Ik hoop dat ik het juiste deel van het forum heb voor deze vraag.
Van begin af aan heeft mij het stuur met vast midden geïnteresseerd.
Dat gaat dan met vlagen.
Nu ben ik al dagen aan het zoeken op internet / youtube / afbeeldingen etc naar bv een dwarsdoorsnede van zo’n stuur. Ook hier op het forum heb ik al een paar uur gezocht. Niets in deze richting gevonden.
Ik ben het stuur al in mijn gedachten aan het ontwerpen, maar kom er niet uit hoe ze dat gedaan hebben.
Een draaiende kern uit de stuurstang en dan een vast midden bij het stuur. Dat zit toch in de weg?
Iemand die licht in mijn duisternis kan brengen?
Alvast bedankt
Kos
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Grappig! Daar werd destijds best veel over gesproken, maar als je nu op “vaste naaf” zoekt, vind je niets. Die techniek werd toen blijkbaar anders aangeduid. De werking kan ik je helaas ook niet uitleggen, maar ik kan wel twee persfoto’s uit 2004 laten zien. Het gaat om een C4 Coupé, een keer bij de assemblage in de fabriek van Mulhouse en een keer als gereed product.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb het me ook wel ‘ns afgevraagd. Als ik dat stuur zou ontwerpen dan zou het centrale gedeelte van het stuur, dat om de vaste kern draait, een tandwiel zijn. De stuurstang loopt dan onder het vaste deel naar de tandwieloverbrenging.
Wim,
Disciplus Simplex
Hmm, tandwiel overbrenging.
Ik heb al heel wat plaatjes gezien, maar geen tandwiel. Dat tandwiel zal dan wel niet zichtbaar zijn, maar mijn voorstellingsvermogen schiet nog te kort.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Hier staan wat varianten met tandwielen:
Dit is de simpelste:
http://patentimages.storage.googleapis.com/US20030067147A1/US20030067147A1-20030410-D00003.png
http://patentimages.storage.googleapis.com/US20030067147A1/US20030067147A1-20030410-D00002.png
Het systeem van Citroën komt blijkbaar van Autoliv in Zweden, maar kom er niet achter welk systeem ze gebruiken
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Op usinenouvelle.com staat een artikeltje over de oplossing van Autoliv: klik!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Paar afbeeldingen van Google gehaald. Stuurkolom:
Stuurwiel:
De stuurkolom ziet er redelijk standaard uit. Niets geks. Het stuurwiel wijkt nogal af van een normaal stuur, met de rechthoekige bevestigingsplaat achterop, en duidelijk zichtbaar het draaiende deel ervoor. De ‘intelligentie’ van het systeem zal dus wel in het stuurwiel zitten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Kijk, dat helpt. Als ik de tekst van Rens lees en de foto’s van 2d bekijk dan lijkt het inderdaad op deze:
108: couronne dentée rattachée à la jante du volant
110: pignon denté lié à la colonne
122: espace ... entre la couronne et le pignon ... utilisé pour insérer l’airbag et l’instrumentation
Als je naar de tweede foto van 2d kijkt zie je dat het gat voor de stuurkolom uit het midden staat (140) t.o.v. het centrum van het stuurwiel(144), op de foto een beetje naar links. Rechts ervan zie je de doorvoer van kabels voor de knoppen op het vaste deel (122).
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Perfect.
Nu is het duidelijk.
Bedankt voor jullie moeite en snelle reacties.
@RensKorevaar: Je overschat me, mijn Frans is niet zo geweldig dat ik dat kan begrijpen.
Dank