Goeiedag,
Bij de APK van mijn bx16tzi was de lamda-waarde meting van stationaire toerental veel te hoog….
verder loopt de auto prima, inderdaad stationair niet altijd even snel, bij warme motor
lijkt iets sneller….
koude start werkt wel…
wat zou het zijn, de automatische choke? maar ja , al die sensoren….waar moet je
beginnen?
Stationair hoeft er geen lamdawaarde gemeten te worden. Co wel. Heb jij een weber carburateur? Die heeft een stelschroef voor de CO. Als je voor de auto staat op de hoek van de voorkant en de rechterkant zijkant (chokezijde) in een gat zit zijn stelschroef verstopt.
Dat vind ik een tikkeltje verwarrend.. lambda-waardes zijn in principe 1:1 nuttig voor injectie+katalysator, in een tzi zit geen carburateur. Te hoge waarde: te arm mengsel -> meer NOx + HC uitstoot. Oftewel, je hebt te weinig brandstof in je mengsel of je kat werkt niet.
Maar waar te beginnen.. Nooit zoiets gehad maar blijkbaar denkt je injectiesysteem te meten dat je genoeg benzine gebruikt. Kat oververhit (geweest)? Al injectiereiniger geprobeerd? gemeten waarde checken met de sensor-output? Iemand anders? : )
EDIT: Om het iets te nuanceren, als je een carburateur hebt krijg je bij een viergasmeting natuurlijk ook een afgeleide lambdawaarde.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Toerental stationair te hoog bij een elektronisch geregelde inspuiting lijkt me vervuiling - en dan kan ook de lambda afwijken. Flesje injectiereiniger er doorheen, gasklephuis schoonmaken en de stappenmotor eens voorzien van een schoonmaakbeurtje.
Heb je ‘m al uitgelezen om te zien of er wellicht een sensor in storing staat?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Nu ik erover denk, volgens mij moet je katalysator wel heel erg stuk zijn wil hij niet door de keuring komen.. Ik zou beginnen bij het meten van het regelvoltage van de in werking zijnde sensor denk ik, to rule out the obvious zoals Haynes het zegt. En een uitdraai van de viergasmeting is misschien ook nuttig, ik kan je “gezonde” waardes van m’n 16TGI geven om mee te vergelijken?
edit: gevonden:
koud:
CO 0.1%vol
CO_corr 0.1%vol
CO2 14.9%vol
HC 34 ppm
O2 0.0 % vol
lambda 0.99
warm:
CO 0.01 %vol
CO_corr 0.01 %vol
CO2 14.7 %vol
HC 19 ppm
O2 0.32 %vol
lambda 1.01
Stationair koud(choke) ~1500 RPM, warm ~1000 RPM
Nuttige link:
http://www.crypton.co.za/Tto know/Emissions/exhaust emissions.html
Lambda-waarde is voor stationair torental niet van belang !!
Mag buiten alle waardes vallen. CO daar in tegen moet onder 0,50% blijven.
Jouw BX is van ‘90 zie ik. Alle auto’s met bouwjaar ‘93 of later zijn verplcht een vier-gas-test te doen, voor die tijd alleen stationair, en dan is de Lambda-waarde dus niet van belang voor APK.
Hij is iig weer gekeurd zag ik. dus je kan er weer een jaar tegenaan
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap