Waarom zou ik LED regelaar/schakelaar wegdoen? Hij is gecombineerd met kant en klare plug and play kabelboom. En ik heb jaren op m’n dagteller gereden met verschillende auto’s maar vond het in vakanties toch altijd een hachelijk avontuur bij andere verbruiksomstandigheden.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
De bussen zijn origineel lelijk gelast zeg. Beetje zorgen dat je een uniform begin hebt door te slijpen is geen slecht idee inderdaad.
Autogeen brander op het dunne plaatwerk zou ik wat huiverig voor zijn, ivm vervorming en eigenschappen van het staal. Voor tig moet het te lassen deel goed vetvrij zijn, maar dat kan ook met aceton oid. Maar, jij hebt dit, in tegenstelling tot mij, een keer eerder gedaan.
Edit: aan de zijde van de traverse lijkt geen rups te zitten…
Besloten om schoonbranden te laten. Ik had dat al uit en te na met koudontvetter gedaan. Vanavond met roterende staalborstels op haakse slijper heel mooi blank gekregen. Brandschoon. Dit wordt de basis. Kennis van me heeft vandaag een watergekoeld professioneel TIG-apparaat afgeleverd. Er waren rijplaten voor nodig (vanuit een 3-assige RangeRover…
Stand van zaken LPG andere DS: achter alles ingebouwd, leidingen en slangen getrokken, gasleiding ligt al in motorcompartiment. Tankframe custommade inbouwen is even een klus en je moet veel weghalen om de boel goed in je chassis te verankeren (met de beroemde onderlegringen van 30x2 mm).
Maar het zit er allemaal netjes in. Nu 2 avonden gereserveerd voor andere break, kan dus woensdag pas verder. Irritant dat een dag maar 1 avond heeft..
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
IDealist schreef:Waarom zou ik LED regelaar/schakelaar wegdoen? Hij is gecombineerd met kant en klare plug and play kabelboom. En ik heb jaren op m’n dagteller gereden met verschillende auto’s maar vond het in vakanties toch altijd een hachelijk avontuur bij andere verbruiksomstandigheden.
Ik vind die ledjes lelijk en dacht uit de tekst op te maken dat jij er net zo over dacht. Begrijp nu van niet .
In dat geval gewoon gebruiken, het is immers jouw auto.
Nee, zoals ik schreef: in een (zwart) dashboard van een derde neus vind ik het wel kunnen. Zo’n lompe tuimelschakelaar onder het dashboard vind ik minder jofel. Wat ik wel doe: kijken hoe het ermee bevalt. Ik heb nog een ouderwetse tuimelaar liggen. Ook een optie: een schakelaar voor de noodknipprrlichten gebruiken. Om voor mij onverklaarde redenen heeft die ook 3 standen. Egbert heeft deze ervoor gebruikt.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
En dan je gewone benzinemeter gebruiken voor gasnivo! Daarvoor moet je wel een andere printplaat in de vlotter van je gastank monteren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Mag je met een half ingebouwde maar niet functionerende lpg installatie rondrijden?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Tussen alle andere drukke werkzaamheden door gisteravond de inbouw van mijn LPG-insatllatie (in de ‘rijdende break’ dus) kunnen afronden. Heb tussendoor nog een nabestelling moeten doen (ik miste wat spullen, verkeerde benzineslang e.d.). Die werden gelukkig wel vrij snel geleverd.
Gisteravond richting middernacht de laatste draden aangesloten. Toen het spannende moment: start hij?
Nou, hij loopt op LPG (gisteren even 10 liter getankt, a 0,50 per liter!) en alles lijkt normaal te functioneren, maar het starten gaat zeer moeizaam. Ik moet veel gas bijgeven en dan slaat hij uiteindelijk aan en op toeren loopt hij er mooi op, maar stationair houd ik hem alleen aan de praat door de chokeknop iets uit te trekken. Het is me in de korte resterende tijd (het was al laat) niet gelukt om dat met de stationair stelschroef op de AG verdamper te regelen. Die staat trouwens bijna dicht. Verder open: wordt ie slechter van. Verder dicht: idem.
Iemand suggesties?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Was de vlotterkamer van je carburateur leeg voordat je de eerste keer op LPG startte? Als daar nog benzine in zit loopt je auto heel beroerd.
LPG eerst afstellen op deellast, daarna komt de stationaire afstelling. Het DS-TT filmpje legt dat heel mooi uit.
Uiteraard was de vlotterkamer leeg. Maar ik dacht ook al aan de deellast, daar heb ik nog niet mee gespeeld. Het was al laat. Net thuis uit werk, zo weer verder kijken. Filmpje ken ik, tijd geleden gezien.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mocht dat niet voldoende zijn, dan is de ontsteking de eerste verdachte. Luistert allemaal wat nauwer op LPG dan op benzine. Heb na een bougiewissel een keer gelazer gehad met slecht lopen/hikken op lage toerentallen. De nieuwe bougiers toen vervangen door NGK bougies. Probleem weg. Daarna nooit meer anders dan NGK gebruikt.
