Volgende probleem.
De motor wordt erg warm als ik 120 of harder rij.
Bijna in het rood.
Bij 80 km staat die tot de helft.
De koelventilator werkt niet merkte ik net op.
Ik neem aan dat deze ook aanslaat tijdens het rijden en dat daardoor de motortemp dan afneemt…
Is dit makkelijk te maken of kost dit weer veel knaken?
Betreft een 1.4 exclusive vts uit 98.
Hoorde trouwens dat het ook de thermostaat kan zijn.
Maandag gelijk deze eerst vervangen als ik hem kan vinden
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij rijden op de snelweg in gematigde temperaturen zou de fan niet aan moeten slaan en de temperatuur zou zo’n beetje in het midden moeten blijven. Thermostaat kan, maar een inwendig vervuilde radiateur lijkt me waarschijnlijker. In de gouden gids is vast wel een radiateurenfirma in de buurt te vinden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Kan maar blijf het raar vinden dat de temperatuur wel snel zakt bij lagere snelheden.
Maandag eerst even de thermostaat laten vervangen vanuit daar verder zoeken als dat het niet Is.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Laat een garage ook eens met een “snuffelaar” kijken of de koppakking niet kapot is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nieuwe thermostaat zit erin.
Morgen eens even proefrijden.
De koelfan slaat nu wel aan blijkbaar dus dat Is alweer positief.
Motor wordt nog steeds erg warm boven de 120 km/h
Als je dan afremet en rustiger rijdt blijft de temperatuur goed.
Erg vaag dit.
Wat is er nog meer wat vervangen kan worden wat betreft dit probleem?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
donald. voor dat je alles gaat vervangen wat niet stuk is, neem de raad van jantje aan,
laat bij een goede garage even met een snufelaar kijken of de koppaking niet door is, fluitje van een cent, ze meten in het koelsysteem of er een bepaalde waarde aan gassen zitten,
als dit dus niet zo is, kan je beginnen met koelsysteem te gaan reinigen, met een midddel dat in de handel verkrijgbaar is. bv wat een automatriaalenzaak, geen hal fo,
kan zijn dat je radiator gedeeltelijk dicht zit,en dus te weinig koelt, als je veel van het vermogen vraagt van de motor.
Ik denk niet dat de koppacking lekt anders had ik denk ik wel witte rook uit de uitlaat.
Tevens koelt die goed af als ik wat rustiger rijd.
Ik ga deze week wel de radiator schoonmaken of laten vervangen.
Weet iemand hoe dat ontluchten werkt met een Saxo en waar die ontluchtingspunten zitten.
Alvast dank
Ik denk dat dat inderdaad geen slechte zet is, op het thermostaathuis en op de slangen naar de interieurradiator staan de ontluchtingen, Maar nijp de slangen af voor je de radiator loskoppeld en je moet weinig ontluchten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb er niet veel verstand van dus moet het laten doen.
Ik zat te kijken naar een andere radiator maar zijn zoveel verschillende blijkbaar voor dit type auto.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
dat hoeft niet altijd die witte rook. de beste indecatie van een kappotte kopppaking, is dat de motor vaak veeel sneller op temperatuur is, omdat de hete gassen dan het koelwater verwarmen, maar dat is even het laatste waar we aan gaan denken,
alleen worddt je van een snuf snel wijzer,
maar het ontluchten, de nippels, vaak bij thermostaat, en op kachelslangen, omdat dit de lastige bocht is.
om te ontluchten, kachel op heet zetten en zo laten, nippels open, of retourslang kachel los nemen bij thermostaat, (maar vaak niet nodig) heb jij de radiatordop op de radiator zitten? dan zorgen dat dit het hoogste punt wordt, heb je een expantievat, dan deze los nemen een hoger ophangen. bij eerste de garage gebruikt een trechter die op radiator past, ik zet vaak de voorkant omhoog, krik stoeprand oprijbokjes, het belangrijkste het systeem rustig vullen, dit voorkomt lucht in het systeem.
Ja top. Ik ga morgen of vrijdag het koelsysteem verversen. Hoop dat het dat Is anders vrees ik idd de koppacking dan zou het anders niet weten.ik las ergens dat het ook aan de kleppen kon liggen als die niet goed afgesteld waren maar goed.
Kan het trouwens kwaad om met een te hete motor te rijden moet namelijk morgen naar Deventer.
De temperatuur zit net voor de rode markering als ik 135 rij.
Die blokjes hebben niet veel last van de kleppen, kleppen kunnen wel heet worden als het mengsel niet juist is, tenminste dat was vroeger, de ECU regelt nu zodat het mengsel wel juist is.
Voor morgen, ga je gewoon iets trager rijden toch?
En de binnenverwarming vol open koelt het geheel ook
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik kan trouwens nergens vinden hoe heet de motor over het algemeen moet en kan zijn bij snelweg gebruik. Waar moet de meter ergens staan van de temperatuur?