Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
Na een paar jaar automaat spoelen is het nieuwtje er een beetje af en zijn we ook zoek gegaan naar iets nieuws.
In de werkplaats liepen we de laatste paar jaar steeds tegen een nieuw fenomeen aan, ernstige inwendige vervuiling van voornamelijk diesel motoren met EGR kleppen. Al zoekende zijn we op een nieuwe techniek uitgekomen; Carbon-Cleaning.
De resultaten zijn tot nu toe veelbelovend, we houden jullie op de hoogte.
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Vorige week las ik in CitroExpert een artikel over carbon cleaning en ik ging meteen rechtop zitten want wat is het geval: Ik rij sinds een jaar of 7 met een regelmatig opduikend fenomeen, nl. Storing emissiesysteem (en de daarbij behorende noodloop) Auto is wel 20 x naar de garage teruggeweest, zo’n beetje alle sensoren zijn vervangen maar niets hielp. Importeur heeft de wagen 2 maanden in onderzoek gehad maar kon niets vinden. Garantie ondertussen verlopen. Zou carboncleaning het antwoord zijn? Ik heb meteen een afspraak bij Johan gemaakt en vorige week is de auto gecleaned en ik kan zeggen dat de storing niet meer is terug gekomen, de auto feller optrekt (km stand 300250)in z’n 2 en 3 en een stuk zuiniger rijdt. Ik ben super positief (na 1 week, ik weet het is kort).
Mijn Citoën garagist heeft daar nu een toestel van Bardahl voor, staat gepland voor het volgende bezoek.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onlangs las ik over deze nieuwe methode al een interessant stuk. De resultaten zijn naar mijn idee echt wel bevredigend te noemen. Wat goed dat jullie van GJO ook deze nieuwe techniek hebben omarmd, net zoals jullie met het spoelen van de automaatbakken van de C6 trendsetter waren.
Ik ben erg benieuwd naar de volgende innovatie die jullie gaan uitwerken. Goed bezig mannen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb een paar jaar geleden mijn C4 1.6HDI ( met 185.000 km) van ellende weggedaan met deze storingen.
Gek werd ik ervan, niets hielp behalve een leeg getrokken beurs.
Zou echt super zijn, ik ben heel nieuwsgierig naar de resultaten.
Ben heel benieuwd naar de resultaten !! Bij mijn C5 ph2 twee keer onderweg de Egr klep vanwege vervuiling
Zou mooi zijn als het daarmee voorkomen wordt
Ga even bellen wat dit inhoudt voor mijn ph3 van 120 kw hdif
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Lijkt beter dan EGR kleppen dichtzetten. Ook de APK zal daar op enig moment op gaan letten.
Ken een aantal C6 rijders die dit al hebben laten doen. Tot nu toe positieve reacties.
Ook tijdens de laatste technische meeting is hier aandacht aan besteed. Advies lijkt om dit bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt te laten uitvoeren.
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
Black C6 schreef:Lijkt beter dan EGR kleppen dichtzetten. Ook de APK zal daar op enig moment op gaan letten.
Gelukkig zeg je “lijkt”… Met het afdoppen van de EGR kleppen zijn nu meer dan 300 C6 rijders meer dan prima geholpen. Klachten van inhouden en stotteren die niemand, lees niemand eruit kreeg, verhielpen wij met een zeer eenvoudige ingreep. Een ingreep die op dezelfde eenvoudige manier terug gedraaid kan worden. Een ingreep die zeer dure reparaties helpt voorkomen.
Twee dichtgeslipte EGR pijpjes geven overigens hetzelfde resultaat.
Of de APK in de toekomst hier een controlepunt van maakt valt zeer te betwijfelen. Ik ben al tijden op zoek naar een mobiele NOx meter. Die zijn er niet. NOx kan alleen gemeten worden in een belaste situatie.. dus moet de C6 in een vermogensbank gemeten worden, eentje waarbij alle vier de wielen aangedreven worden, anders grijpt het ABS/ESP systeem in, waar kan dat??
Ik heb de toezegging van een eigenaar van een vermogensbak om de NOx te meten, maar heb daar een meter voor nodig, die er niet is.. dus dat dat bij een APK gemeten gaat worden zal nog wel toekomstmuziek blijven.
Ik ken het tegenargument maar al te goed: Van de APK mag het niet, het kan niet, het werkt niet, het gaat niet. Geloof me, na meer dan 300 C6-en weet ik beter. Na overleg met de RDW weet ik beter.
Ik ben ook niet met Carbon-Cleaning begonnen om hier mee te stoppen! Ik ben er mee begonnen om te zorgen dat C6 rijden leuk en betaalbaar blijft, net als de EGR ingreep!
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
Kleine update met betrekking tot onze Carbon-Cleaning activiteiten. We zitten niet stil. Met een Nederlands bedrijf hebben we een compleet nieuw apparaat ontwikkeld. Een apparaat met een gunstige prijsstelling dat gewoon gekocht kan worden. Dus geen leaseconstructie, maar direct eigendom.
Collega-bedrijven zien ook in dat het werkt en dat is mooi om te zien.
Binnenkort meer nieuws!
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Ben nu zo’n 8000 km verder en de auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Het dieselverbruik is echt flink gedaald maar belangrijker (voor mij dan) is het feit dat die vervelende ‘storing emissiesysteem’ zich nooit meer gemeld heeft. Dit geeft toch wel rust: geen noodloop meer!!!
Ferry
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten en ontwikkeling hiervan. Mijn Renault Clio 1.5 dci heeft (uiteraard..) dezelfde soort ellende. Tot nu toe verhelp ik dat door eens per jaar de EGR klep met de daaraan gekoppelde buizen los te nemen en helemaal schoon te poetsen met Mr Muscle ovenreiniger. Werkt prima, maar kost veel tijd en het is nogal een gedoe.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik ben wel benieuwd of Carbon Cleaning ook zinvol kan zijn voor een 23 jaar oude benzine-auto. Zijn hier ervaringen mee?
Onder het motto ‘wie weten wil, zal voelen’, heeft mijn XM vandaag carbon cleaning ondergaan bij Garage Johan Oldenhage. De komende tijd ga ik de prestaties extra in de gaten houden.
Volg ook mijn ervaringen in het topic over mijn XM.
De eerste cijfers zijn bekend. Mijn XM rijdt na de Carbon Cleaning door Johan Oldenhage bijna 10% zuiniger!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Net na aankoop de DS3 Racing 1.6THP 207pk twee keer Carbon Cleaning laten doen door Johan Oldenhage. De 1.6 THP staat bekend om het snel (inwendig) vervuilen van de verbrandingskamers en daarmee ook de katalysator. Na de eerste Carbon cleaning viel meteen op met het wegrijden dat de motor soepeler reageerde op het gaspedaal. Met de dag ging de motor beter reageren en na ongeveer 250km/5dagen waren de uitlaatsierstukken weer vies met droge roetaanslag i.p.v. nat, olie-achtig.
Na de tweede Carbon Cleaning ruim een week later, gaat het rustig optrekken bij lage toerentallen aangenamer. Ook de dagen erna is de schoonmaak werking bezig.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Je zegt soepeler reageren op het gaspedaal. Hoe ging dat voorheen, met bokken en stoten? Moet zeggen dat mijn C4 ook erg stoterig en totaal niet soepel reageert op het gaspedaal (of zelfs al cruise control uitschakelen), maar ik vraag me af of dit komt door vervuiling en opgelost kan worden d.m.v. carbon cleaning.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon