Gisterenmiddag het nieuwe contactslot erin gezet, de auto een half uurtje laten draaien en een rondje van 20 minuten gereden.
Vanmorgen was de accu weer compleet leeg…
Auto maar weer opgestart en een rondje gereden.
Als ik de plus loshaal vonkt hij nog steeds, wat me wel opvalt is dat ik binnenin de auto een relais hoor tikken als ik met de pluspool tegen de accu aan het tikken ben.
Hoort dat? of kan dat juist het probleem zijn?
Relais trekt wel stroom natuurlijk…
Maar hoe oud is de accu? En is ie wel vol na een rondje van 20 min?
Heb je hem als eens een hele nacht aan de lader gehad?
Sommige accu’s laden niet meer zo snel bij heb ik uit ervaring ondervonden.
Een compleet dode accu had bij mij 2 dagen nodig om weer helemaal op peil te komen. (viel me trouwens nog mee dat ie het nog deed)
Aan de lader lag het niet, want die gaat tot 20A.
Maar hij laadde maar met iets van 2A
De accu is nieuw, was garantie (wat achteraf niet terecht was door de lekspanning)
Een half uurtje laten draaien en een rondje van 20 minuten moet toch wel voldoende zijn om ‘m de volgende dag te kunnen starten?
De volgende dag was hij weer compleet leeg, zelfs geen lampje op het dashboard.
Volgens mij moet het iets zijn wat veel stroom trekt, daarom denk ik aan een relais wat blijft plakken. Startmotor of zoiets…..
Jammer dat het niet het contactslot was, aan de andere kant was die niet zo soepel meer dus vind ik het ook wel lekker dat er nu een nieuwe in zit.
Ik heb de auto vandaag opgestart en weer even een rondje gereden, en de accupool er even afgehaald omdat ik de auto morgen nodig heb voor een klein ritje.
Als ik morgen de accupool erop zet weet ik zeker dat hij zal starten.
Maar goed, het probleem moet nog wel gevonden worden.
Dat korte laden was bij mij niet genoeg, na een rit van 1 1/2 uur startte ie nog met moeite.
Maar dat is bij jou kennelijk het probleem niet. Zelfs met een nieuwe accu is het probleem op een gegeven moment toch weer opgetreden.
Dat wordt puzzelen ben ik bang…
Je hebt in ieder geval al de zekering van de boosdoener gevonden…
hey,
Ikzelf zou ampère meter nemen, bvb 20A dan, zekering uittrekken en eens met ampère meter meten tot je grotere lekstroom hebt.
Wel zeker zijn dat je geen kortsluiting hebt.
Nu weet je verlies op shunt, is niet echt een zekering, ik ken het schema niet van dat model berlingo maar mss zitten er zekeringen achter die shunt.
Zal morgen eens zoeken of ik geen schema vind met betrekking tot zekeringen.
Ik heb geen beschikking tot zo’n meter, ik zal even rondvragen of ik er ergens 1 kan kopen of lenen.
Ik heb me online rot gezocht naar een zekeringschema die in mijn Berlingo zit.Helaas niet gevonden.
In het instructieboekje staat wel iets maar dat is niet de juiste.
Zie foto.
Ik heb ook even een foto gemaakt van de zekeringkast die onder de motorkap zit. Met een gele pijl is een maxi zekering aangegeven.
Als ik die eeruithaal is de lekspanning ook weg (net als bij de shunt die in de zekeringkast zit die onder het stuur zit)
De zekering heeft nummer 8 alleen staat nergens in het schema waar die voor moet zijn.
Een schema van de zekeringkasten zoals ik ze heb zou enorm welkom zijn. Dan kan ik gerichter gaan zoeken.
Alvast bedankt.
gok, gloeispiralen… is echt een gok want vind er niks van. Morgen zal ik eens verder zoeken….
In de haynes manual is denk ik wel terug te vinden wat je zoekt. Daar heb ik geloof ik wel eens een link van voorbij zien komen hier op het forum.
Via een PM heb ik van Okkiwokki een linkje gehad met de goeie gebruiksaanwijzing van mijn Berlingo.
Ik ben op het moment even erg druk, ik hoop er aankomend weekeinde tijd voor te hebben om er naar te kijken. Ik trek nu dagelijks de shunt eruit en doe die er weer in als ik de Berlingo nodig heb. Is natuurlijk even tijdelijk totdat het probleem is opgelost.
Ik hou jullie op de hoogte….
Beste,
Eventjes liggen zoeken… Zekering F8, 70A loopt naar shunt. Die verdeelt het onder in zekering F10 (20A), F9 (5A) en F6 (5A)
Zekering F9 is van BSI
Zekering F6 is Dimlicht relais
F10 dient voor achteruit motors ruitenwisser dus die kan je weggooien als je die hebt
Bijlage te groot dus op aanvraag
Hmm ik heb een probleempje met de rechter achterwisser die doet het iedere keer niet. als ik de moer op de wisserarm aandraai doet hij het weer even.
Ik had daar de stekker er van afgehaald maar nog niet geprobeerd om de shunt erin te laten zitten en kijken of de auto de volgende dag startte.
Dit omdat ik de auto nodig had. Ik ga dit vanavond even proberen. Shunt erin en kijken wat hij morgen doet.
Dit kan het zomaar zijn.
Wat is een BSI??
Heb je van die bijlage mij een mailtje gestuurd?? Ik heb daarop geantwoord maar de mail kwam niet aan.
hey,
Zekering F10 dus weggooien. en bollen maar. Die ruitenwissers, ik heb ze niet en mis ze zien. lang leve parkeersensoren van 15€ in China gekocht (aliexpress)
BSI = Built in system interface. Auto zijne kop dus.
mijn mailbus fa210838 ( apendraaier) gmail (puntje) com
Hopelijk heb je hiermee het probleem, maar een multimeter met ampère meter zou ik wel kopen. Is altijd eens nuttig en kost het grote geld niet.
Dus zou de relais van de achterruitenwisser kapot zijn?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
zit geen relais in voor die wisser of wel ja,schakelcontact in BSI T’is hoe je het bekijkt…
Motor sta altijd onder 12V, Zit sleepcontact in om hem weer in rust positie te zetten.
Of A draad heeft verlies naar motor , of B de motor zelf en ik gok B dus weg met die troep.
Alle we gaan een beetje uit van de veronderstellingen, meten is weten