Hij startte koud vanavond wel op lpg mrt veel gas erbij. Daarna aan het manipuleren geweest. De boel loopt nu maar vraag me niet waarom. Ben nog niet tevreden. Ontdekte halverwege onder plastic dop voorzijde verdamper nog een grotere stelschroef. Dat brengt het geheel op 3 stelschroeven en daarmee een exponent van het aantal mogelijkheden…
Hele internet afgezocht maar waar iedereen het over eens is: AG is een bekend merk maar failliet en 2x overgenomen en blijkbaar is men vergeten om ooit een pdf je met handleiding aan het internet toe te vertrouwen. Niemand op het internet weet waarvoor die voorste stelschroef dient en goe je hem afstelt. Diverse fota schrijven er wel over.
Ontsteking en alles eromheen is perfect heb vorig jaar ruim 600 euro bij een DS specialist gespendeerd aan herziening en afstelling ontsteking en loopt op benzine als een Zwitsers uurwerk. Bougies zal ik nagaan. Geen idee wat ze erin gebben gedraaid vorig jaar. Vergroten jullie de vonkafstand? En de klepspeling? Bij m’n ex 504 zetten we de uitlaatkleppen altijd wat ruimer. DS idem? Hoeveel?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Sommige verdampers hebben inderdaad een 2e schroef. Deze stelt de gasdruk van de 2e trap af. Die moet je zo afstellen dat er net geen spontaan gas gaat lopen. Dat moet je testen bij niet draaiende motor er wel ingeschakelde verdamper en de stat regelaar helemaal dicht.
Ingewikkeld verhaal:
Een verdamper is een 2 traps drukregelaar. 1e tap brengt de gas druk een heel eind naar beneden, maar is nog steeds een druk boven atmosferisch. Die druk wordt gebruik voor je stationair circuit. De 2e trap brengt de druk idealitair precies naar de atmosferische druk ( of een fractie daar onder) Dei druk kan je met de 2e schroef onder het kapje fijn regelen. Die druk wordt gebruikt voor het hoofd circuit. Als er nu door de venturi niet gezogen wordt, loopt er geen gas. Zodra er iets gezogen wordt gaat er iets gas lopen. Als die 2e traps druk ver onder atmosferisch ligt, dan moet er hard gezogen worden door de venturi voordat er gas gaat lopen. Dan heb je een gat tussen stat circuit en hoofd circuit en hapert hij bij gas geven.
Ga dus aan die schroef pas draaien als hij rottig oppakt.
Maar eerst:
volgens het filmpje als 1e stap hoofdcircuit afstellen in deellast en daarna rijdend.
Daarna stat regelaar.
Klepspeling: gewoon origineel houden. Ruimer uitlaatspeling is alleen voor luie mensen, want je moet op gas vaker stellen omdat de speling terugloopt. Je kan het interval verlengen door wat ruimer af te stellen
Bougies: niet ruimer zetten. Vonk overslag is bij gas al moeilijker dan bij benzine
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:Vergroten jullie de vonkafstand? En de klepspeling? Bij m’n ex 504 zetten we de uitlaatkleppen altijd wat ruimer. DS idem? Hoeveel?
Vonkafstand en klepspeling aanpassen is niet nodig bij een goed afgestelde LPG-installatie. Iedere 10.000 km klepspeling controleren, bij koude motor, en de boel netjes afstellen is voldoende.
Het goed lopend krijgen: waarom niet even naar een LPG bedrijf en de afstelling laten doen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Egbert, dank voor de uitleg. Precies de info die ik hoopte te vinden. Blijkbaar heb ik proefondervindelijk het goede gedaan: hij liep op een gegeven moment goed op deellast en stationair. Maarrr… Hij pakte bij toeren verhogen (gas geven) beroerd op. Toen ben ik die schroef aan voorzijde gaan uitdraaien totdat dat ‘gat’ weg was en hij stationair ook goed bleef lopen. Bij warme motor werkte uiteindelijk alles ok. Nog niet proefgereden. Mag officieel ook nog niet…
@Waterman: fijngevoelig door gasboer met COmeter gebeurt zeker maar het is natuurlijk mijn eer te na om niet eerst even zelf de boel een beetje op orde te krijgen. Dit weekend de draadboom het dashboard in helpen. Tbv testen heb ik de boel van perifeer richting zekeringkast ingebouwd. Nu dus nog de handel netjes door het schutboard naar binnen werken.
En afspraak RDW maken.
En de onderliggende boodschap is duidelijk: Peugeottisten zijn lui. Anders hadden ze wel een DS gekocht…😀 (En dat zeg je tegen de secretaris van de Peugeotclub Nederland… ☝🏼️🙄😄)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection