Bij een DS hydraulique start je de auto met de versnellingspook. De schakelaar die je dan indrukt, kan kapot gaan. Hierdoor kun je de auto niet meer starten, of erger is het als de startmotor blijft doordraaien. DS-TT heeft een methode ontwikkeld om dit te repareren, door het defecte schakelmechaniek te vervangen door een standaardtype schakelaar.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Leuke film….Super dat jullie de moeite hebben genomen!
Geweldig bedacht ! Dat is nu precies wat ik vaak zoek : slimme oplossingen voor lastige problemen.
Is mij nog niet zo duidelijk waar het nieuwe gat in het plastic houdertje precies moet komen. En hoe kom je aan precies zo’n schakelaartje ?
De schakelaar lijkt mij een typische SPDT (single pole, double throw ) schakelaar, 6 mm.
Die zie je meestal als een toggle switch, maar hier wordt een ‘push’ of ‘stomp’ switch gebruikt.
Egbert, een paar filmpjes terug zag ik nog mooie Engelse ondertiteling onder de films, zijn jullie daarvan af gestapt?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Rogier23 schreef:Geweldig bedacht ! Dat is nu precies wat ik vaak zoek : slimme oplossingen voor lastige problemen.
Is mij nog niet zo duidelijk waar het nieuwe gat in het plastic houdertje precies moet komen. En hoe kom je aan precies zo’n schakelaartje ?
Inderdaad, bij bv Conrad staan diversen maar welke hebben we hier precies nodig? In ieder geval geen klik-klak ofwel aan/uit maar druk is contact en los is geen contact.
iemand een linkje welke schakelaar gaat passen?
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nielsje schreef:De schakelaar lijkt mij een typische SPDT (single pole, double throw ) schakelaar, 6 mm.
Die zie je meestal als een toggle switch, maar hier wordt een ‘push’ of ‘stomp’ switch gebruikt.Egbert, een paar filmpjes terug zag ik nog mooie Engelse ondertiteling onder de films, zijn jullie daarvan af gestapt?
Dat komt nog. De vertaler is niet zo snel! hahaha
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het gat voor de schakelaar zit op de plaats van het originele contactpunt. Je kunt het korte lipje dat verwijderd is met het slijptolletje als “mal” gebruiken.
De schakelaar is een momentschakelaar. Momentschakelaars maken of verbreken het contact zolang ze worden ingedrukt. De draden solderen op aansluitpinnen C en NO (= normally off).
De schakelaar heb ik gekocht bij de plaatselijke elektronicaboer.
Heb op internet gekeken en zag hem ook staan bij: http://www.rotor.eu/indexprog.php artikelnummer 341700. Zover ik kon zien is het dezelfde.
Jan DS-TT









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mooi filmpje. Ik vraag me af of die veertjes van de originele schakelaar te vervangen zijn. (Vooropgesteld dat je er uberhaupt bij kan)
De veertjes kunnen verwijderd worden door met een slijptolletje de klinknagel/aansluitpin door te slijpen. De nieuwe veertjes zouden dat vastgeschroefd kunnen worden met een boutje.
Voor zover ik weet zijn deze schakelaars of onderdelen ervan niet nieuw te krijgen.
Jan DS-TT
Egbert/Joris,
Is er ergens een soort index voor jullie filmpjes?
Is het anders een ID om zo’n index te maken (Sticky)?
Ik zie soms tips voorbij komen met een verwijzing naar filmpjes waar ik het bestaan niet van weet.
Kan toch handig zijn!
Staat wel op DS-TT, maar misschien ook handig op CiFo…
Wacht: ik maak vast een beginnetje:
Achterwiel verwisselen:
https://youtu.be/1WN9FXlForo
Draagarm vóór doorsmeren:
https://youtu.be/aU1WI7Zz2eQ
LPG verdamper vervangen en afstellen:
https://youtu.be/7X_b0qmk0d4
Oliefilter vervangen:
https://youtu.be/B4d4Bvwv2-M
Ontsteking afstellen:
https://youtu.be/uXwbeGWHPTA
Ruit de- en monteren:
https://youtu.be/tZuN5a7KKRI
Rem achter vervangen en afstellen
https://youtu.be/iJbH5xxEucg
Rem vóór vervangen:
https://youtu.be/HbD3iYk0Wjg
Rem handrem vervangen:
https://youtu.be/Non4sN3ERCc
Uitlijnen theorie:
https://youtu.be/s2cLeycWvDs
Uitlijnen praktijk:
https://youtu.be/x0g_88Z7Kr4
Voorwiellager doorsmeren:
https://youtu.be/KtguCfmGwlU
Voorschermen de- en monteren
https://youtu.be/4adbzVmWKUg
(als je het liever bij DS-TT houdt mag dit gedeleteerd worden anders kan je kopieren en plakken)
H@ns schreef:
Was net te laat om de startschakelaar ertussen te zetten
![]()
Achterwiel verwisselen:
https://youtu.be/1WN9FXlForoDraagarm vóór doorsmeren:
https://youtu.be/aU1WI7Zz2eQLPG verdamper vervangen en afstellen:
https://youtu.be/7X_b0qmk0d4Oliefilter vervangen:
https://youtu.be/B4d4Bvwv2-MOntsteking afstellen:
https://youtu.be/uXwbeGWHPTARuit de- en monteren:
https://youtu.be/tZuN5a7KKRIRem achter vervangen en afstellen
https://youtu.be/iJbH5xxEucgRem vóór vervangen:
https://youtu.be/HbD3iYk0WjgRem handrem vervangen:
https://youtu.be/Non4sN3ERCcStartschakelaar hydraulique vervangen:
https://youtu.be/woCeeR8BPBwUitlijnen theorie:
https://youtu.be/s2cLeycWvDsUitlijnen praktijk:
https://youtu.be/x0g_88Z7Kr4Voorschermen de- en monteren
https://youtu.be/4adbzVmWKUgVoorwiellager doorsmeren:
https://youtu.be/KtguCfmGwlU