Na drie XM’s in 10 jaar te hebben gereden, en nu spijt dat de laatste is verkocht,moet er toch weer een Citroen komen.
Dit keer een Xantia. De zoektocht is begonnen in Nederland en daarbuiten.
Maar ik heb toch wel een wensenlijstje en gelijk wat vragen voor de specialisten alhier.
Ik zoek een Xantia van de laatste jaren; liefst een 2.0 automaat (geen break) in exclusive uitvoering met natuurlijk zo weinig mogelijk km’s.
Er moet een caravan van 1200 kg mee worden getrokken Denk ook over een V6, die had een van mijn XM’s ook
De laatste generatie omdat ik denk dat die beter/betrouwbaarder zijn..Bij de XM was dit zeker het geval…maar is dat ook zo bij de Xantia??? Hier kan ik wel wat input bij gebruiken. Alle tips zijn welkom.
ook valt mij op dat er veel meer 1.8 te koop staan dan 2.0. Kan iemand mij vertellen of er echt zoveel verschil in deze twee motoren zit ??
Vandaag heb ik er eentje bekeken en gereden, en vooral dat laatste was weer en feest van herkenning. Wat rijdt dat toch heerlijk ...
Maar het is niet “mijn” auto, er zat kleurverschil in de deuren en het was een basic uitvoering. Het oog wil ook wat.
Dus de zoektocht is gestart en ik ga proberen jullie op de hoogte te houden.
Kan nu even geen verdere vragen bedenken, maar die komen vanzelf. Alvast bedankt voor het meedenken.
De Xantia is eigenlijk een probleemloze auto.
Vanuit de ‘XM-wereld’ wordt er soms wat neerbuigend naar Xantia gekeken. Of dat terecht is kan ik niet beoordelen, daarvoor ken ik de XM onvoldoende. De Xantia is in ieder geval vrij van kinderziektes en is in mijn ogen de beste auto ooit gemaakt in het Fransenland.
Andere kant is wel dat alle Xantia’s nu minstens 15 jaar oud zijn.
Het onderhoudsverleden is dan enorm bepalend voor de staat van de wagen.
Een Xantia op leeftijd wil wel eens een lekkende kachel hebben. Dan nog, bij bepaalde series is de leiding van de stuurbekrachtiging niet voorzien van een beschermlaag en wil wel eens krokant roestig zijn.
Elektrische problemen komen vrijwel niet voor. Motorisch zijn alle uitvoeringen uitstekend. Het onderstel kent geen problemen. Soms zijn de rammelstokjes van een paar tientjes aan vervanging toe.
Roesten doen ze vrijwel niet. Alleen achterstallig onderhoud is haar grootste bedreiging.
De diesels zijn onverslijtbaar, de benzine versies hebben soms problemen met de stappenmotor of bobines maar dat is goed op te lossen. Km standen van meer dan 300k hoeft geen enkel probleem te zijn.
De 1.8 en 2.0 bestaan beiden als 8 en 16 klepper. De 8 kleppers hebben minder vermogen maar het maximale koppel zit meer laag in de toeren, fijn voor meer schakellui rijden.
Dit zijn de verschillen:
1,8i <98 4cil 2 klep 1761cc 103 pk 6000 rpm 153Nm bij 3000 top 187 break 178 0-100 11s
1.8i >98 4cil 2 klep 1761cc 090 pk 5000 rpm 147Nm bij 2600 top 180 break 177 0-100 14,6s
1.8i 16V 4cil 4 klep 1761cc 112 pk 5500 rpm 155Nm bij 4250 top 194 break 189 0-100 11,9s
2.0i <97 4cil 2 klep 1998cc 122 pk 5750 rpm 176Nm bij 2750 top 195 break nvt 0-100 11,9s
2.0i 16V 4cil 4 klep 1998cc 135 pk 5500 rpm 180Nm bij 4200 top 203 break 198 0-100 10,0s (dit is de 2.0 16V na 1996)
Zover ik weet mogen alle types II met trekhaak 1500kg slepen (geremd).
Veel mensen rijden Xantia zonder echt het super-rijcomfort te kennen, omdat ze onwetend met ‘platte’ bollen rijden. Grote kans dat je bij de eerste proefrit zo’n wagen treft.
Succes met het zoeken.
Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Geen spijt van m’n Xantia , misschien niet spannend en het is idd qua looks zeker geen XM ,maar rijdt uitstekend en voor een oude auto prima betrouwbaar
!
Suc6 met zoeken
Geen exclusive ondanks de ad ; http://m.autowereld.nl/citroen/xantia/2-0i-16v-exclusive-automaat-airco-trekhaak-17558450/details.html
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken, maar ga een kijken bij Autobedrijf Enting in Zwartsluis. Die weet iedere keer weer mooie XM’s en Xantia’s te vinden. De prijzen zijn wel fors, maar de auto’s zijn ook zeer mooi.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bij Enting zie ik nooit een Xantia automaat voorbij komen ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
@lfred schreef:
Roesten doen ze vrijwel niet.
