Hallo, sinds de aanschaf(vorig jaar augustus) hebben wij de banden niet opgepompt van de cactus. Eigenlijk waren we in afwachting van een melding, helaas nooit voorbij zien komen. Bij de pomp stonden de banden op 2.0 bar, wat ons betreft iets te laag.
Hoe werkt deze controle bandenspanning eigenlijk?
Groet, Maarten
Van internet:
Er zijn twee soorten TPMS: het directe en het indirecte systeem. Een direct TPMS werkt op basis van sensoren die de bandenspanning meten. De gemeten spanning geven ze vervolgens door aan het management van het voertuig. Elke band heeft een eigen sensor, die van buitenaf niet zichtbaar is. De meeste sensoren zitten direct achter het ventiel. Een indirect TPMS werkt op basis van de software van de auto. Een indirect systeem maakt in grote lijnen gebruik van het feit dat een band met een te lage spanning een kleinere omtrek heeft dan een band met de juiste spanning. Een band met een kleinere omtrek draait sneller rond. De elektronika van de auto meet dat verschil en bepaalt zo of een band opgepompt moet worden.
Citroen maakt gebruik van de indirecte methode. Ik hoefde nl geen speciale sensoren aan te schaffen voor op zomer- en winterwielen.
Mijn C4 (begin 2015) heeft een direct systeem (helaas).
Correctie. Citroen met soms gebruik van het directe en soms gebruik van het indirecte systeem
Goedemorgen allen!
Ik heb bij aankoop de aanwezige harde Duitse stuiterbanden door Michelin’s rondom laten vervangen en nu had de dealer eerder al zelf nieuwe 17” velgen onder de Cactus laten zetten echter krijg ik nu wel een foutmelding via de boordcomputer dat de bandenspanning niet op orde zou zijn. Hoe kom ik erachter welk meetsysteem de Cactus in kwestie bezit waardoor ik deze storing kan verhelpen?
Bandenmaat betreft: 205-50-17
Alvast dank,
Groeten, Wouter
C’est une voiture du ministre !
Is dit een nieuwe Cactus, of een gebruikte?
In het laatste geval, van welk jaar?
Als je dan de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik checken welk systeem er bij jou in zit.
De nieuwe worden met indirecte systemen geleverd, dat zit nu ook op mijn C5AC-Hy uit 2021.
Ik heb ook twee keer die waarschuwing gehad. Dat kwam omdat bij mij een band heel langzaam leegliep door een schroef in het loopvlak.
Na reparatie en weer op de juiste druk zetten was dat probleem opgelost.
Vraag daarbij: heb je de bandenspanning al gecontroleerd?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Je kan deze melding in de auto zelf resetten , ….
Als je in de handleiding kijkt zie hoe
Onder kopje rijden/auto , snelkoppelingen , resetten bandencontrolesysteem
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Als het een indirecte meting is doe je dat op die manier.
Zó doe ik dat ook bij mijn C5AC-Hy. Ik wissel nog wel eens van spanning, met name vóór en ná een grote vakantierit.
Maar pas nádat je de bandenspanning gecontroleerd hebt en ze zonodig op de juiste en gewenste druk gebracht hebt.
Vandaar mijn laatste vraag…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Zover ik weet hebben alle cacti dit systeem …
https://service.citroen.com/ACddb/?_ga=2.119949376.932299974.1649593931-996507085.1649593931
Bij de cactus 1 , staat dit onder menu rijhulpsysteem , en dan initialiseren bandenspanning
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
RogerH schreef:Mijn C4 (begin 2015) heeft een direct systeem (helaas).
Uit deze eerdere posting had ik opgemaakt dat er ook uitvoeringen zijn met een direct systeem.
Dat klopt dus niet?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Heel apart …
Even op berichten gezocht, hij rijdt een C4 , geen cactus …
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ik zie nu dat hij het over een C4 heeft, niet over de C4 Cactus.
De gewone C4 is wél uitgerust geweest met directe meting.
Bij de Cactus zijn ze zo te zien niet gemonteerd geweest, als ik er de database van Service.Citroën.com op nasla.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ja zie ook mijn aanpassing van het bericht
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Die zie ik nu ook
Daarmee is het duidelijk: bij de Cactus is alleen de indirecte meting toegepast.
Hoe daarmee om te gaan: zie hierboven
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:Is dit een nieuwe Cactus, of een gebruikte?
In het laatste geval, van welk jaar?
Als je dan de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik checken welk systeem er bij jou in zit.De nieuwe worden met indirecte systemen geleverd, dat zit nu ook op mijn C5AC-Hy uit 2021.
Ik heb ook twee keer die waarschuwing gehad. Dat kwam omdat bij mij een band heel langzaam leegliep door een schroef in het loopvlak.
Na reparatie en weer op de juiste druk zetten was dat probleem opgelost.Vraag daarbij: heb je de bandenspanning al gecontroleerd?
Groet,
JW
JW goedenavond,
Het betreft een 1.2 Shine uit 2014 en de laatste 8 cijfers lees ik als volgt: EE542307
Alvast hartelijk dank!
C’est une voiture du ministre !
Menno schreef:Je kan deze melding in de auto zelf resetten , ….
Als je in de handleiding kijkt zie hoeOnder kopje rijden/auto , snelkoppelingen , resetten bandencontrolesysteem
Aaah kijk dat is helemaal mooi
C’est une voiture du ministre !