Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In de aanloop naar de grootste oldtimerbeurs ter wereld heeft beursorganisator SIHA onder andere deze persfoto verspreid:
Inderdaad, op de stand van Citroën stonden Méhari en e-Méhari broederlijk naast elkaar. Wat er nog meer te zien was, lees je later vandaag hier in dit topic én op de voorpagina.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Vooruit, we doen nog enkele officiële persfoto’s:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
van de voorpagina
Sfeerimpressie Techno-Classica 2016
Van Rétromobile in Parijs heb je op dit forum al veel vaker verslagen kunnen lezen, maar Techno-Classica in Essen krijgt minder aandacht. Toch is deze dichter bij huis en nog een heel stuk groter. Ook voor de citrofiel is er veel moois te zien, vertelt ons waterman.
Al jaren maken Techno-Classica in Essen en Rétromobile in Parijs de top van de klassiekerbeurzen in Europa uit. Ieder jaar rond het tweede weekend van april reizen duizenden handelaren en honderdduizenden liefhebbers naar de Messe Essen om handel te drijven, onderdelen te zoeken en wellicht een leuke klassieker aan te schaffen. Natuurlijk gingen ook de redacteuren van Citroën-Forum.nl een kijkje nemen. Dat niet alleen om te zien of er voor de diehard citrofiel iets te scoren of te beleven valt, maar vooral om de sfeer op te snuiven en zich te vergapen aan al het moois.
En moois, dat is er. Dat de klassiekerscene in Europa groot is, wisten we al. Ook fabrikanten van modern spul zien de laatste jaren steeds meer in het tentoonstellen van hun mobiel erfgoed en de ondersteuning van liefhebbers van oldtimers van hun merk. In Essen zijn het natuurlijk vooral de Duitse fabrikanten die groots uitpakken. Zo heeft de Volkswagen Group een complete hal afgehuurd, waar ze van alle tot de groep behorende merken een selectie van bijzondere of charmante klassiekers laten zien. Zo treffen wij dit jaar bijvoorbeeld een paar Skoda’s uit de tijd van het IJzeren Gordijn en zelfs een eerste type Seat Ibiza. Bugatti’s staan er en ook nog verschillende versies van de Golf GTI, die dit jaar zijn veertigste verjaardag viert.
Ook BMW is aanwezig met een grote en overtuigende fabrieksstand, waar ook de clubs hun mooiste auto’s kunnen exposeren. Bij Mercedes-Benz en Porsche al net zo, waarbij men gelijk van de gelegenheid gebruikmaakt om te laten zien wat zij nog kunnen leveren aan onderdelen en ondersteuning voor hun oudere modellen. Zeer professioneel allemaal, maar soms wel wat te dominant.
Naast de grote fabrikanten zijn er natuurlijk de bekende high-end handelaren die hun mooiste auto’s meenemen in de hoop er kopers voor te vinden. Nog nooit zagen we zoveel imposante en tot in perfectie gerestaureerde klassiekers, met dito prijzen natuurlijk. 200.000 euro is niets voor een perfecte Mercedes 230 SL Pagode en twintig meter verder wordt er een mooie, maar niet perfecte Ferrari F40 aangeboden voor een miljoen. Toch ademt Techno-Classica niet alleen geld. Geen moment heb je het gevoel dat je er alleen wat te zoeken hebt, als je goed afgevuld bent, want er is voor elk wat wils. Er zijn een aantal hallen waar je naar hartenlust tussen onderdelen en gereedschap kunt neuzen en op de buitenterreinen staat genoeg moois te koop voor prijzen die wij niet als exorbitant hebben ervaren.
Tussen het geweld van Porsche (nog nooit hebben we er zoveel bij elkaar gezien), Mercedes, BMW en het Engelse spul hebben we natuurlijk goed onze ogen opengehouden voor auto’s van het merk met de double chevron. Ja echt, ze zijn er en in groteren getale dan je misschien zou verwachten. Citroën zelf heeft een bescheiden stand, waar we dit jaar een knappe HY zien staan naast een nieuwe Jumpy en waar een mooi gerestaureerde Méhari zijn aan zij staat naast de e-Méhari. Of die twee nog écht iets met elkaar te maken hebben, laten we graag aan u over…
O ja, klassiekers. Bij een handelaar komen we een aantal erg nette Méhari’s tegen voor bedragen tussen de 10 en de 15 mille. Bij een Nederlandse handelaar staat een DS20 Pallas mécanique uit 1969 met 37.000 aantoonbaar originele kilometers, een werkelijk smetteloos lederen interieur en volledig in de eerste originele metallic lak. Een prachtige auto en gezien de staat en de prijs van bijna 80.000 euro duidelijk een verzamelaarsstuk en niet bedoeld om op LPG in een paar jaar af te rijden. Het kan ook voor minder, want op één van de binnenterreinen vinden we een erg charmante ID 19b uit 1968 met slechts 71.000 km achter zijn XVS’jes, een prachtig stoffen interieur en ondanks enkele gebruikssporen toch nog mooie lak. De prijs van 24.000 euro is helemaal niet te veel voor deze keurige auto. Onder de 20.000 euro vinden we op DS-gebied verder een pakhuis van een break, waar we maar liever niet te dicht bij gaan staan, en een mottige DSuper met een verknoeid interieur. Eenden en CX’en vinden we niet, maar wel een erg nette GSA 1300 Pallas. Voor 12.000 euro is die naar ons idee echt te duur.
Blijft de vraag of je als hardcore citrofiel Techno-Classica móet bezoeken. Het antwoord is nee. Ben je autoliefhebber, wil je een leuke dag uit hebben in een totaal ontspannen sfeer tussen de mooiste auto’s en hou je van een goed glas Duits bier met een broodje Bratwurst, dan is Techno-Classica een aanrader. Wij hebben ons er erg goed vermaakt en besloten dat het zeker voor herhaling vatbaar is. Komen we jullie er volgend jaar tussen 6 en 9 april tegen?
tekst en foto’s: waterman
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Die GSA Pallas is dat die witte, op de achtergrond foto blauwe DS ?
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gedegen artikel; lijkt me een leuke beurs!
Wat was de prijs van de DS cabrio op de laatste foto? (DR0554)
Is recent hier in nederland verkocht.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen idee, ik heb geen poging gedaan om het te vragen aan de handelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Al jaren het plan om er eens heen te gaan, weer niks van gekomen.
Volgend jaar nieuwe poging
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik heb deze beurs al jaren bezocht ,
Maar vorig jaar beslist dat het de laatste keer was:
Als je die prijzen ziet evolueren de laatste jaren is er voor de echte “liefhebbers” geen pret meer aan .
Ik heb echt het gevoel dat oude auto’s als speculatieobjecten worden beschouwd ,
en dat er wienige van die prijsbeesten ooit nog het asfalt gaan raken .
Geef mij dan maar Reims en Lac de madine !
Daar kom je realistische wagens en prijzen , en nog veel belangrijker echte onderdelenkramen tegen .
Dan kan je goedgezind naar huis opdat je een originele NOS airco radiator voor een DS heb gevonden
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Ik neem het me al jaaaaren voor en ben ook nog nooit geweest. De beschijving doet me toch denken aan IC-TM. Zeker wat betreft de overdosis Porsches.