4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
De cabsax
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 30 maart 2016 04:48 PM
  [ # 46 ]

Zit de bout die in de nokkenas vast wordt gedraaid, waar het wiel waar de distributieriem over heen loopt, vast met loctite?

Het lijkt me vrij belangrijk dat die niet losdraait, maar ik zie geen resten op de bout zitten?

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 30 maart 2016 05:53 PM
  [ # 47 ]

Daar zitten sluitringen bij/op, dus geen loctite nodig.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 30 maart 2016 06:38 PM
  [ # 48 ]

Bedoel je veerringen zeker, sluitringen borgen natuurlijk niet.
En een drupje lock-troep erop doen kan toch geen kwaad.
Blijft het zeker zitten.
Ik had het idee dat het er wel aanzat.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 30 maart 2016 10:44 PM
  [ # 49 ]

Dank!

Inmiddels zijn alle spullen binnen en ben ik bijna klaar met de cilinderkop. Ook heb ik gelijk het kleppendeksel een spuitbeurt gegeven. Smile

Hopelijk morgenavond de boel weer terugbouwen.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 23 april 2016 07:15 PM
  [ # 50 ]

Door wat fysiek ongemak, door een val met de fiets en drukte op werk, ben ik er gisteravond ein-de-lijk aan toegekomen om de cilinderkop terug op de motor te zetten. Gelijk een zooitje nieuwe onderdelen erop gemonteerd en geconstateerd dat er waarschijnlijk overmaatse zuigers zijn gemonteerd. De motor heeft dus al behoorlijk wat werkzaamheden ondervonden. Ook het carterpandeksel (heet die zo?) aan de onderzijde is duidelijk nieuw gemonteerd.

Nieuwe onderdelen:
- koppakking
- kopbouten
- D-riem
- Waterpomp
- injectorrubbers
- inlaat/uitlaatpakking

Ook gelijk het klepdeksel maar gespoten, want die zag er echt niet meer uit!

Nu rest mij nog een tapeinde te kopen voor het uitlaatspruitstuk en even checken of de ventilator het nu wel doet. Kortom: nog niet helemaal klaar, maar heel veel meer vervangen gaat bijna niet meer. Wink #nualzinindezomer Smile

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 30 april 2016 12:20 AM
  [ # 51 ]

De kop zit er op, de uitlaat er aan, de kleppen zijn gesteld en alles lijkt aangesloten en gevuld.

Bij het omdraaien van de contactsleutel naar contact, kwam er een hoge zoemende toon uit het motorcompartiment. Ik meende eerste dat het de benzinepomp was, maar afgaande op het geluid kon dat het niet zijn. Het lijkt er op dat het de stuurbekrachtigingspomp is. Als ik aan het stuur trek, vervormt het geluid, maar de stuurbekrachtiging doet het nog wel.

Daarnaast lekte er een benzineleiding! Een leiding die net onder het schutbord van links voor naar rechts loopt naar de injectoren. Daar zit een verbinding van een hard plastic slang naar een benzineslang. Aandrukken hielp even, maar na het contact aan te hebben gezet, lekte deze weer.

Iemand bekend met deze problemen?

De stuurbekrachtiging wil ik even zo laten, belangrijker vind ik het om te checken hoe de motor loopt. Is de koppeling van de benzineprobleem een bekend probleem hier? Is dit te verhelpen met het vernieuwen van de rubberen slang? Het andere deel lijkt verder naar achter te lopen en weer een apart probleem op zich, mocht ik die gaan vervangen.

Het zit voorlopig nog niet mee met het wagentje… Sad

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 30 april 2016 12:01 PM
  [ # 52 ]

Deze leiding:

Is deze leiding ergens nieuw te krijgen of voldoet eentje uit een sloper?


Edit: Hmmm vreemd, ik kan het bovenstaande bericht niet bewerken. Excuses voor wat gekke zinnen, het was laat gisteravond ...Confused

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 30 april 2016 12:53 PM
  [ # 53 ]

Mad Waarom kan ik steeds op een later moment mijn berichten niet wijzigen??

Ik heb een nieuwe benzineslang gekocht met aparte klemmen. Die maar eens monteren en kijken waar het probleem zich nu weer verder voordoet…

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 07 juni 2016 06:31 PM
  [ # 54 ]

Inmiddels zijn we weer een stukje verder in het verhaal rondom de Cabsax:

Mijn stalling in de parkeergarage ben ik kwijt en daarmee ook mijn sleutelplek. Dit maakt het allemaal een stukje pikanter, waardoor ik dingen moet gaan uitbesteden op het moment dat het om het rijden van de auto gaat. Om een beter beeld te krijgen heb ik de auto voor een APK keuring gebracht om niet voor onverwachte verassingen te komen te staan.

- Eerst moest ik de lekkage van de benzineleiding die langs het schutbord liep verhelpen. Door de leiding van de sloop-VTS en een nieuwe slangklem is dit netjes opgelost.
- Daarna was het starten-lopen. De motor liep aardig, maar ontluchten lukte nog steeds moeizaam. Het openen van de thermostaat leek zichtbaar, maar niet zo duidelijk als ik wel eens eerder heb gezien. Na langer te hebben gelopen is het lopen moeizaam als in dat het lijkt alsof de motor op een cilinder te weinig loopt.