Dat ben ik niet met je eens. Xantia’s kunnen heel goed roesten. Voordat ik mijn BX kocht heb ik meerdere Xantia’s bekeken maar die vielen allen af vanwege roest aan de binnenkant van de achterdeur op de dorpel.
@lfred schreef:
Elektrische problemen komen vrijwel niet voor
Contactsloten, kachelventilatoren, centrale vergrendeling, verlichtingschakelaars kunnen sneller dan verwacht stuk gaan. En motorstoring komen ook zeker wel voor van elektrische aard.
De Xantia is een prima auto en ook wel een zeer fijne auto. Het is geen probleemloze auto. Je kan veel ellende tegenkomen en het vervangen van een kachelradiator wordt je ook niet gelukkig van, zeker niet als je het zelf niet kan vervangen. Dus als je een Xantia wil, snap ik dat wel, maar kijk goed uit. Ik heb zelf een Xantia gehad en heb niks anders gedaan dan sleutelen en ken genoeg mensen met een Xantia die gelukkig sleutelen leuk vinden. En toch zou ik er wel weer 1 willen hebben.
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Roest is voornamelijk break
Contactsloten e.d. type 1
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Dank voor de info. Toevallig heb ik proefgereden in de auto die Menno voorstelde;
was dus slecht gespoten, maar reed heerlijk
wordt vervolgd
Nog even een vraagje: hoe kom ik erachter of een Xantia een lekkende kachelradiator heeft….is dat ergens te zien of te voelen aan de warmte die de kachel afgeeft ??
Of lekt er ergens water. Ik ga er niet van uit dat ik dat zelf zou kunnen repareren maar stel dat het moet worden vervangen, wat zijn dan de kosten voor een nieuw exemplaar en op hoeveel uur uit-en inbouwen moet ik rekenen. Wil graag beetje vooraf kijken wat het kostenplaatje gaat worden. Enting in Zwartsluis ken ik en heeft soms mooie exemplaren, maar nu even niet. Wil best een reeele prijs betalen, want mijn huidige auto dient als inruil.
Peteryed schreef:@lfred schreef:
Roesten doen ze vrijwel niet.
Dat ben ik niet met je eens. Xantia’s kunnen heel goed roesten. Voordat ik mijn BX kocht heb ik meerdere Xantia’s bekeken maar die vielen allen af vanwege roest aan de binnenkant van de achterdeur op de dorpel.
@lfred schreef:
Elektrische problemen komen vrijwel niet voor
Contactsloten, kachelventilatoren, centrale vergrendeling, verlichtingschakelaars kunnen sneller dan verwacht stuk gaan. En motorstoring komen ook zeker wel voor van elektrische aard….
Het woordje vrijwel impliceert ruimte voor incidenten.
Het niet eens zijn suggereert regelmatig verschijnende problemen.
En daar ben ik het dus niet mee eens
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Bah, nu ga ik weer mn Xantia’s missen
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Een Xantia op leeftijd wil wel eens een lekkende kachel hebben. Dan nog, bij bepaalde series is de leiding van de stuurbekrachtiging niet voorzien van een beschermlaag en wil wel eens krokant roestig zijn.
Over die leiding van de stuurbekrachtiging: is dat een kwaal van een bepaald bouwjaar; kan ik daarachter komen door het VIN nummer??
En dan nog een vraag over de kachelradiateur; hoe kom ik erachter of die lek is ??
Ga morgen weer kijken naar een kijken en wil wel weten waar op te letten; alvast dank
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij procitro kunnen ze vertellen welke leiding je nodig hebt aan de hand van het VIN nummer. Als de kachelradiateur lek is wordt het tapijt ter plaatse van de voeten van de passagier nat. In dat geval ook flinke condensvorming binnen. Vervangen kun je hier wel vinden. Binnen dit xantiadeel kachelradiateur invullen in het zoekvenster. Het hele dashboard moet er uit. Reken maar op 2 dagen voor alles bij elkaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Alleen de type 2 heeft last van die stuurbekrachtigingsleiding. Alsof ze er op bezuinigd hebben of zo.
Verder, toen ik een lekke kachel had werd ik echt beroerd van de weeïge zoete lucht die uit de kachel kwam. Echt heel herkenbaar, haast niet te missen eigenlijk.
Succes!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Wat ik heb begrepen is dat vanaf een bepaalde datum de stuurbekrachtigingsleiding door Citroën is uitbesteed aan een andere toeleverancier en die heeft de leiding niet meer voorzien van roestbeschermende coating.
Het is juist dat dit type II betreft. Of dat voor alle type’s II geldt, weet ik niet.
Deze leiding is nog verkrijgbaar (nog altijd zonder coating) voor enkele modellen en behoorlijk aan de prijs (ca 200-250 euro). Vaak is het mogelijk om een leiding van een ander model bij te buigen en zo toch te gebruiken voor modellen waarvan de leiding niet meer leverbaar is. Op enkele fora wordt melding gemaakt van bedrijven die deze leiding kunnen namaken, of alleen het roestige deel voor weinig geld kunnen vervangen.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
http://link.marktplaats.nl/m1043607639
is dit wat? even €500 afdingen en je hebt een leuke wagen voor een leuke prijs volgens mij