezelfde kleur verlichting als het instrumentarium en het klokje:
Luidsprekers zaten erin, verwerkt in de hoedenplank, maar deze heb ik weggehaald, omdat de hoedenplank er te zwaar en onpraktisch door was en ik ook naar originaliteit streef.
Enkele weken terug ging het weer mis met de rotor en verdelerkap, ik vermoed dat de iets beschadigde rotor in combinatie met het niet genoeg vastdraaien ervan (het zijn ook maar drie kleine inbusboutjes die je gemakkelijl verrot draait) is losgekomen en zo de verdelerkap heeft gesloopt. Dit gebeurde natuurlijk na een lange dag werk om half 2 ‘s nachts met nog 100km voor de boeg… ANWB heeft me met 80 km/u naar hun depot gesleept waar deze de volgende dag is gerepareerd: nieuwe kap en rotor. Nu maar goed de boutjes bijhouden en evt. Loctite gebruiken.
Oliepeilmeter heeft besloten het na 2,5 jaar inactiviteit ineens permanent te gaan doen zoals het hoort. Die Franse techniek toch he…
Bij het starten vanaf een standtijd van ten minste een halve dag heb ik het probleem dat de startmotor de motor heel langzaam laat ronddraaien. Mijn eerste ingeving was accu is niet vol genoeg, maar hij blijft het volhouden dat langzaam ronddraaien en na een paar pogingen in een tijdspanne van ongeveer 10 seconden slaat ie dan toch aan. Dit wordt de laatste dagen erger en erger en heb ik steeds langer nodig om te starten.
Startmotor die aan het overlijden is?
Zal binnenkort eens experimenteren met een andere accu en het een en ander doormeten.
Heb de accu afgelopen weekend verwijderd en de polen en de massa aansluitingen op het blok goed schoongemaakt. Start nu weer zoals het hoort.
Ineens kwam er rook uit het dashboard, bij de alarmlichtschakelaar/achterruitenwisserschakelaar. Schakelaar eruit getrokken en inderdaad die was aan het smeulen. Omdat ik alleen een schakelaar had liggen voor een Break die maar ingebouwd, samen met het relais wat daar bij hoort. Nu kan de ruitenwisser dus met een interval worden ingeschakeld.
Verder laatste maanden ABS-storing opgelost (lampje brandde al een paar maanden) door de sensordraad rechtsachter opnieuw te routen over de draagarm etc. Daarnaast op advies van medeforummer Vermond kleppendekselpakking vervangen zodat nu hopelijk de lekkage is opgelost waarbij er af en toe een druppel olie op het hete spruitstuk valt met rook tot gevolg. Ook nog het neerklapmechanisme van de achterbank gefixt, was intern iets losgesprongen.
We blijven lekker bezig. Binnenkort stabilisatorstokjes vervangen en ook de handremkabels voor de naderende APK.
Goed bezig dus!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Inderdaad!
Dat probleem met de kleppendekselpakking had ik ook en na een nieuwe pakking er in gelegd te hebben was dat over