Bij de keuring zijn de volgende zaken geconstateerd:
- CO-uitstoot bij verhoogd toerental
- Stofhoes stuurhuis dicht niet af
- Achterrem werkt slecht
- Werking/toestand stadslicht onvoldoende/niet

Eigenlijk viel het me wel mee en zodoende blijft het slecht lopen van de motor probleem nummero 1. Heeft iemand advies hiervoor? Ik neig nu naar de auto naar een gespecialiseerd Citroen/Peugeot garage te brengen voor een constatering van de problemen… Sad

Een steviger alternatief is een motorswap en dan gelijk naar een 1.6.. Iemand hier ervaring daarmee?

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 juni 2016 11:53 AM
  [ # 55 ]

Ik kan eigenlijk weinig over een motorwissel voor een Saxo vinden, behalve dat het goed te doen is.

Mijn overweging:
Als ik een motorwissel ga doen, wil ik een wat sterkere motor inbouwen. (Heb nu een 1.4 en wil dan naar een 1.6, liefst een 16 klepper). Nu heb ik een aantal vragen hierover:

- Hoe compleet moet de nieuwe motor zijn? Ik ga er vanuit dat deze zo compleet moet zijn dat ik eventueel alles kan overbouwen. Maar nu blijft er een ding een vraagteken, namelijk de kabelboom?
- Ik ken de verschillen tussen de VTS en de SX:
1. “Sportonderstel”, wat volgens mij betekent andere veerpoten voor, extra stabilisatiestangen en een tandje achter verlaagd
2. Schijfremmen achter

Wat zijn nog meer verschillen waar ik rekening mee moet houden en wat is noodzakelijk om om te bouwen?

Ik heb de Haynes er eens op nageslagen, heb ervaring met motorwissels met verschillende (oudere) auto’s, maar hoeveel tijd moet voor het in en uitbouwen gerekend worden??

Ik hoop dat er hier wat ervaring op dit gebied is?

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 juni 2016 12:01 PM
  [ # 56 ]

@Mod: Dank voor de moderating. Ik heb er juist express een apart topic van gemaakt omdat topics over motorwissels moeizaam zijn te vinden, zeker als ze verstopt zijn in andere topics ...

Maar dit is ook goed.

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 08 juni 2016 03:00 PM
  [ # 57 ]

Wat ik zelf overweeg is een totaal revisie. Je hebt 2 grote voordelen:

1: garantie
2: Je behoud de orginele bak en blok die bij de auto hoort. Ik vind dat zelf best belangrijk.

Daarnaast gaat een revisist niks vervangen wat nog gewoon goed is, dus de kosten kunnen meevallen. Totaal revisie motor en bak Saxo zit ik ongeveer (alle cijfertjes een beetje vergelijken) aan een 1200,- (kop, onderblok, bak, dif)

Nu had ik 1250 voor mn saxo betaald, en iedereen roept haal dan een andere! Ja..en dan? Wat voor klachten heb ik daarna weer? Een saxo met een motor op 0 helemaal gereviseerd spreekt me dan meer aan, want ik weet dat de auto verder niks mankeert.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 juni 2016 03:07 PM
  [ # 58 ]

Ja, dat is natuurlijk ook een optie! Smile

Ik had sowieso mijn twijfels over mijn versnellingsbak, dus die moet sowieso worden aangepakt. 1200 Euro valt mij eigenlijk nog best wel mee, als je dan weet dat het inderdaad goed is, is dat natuurlijk ook top. Is dat inclusief montage? Bij wie ben je daarvoor geweest? (Kan via pb).

Jammere is dat ik dan wel nog steeds een 1.4 heb, maar wel origineel. Smile Wink

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 08 juni 2016 03:35 PM
  [ # 59 ]

Ik heb de prijzen zo van forums afgehaald, bij elkaar gezet en zo tot een redelijk gemiddelde gekomen. vaak is koprevisie tussen de 2 en 300 euro, onderblok tussen de 2 en 600 euro (nieuwe zuigers of niet scheelt heel veel) en de bak/dif rond de 4 a 500 euro. Ik neem aan dat het zonder montage is, de meesten brengen zelf hun onderdelen volgens mij. Uitbouw zal wel kunnen, maar daar tel maar gerust minimaal 10 manuren bij voor in en uitbouwen.

http://www.carrec-technocenter.nl/motorenrevisie/

Als voorbeeldje, er zijn er veel meer, en ook meer regionaal. Deze is bv erg ver bij mij uit de buurt, maar lijkt erg professioneel.

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 08 juni 2016 03:53 PM
  [ # 60 ]

Ik ga het eens onderzoeken.

Waarschijnlijk ga ik de auto wegbrengen bij een citroen specialist die ongetwijfeld een conclusie kan trekken hoe erg het er aan toe is. Misschien valt het mee en zie ik dingen over het hoofd.

Het nadeel van het zelf de- en monteren van de motor is dat wellicht een geruime tijd een auto op de oprit staat zonder motor ... Om vervolgens met het inbouwen ook nog genoeg ellende te kunnen tegen komen. Confused  Desondanks lijkt me het wel te doen en een ontzettend leuke uitdaging. Smile

Kortom: ik ga er nog een nachtje over slapen… Wink

@VTRrider: houd me op de hoogte wat je gaat doen, ben wel benieuwd.

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook