

Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Hallo,
Mijn DS (21 Hydrolique 1970) lekte flink. Het leek ergens onder het voorraadvat vandaan te komen, dus ben ik op zoek gegaan…
Voorscherm links eraf, beschermplaat onder eraf, alles schoongemaakt. Motor aan, maar niets te vinden. Toen ik een paar keer de rem flink indrukte plofte er iets en liep er een flinke straal LHM onder uit het remcommando. De plof bleek te komen van de gasklepafslag (het is een half-automaat). Deze was losgeraakt: de schroefdraad in de carburateur, waarmee de gasklepafslag vast zit, was aan gort en de gasklepafslag lag helemaal los.
Dus nu maar zorgen voor een nieuwe schroefdraad (m6, iemand ervaring met helicoils op deze plek in de carburateur?) en de boel weer in elkaar zetten.
Maar nog wel wat vraagjes:
1) Kan het zijn dat de originele lekkage kwam omdat de gasklepafslag al wat los zat?
2) Waar komt de plotselinge, grote lekkage van het remcommando vandaan? Heeft dit te maken met het plotselinge wegvallen van de hydroliek-druk toen de gasklepafslag losliet? Moet ik nu rekenen op een beschadigd remcommando?
Groetjes
Evert












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wat bedoel je met remcommando? onder de paddestoel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik kan niet vinden hoe die fast idling intern eruit ziet. Ik vermoed dat het een pistonnetje is dat er door druk naarvoren geduwd wordt. Wanneer deze dan te los zit, kan ik me indenken dat deze te ver weggeduwd kan worden. Hierdoor gaat lekken. Als er dan een enorme sloot lhm doorheen geblaft wordt en het remcommando is al gaar, dat dit extra lekkage veroorzaakt.
Voorraadvat lekkage kan gemakkelijk van een scheurtje komen waar de leidingen in het vat gaan. Zie je moeilijk, je zoekt je rot.
Even leidinkjes wat omwikkelen met stukje keukenrol en je ziet welke leiding het is .(neem aan dat je de aansluitingen hebt gecontroleerd)


Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Hallo Heren,
Bedankt voor jullie reacties, een update:
De fast-idler / gasklepafslag was helemaal los: het zuigertje/veertje was helemaal uit het huis. Het remcommando( inderdaad dat ding onder de paddestoel) lijkt bij niet heel erg te lekken: zoveel LHM kan niet in zo’n korte tijd door het lekleidinkje en verder was het in het interieur niet nat.Het is waarschijnlijker dat de enorme sloot lhm die er onder lag komt doordat de lhm uit de gaslklepagslag was gespoten, tegen het schutbord en zo naar beneden.
Morgen ga ik verder kijken (als het droog weer is tenminste ) .
Wordt vervolgd
Evert


Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Hoi
Inmiddels heb ik de helicoils geplaatst en kan de boel weer in elkaar. Na lang zoeken (nog een wijgaardslak tegengekomen uit het franse verleden van mijn ds) heb ik ook het zuigertje gevonden dat in de gasklepafslag hoort.
Die kan er op twee manieren in. Met het gladde deel in het hydroliek blokje, en dus met het dunnere gedeelte aan de carburateur kant (bijlage een) of andersom (bijlage twee).
Mij lijkt de eerste optie het meest logisch. Wie weet het zeker? Ontbreekt er verder nog iets (behalve de carburateur, die staat niet op de foto )
Evert









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik zou een o ringetje verwachten. In de inkeping van het asje/pistonnetje. Maar het onderdelenboek zegt niets. Misschien in het werkplaatshandboek revisies (remises en état)?









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
O ring rept men niet over, zegt nog niets. Misschien iets ouder type, maar mag niet heel veel uitmaken.


Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Hoi gvdjh
De dropbox link werkt niet. Geen toegang.
Ben wel nieuwsgierig “een” of “twee?
De inkeping suggereert idd dat er een ringetje om hoort. Maar dat moet wel een heel pielerig ringetje zijn. Een armbandje voor een playmobiel poppetje of zo.
Dit is een plunjer, die heeft wel een kleine inkeping, maar daar hoort geen o-ring in: Dicht af door de zeer geringe speling tussen zuiger en huis. “Lekkage” wordt normaliter door een “retourslangetje” opgevangen.
To err is human, not to err is divine.


Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Ah, ok geen ringetje dus. Was ook wel een heel dun ringetje geworden.
Een lekleidinkje is hier niet nodig. Normaal wordt een beetje LHM wel via de carburateur in de inlaat gezogen. Als de boel helemaal los zit is het een ander verhaal.









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Probeer de pdf zo eens:
https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/
zoek op General D-Series -> hydraulics -> Hydraulic supplement DS, ID19.pdf


Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Hoi,
Deze link werkt wel. Op pag 12 staat inderdaad een plaatje van “accelerated idling device”
Ik heb een kopietje gemaakt en aangehecht zodat alle info op dit topic bij elkaar staat. (denk niet dat ik hiermee auteursrecht-problemen krijg)
Conclusie: plaatje 2, met de dunnere kant in het hydolische huis is de juiste manier. Weten we dat ook weer.
Het gaat hier dus over de “correcteur de ralenti”, gasklepafslag ofwel onderdeel nummer DXN142020
Zo, nu kan iedereen via google deze informatie vinden op ons forum