Sinds een maand heb ik een DS3 uit 2011 met 50.000 km’s op de teller. De auto had net een beurt gehad en de olie was helemaal tot de max, dat heb ik nog gecontroleerd.
Ik heb nu echter de eerste 4.000 km gereden en nu kreeg ik al de melding dat ik de olie bij moest vullen. Er ging ongeveer een liter in om het peil weer op de max te krijgen.
Ik vraag me nu af of dit gewoon is bij deze motor. Het lijkt me zo snel en zeker voor een auto die zo nieuw is. Ik zou graag willen weten hoe vaak andere leden hun olie bij moeten vullen. En daarbij nog de vraag of jullie er gewoon van ieder merk 5w30 olie in gooien of de total olie zoals in het boekje staat?
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013
- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
De 1.6 vti motoren schijnen er wel last van te hebben van olieverbruik, althans tot ca. bouwjaar 2011 ; ik heb een 1.6 vti van bouwjaar 2013 en heb geen olieverbruik. ‘t Schijnt dat er verder aan die motoren niets scheelt en het een eigenschap is waar je zult moeten mee leren leven. Citroën raadt (of promoot) Total olie, maar een ander merk met dezelfde eigenschappen zal de motor ook wel apprecieren.
Ik had inderdaad nog even gezocht op de motor en het lijkt inderdaad daar aan te liggen. Het ging mij er vooral om dat het niet abnormaal zou zijn en dat er iets mis zou zijn. Een liter olie er af en toe ingooien vind ik niet erg.
Ik ben dus al gerust gesteld.
Er is volgens mij wel een aanpassing geweest…
Zal ik nog eens navragen
Heb de olie vorig weekend bijgevuld waarna ik max 300km heb gereden. Nu was het oliepeil al naar 2/3 gezakt.
Ik heb te horen gekregen dat het oliepeil snel weggepakt zou worden als die tot de max vol zou zitten en dat het daarna minder zou moeten worden. Dat zou betekenen dat ik de auto dus altijd tot de helft zou moeten vullen.
Ik zal dus kijken of dit klopt en ik met de onderste helft daadwerkelijk een stuk langer ga doen dan een paar honderd km.
je vraagt je af waar het dan blijft, als het niet op straat ligt….
1 op 4000 is nogal wat. dat elke motor (wat) olie verbruikt is logisch, maar zoveel heb ik nog niet eerder meegemaakt (bij een vrij nieuwe auto).
momenteel zit ik op 0,5l op 8000km. bij een km-stand van tegen de 330.000km.
heb het bij mijn Citroëns nauwelijks meegemaakt, op de BX14RE na, maar dat bleek achteraf (bij een latere auto, een Peugeot 205 XS, zelfde blok, dubbele carb.) een prise-askeerring te zijn.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Ben ook ooit in het bezit geweest van een Citroen met een 1.6 Vti 120 PK. Het antwoord op mijn vraag waarom na de 2500 km. controle beurt de 5W30 vervangen was door een 10W40 was het antwoord het olieverbruik.De ervaring was dat deze viscositeit minder olieverbruik gaf.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Dan hebben jullie geluk bij mij is het nog een stuk erger 0.7 liter op 1000km dus ik ben nu in gesprek met zo wel dealer als citroen Nederland voor een oplossing dus ben opzoek naar medestanders met dit probleem en mensen waar de motor uit 2010 binnen 5 jaar is vervangen
citroen ds3 so chic 1.6 vti 120 2010
met nieuwe koplampen van 2015
Ja, echt heel erg slecht dit. Je gaat ook wel aan het merk twijfelen dat ze hier niet eerder iets aan gedaan hebben en deze motoren gewoon hebben verkocht. Ik heb hier voor een clio gehad uit 2004 en daar heb ik buiten de beurten gewoon nooit olie hoeven bijvullen. Afgelopen week moest ik ook weer bijvullen. Ik had toen 2700km gereden voordat ik de melding kreeg.
Bij mij gaat het dus ook nog niet beter. Binnenkort moet de auto voor onderhoud weg en dan ga ik vragen of er iets dikkere olie in mag zoals Berlingo2.0HDi aangaf.
Ik precies het zelfde 15 jaar 1 clio gehad meer dan 2ton op de teller en geen druppel extra
citroen ds3 so chic 1.6 vti 120 2010
met nieuwe koplampen van 2015
Mijn vader heeft een Peugeot 207 met VTi blok gehad, dat ding verbruikte bijna evenveel olie als benzine.
Dealer gaf aan dat dit heel normaal was en typisch voor deze blokken… word je niet echt vrolijk van.
Gelukkig gebruikt de huidige Xantia weer geen drupje en rijdt het ook nog eens 10x beter
VTI 1.6 lust inderdaad wel een slokje olie, m’n vorige auto (een 207 120 pk VTi 1.6) zat ook op 4000 km/liter olieverbruik.
m’n huidige C3 1.6 VTi is minder dorstig, in 2.5 jaar (50.000km) nog maar 1x een litertje bijgevuld buiten de beurten om
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)