Ik rijd op gas als ik overga van gas naar benzine dan gaat ie pruttelen. Bij ff link gas geven lijkt het wel alsof hij vacuüm zuig, zo’n geluid geeft ze dan. Heel voorzichtig steeds gaspendaal induwen en dan pakt ie m,maar volledig in drukken,dan ‘blurt’ ie m helemaal dood. Weet niet goed uit te leggen. Het lijkt erop alsof dan de tank leeg is, zo’n geluid. Rijd altijd op gas, maat wil ook op benzine rijden ivm de actieradius. Wie o wie?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Misschien verstopte sproeier?
Of benzinepomp die niet genoeg oplevert?
Dank. Hoe test ik dat?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klinkt inderdaad als een verstopte carburateur. Hoe los je dat op of hoe stel je dat vast? Nou..Door de carburateur even uit elkaar te halen en één voor een de sproeiertjes schoon te maken. Of je gaat gewoon ff naar een ds garage en laat hun het even netjes oplossen voor je.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kan toch ook aan het gasmengstuk liggen? De aanvoer van lucht wordt wat belemmerd, kleinere opening.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Mannen,Dank voor de reacties. Wat mij triggert is de sproeikopjes. Ik heb nog niet gekeken hoor,maar ik wist niet dat er meerdere sproeikopjes in zitten. Op gas rijdt de dame subliem, dus mengen van gas en dan richting de cilinders gaat prima. Alleen de benzine niet. Ik zal ook de andere optie meenemen met het gasmengstuk al vraag ik meen aF oF dit het euvel is. Wel een volgend dilemma, als ik de caberateur open en de sproeikopjes schoonmaak ik dan niet de gasmengtoevoer (die is prima nu)kan veranderen. Heb je daar(waterman)ervaring mee. Overigens, mijn moto is, eerst zelf proberen,als het echt niet lukt dan de specialist. Dus, leer mij Hoe de caberateur schoon te maken(YouTube misschien een link?)
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat beïnvloedt de gasafstelling niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Meest simpel is om te beginnen met het benzinezeefje op de carburateur.
Bij de aansluiting van de benzineleiding zit een grote zeskante dop waar een zeefje achter zit.
Schoonmaken kan nooit kwaad…
Wat voor carburateur heb je? Solex of Weber?
Weber , aan de voorkant zit een koperen 6 kantige moer (rubber slang eronder) en bovenop zit een aluminium opzetstuk met een slang die van de verdamper komt. Daarop zit het rubber stuk voor luchtfilter. Waar start ik?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Opzetstuk er af (is misschien niet nodig), vlotterdeksel er af, vlotter er uit en dan moet je de meeste sproeiers toch wel kunnen bereiken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De vlotter hangt aan je deksel. Gaat in een keer eraf/eruit.
Wel moet je eerst het choke stangetje losmaken.
Keelstuk blijft zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En achter die zeskantige moer zit dus dat filterje.
In je tank zit er ook nog een soort van filter, maar om die eruit te halen moet je wel de tank (zo goed als) leegmaken
Ik zou eerst dat carburateurfiltertje en de sproeiers bekijken.
Je kan ook het deksel helemaal loshalen maar dan moet naast het stangetje ook de chokekabel los
Kan je meteen het vlotterniveau controleren/afstellen














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FREEK1970 schreef:.. Waar start ik?
Met een cursus ds techniek bij DS-TT!
http://www.ds-tt.nl/cursussen-en-workshops/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ter info: sproeiers in de carburateur zorgen ervoor dat de benzine wordt gemengd met lucht, zodat er een brandbare nevel ontstaat. Gas ís al een brandbare nevel, dus dat heeft die sproeiers helemaal niet nodig. Daarom zal de auto met verstopte sproeiers op gas prima blijven rijden maar op benzine niet of slecht.
Kortom: alle sproeiers en emulsiepijpjes er even uit halen en doorblazen, waarschijnlijk doet ie het dan weer.
En als een vlotter lang in een droge vlotterkamer stuitert, dan kan die lek raken, dus check dat ook even.
En hoe oud is de brandstof in de tank eigenlijk? Dat kan al binnen een jaar problemen geven, bijvoorbeeld verstopping van de carburateur door slijmerige substanties ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30













Totaal aantal Berichten: 1292
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Waarom gooi je die carburateur niet in het ultrasoonbad? Kun je in ieder geval zeggen dat ie schoon is, inclusief alle sproeiers etc.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dank voor alle reacties en tips. Inmiddels de boel eens schoongemaakt. Bij de benzine toevoer heb ik behoorlijk wat troep rondom de ingang van de carburateur weggehaald. Hij rijd nu al beter dan eerst op benzine. Overigens de benzine is redelijk nieuw, heb de tank vol getankt. Er zat natuurlijk nog wel oude benzine in, dat heeft zich (waarschijnlijk) gemengd. Helaas heb ik ivm een kapotte dynamo nog niet verder de zaken zoals midfriesland aangeeft kunnen uitvoeren. Dat gaat komen. Voor nu ben ik voldoende geholpen.
Ik sluit dit forum.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6