Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Pas een Saxo uit 2000 gekocht, een nette VST 1.6, welke ik al onder een topic heb staan.
Nu wil ik de wielen gaan balanceren, of in elke geval controleren of ze nog recht zijn, blijkt dat de meegeleverde slotbout dop al zijn 4 pinnen afgebroken heeft, nu snap ik ook de 3 verschillende banden en het feit dat er niet gebalanceerd is,
Is er msischien nog iemand in het bezit van de KW54 dop en zoja, mag ik een keer langskomen om die vier ellendelingen eruit te halen en te vervangen voor gewone bouten.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Denk dat je sneller bent als je een aantal goede kwaliteit boren haalt en de bouten uitboort. Wat soms gaat is een torx bit in het boorgat meppen en daarmee losdraaien. Vaak breekt dan de kop er af en moet je nog een stukje verder boren om een torx in de steel van de bout te kunnen slaan en dan eruit draaien. Als de kop eraf is zit die meestal niet meer erg vast omdat de spanning eraf is. Ik heb het bij mijn C6 ook moeten doen….
zoals linkse tappen heb je ook linkse doppen om wielbouten te verwijderen.
Gaat wel niet met alle alu velgen, dop te dik.
Anders inderdaad uitboren.
En steek normale bouten of echte anti diefstal bouten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ja, ik denk ook dat ik voor een moerverwijderaar ga (linksinvretende dop) gezien de slotbout net genoeg uitsteekt.
Wat een ellendige dingen zeg, ik zet idd 4 gewone terug en over de schouder met die bras. Ik hoop dat de koppen niet gaan afbreken anders word t beitelen of boren. Beide suggesties vind ik helemaal niks….echt last resort.
Wat velen ook nooit doen is eerst de andere 3 losdraaien en een keer flink aan het wiel gaan hangen om wat rek op de slotbout te forceren. Ik weet bijna 100% zeker dat dat de reden is dat de adapter stuk is. Sukkels…en ik zit ermee
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Uitboren en torx stift gebruiken kostte mij een kwartiertje….zag er ook tegenop maar viel dus erg mee.
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ik heb een set moerverwijderaars aangeschaft, zal ergens morgen op de mat vallen denk ik.
De vakgarage vroeg zo ff 100 euro, en wil niet vertellen wat ze precies gaan doen…t setje was bij elkaar alles zon 46 euro, dus ik probeer t eerst mooi ff zelf
Vraag echter: Wat voor wielbouten moet ik straks hebben. weet iemand hier zo de maat en\of nummer?
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Moer/Boutverwijderaars zijn cool! Die dingen werken als een trein, je tikt ze erop, wringstang erop, rustig kracht zetten..pok…los. Waterpomp tang op de bout, slagje terug en de verwijderaar is weer los.
Nu…wielbouten. Das andere koek. Stad en land afgereden voor die krengen, nergens te krijgen. Ook niet gek als ze onder een Citroen XM nummer vallen ipv Saxo :-\
Ze zijn besteld en ik hoop ze morgen te hebben. Probleem opgelost, zonder hakken, lassen stressen en kloten. Just the way i like it
Mooi werk!
Er zijn menig setjes wel eens tweedehands te koop. Heb je daar ze gevonden of heb je ze nieuw gekocht?
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Dit setje komt van Esmax en is nieuw. Dit zijn echter wel moerverwijderaars (buitenzeskant) wat eigenlijk een foutje was. Gelukkig ging dop 24 gewoon zo de velg in dus uiteindelijk geen probleem, maar ik ga nog een setje boutverwijderaars bij halen (half duims insert)
Dit setje was maar 32,- euro, daar kan je geen buil op vallen eigenlijk.
Wat ik wel sterk vind, is dat de dealer, de vak-garage en alle bandenboeren in de regio, alle automaterialenzaken in de regio (en zelfs Heijl uit D-Bosch) die dingen gewoon niet hebben. Zelfs een gereedschapsspeciaalzaak in Eindhoven had ze niet, en wel eens ooit van gehoord, maar nooit op voorraad willen hebben.
Wat ik NOG erger vind, is dat dealers van Peugeot/Citroen mij niet eens aan wielbouten konden helpen en totaal de verkeerde nummers gebruiken voor wielbouten van de Saxo uitgevoerd met origineel lichtmetaal (alleen maar konich voor Saxo??). Iedere pipo weet dat lichtmetalen velgen uit die tijd altijd met vlakke wielbouten gemonteerd werden, en er zou gewoon een nummer moeten zijn voor boutjes voor de toulouse velgen. Die krengen zijn nog zeldzamer dan uranium! Schaam je!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
VTRrider schreef:Er zou gewoon een nummer moeten zijn voor boutjes voor de toulouse velgen.
Nummer is er gewoon, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/230037/
Even beter zoeken op dit forum.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ja had ik beter gedaan inderdaad,
Waarom krijg ik dan de nummers 540565 en 540567 mee van de dealer (ondanks benadrukt te hebben dat ik origineel lichtmetaal onder mn saxo heb) En kennen alle eerdere aangeven automotives de juiste nummers niet? Zij zouden de experts moeten zijn
De bouten die ik had (van de XM paste goed, draad, spoed, lengte alles klopt, alleen de kop lengte is 2 mm langer dan de originele bouten die erop zitten.) heb ik er nu onder gezet en ik ben klaar voorlopig.
Dag slotbouten
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Slotje?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Dank voor t meedenken!