Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Klopt helemaal Rogier! We vonden dat een Ami mee moet doen aan de pressé, dus zo gezegd zo gedaan.
En ja, een 6 berline is helemaal het einde. Die komt er mss ook nog wel eens!
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Heb er zin in
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Gisteren is Le Petit Pressé verreden: de trainingsdag van Le Citron Pressé en een rally-evenement op zich. Zeer binnenkort verschijnt een verslag op onze voorpagina.
foto’s: Rob Hoen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Le Petit Pressé in het Groene Hart
Le Citron Pressé is dé meerdaagse rally voor historische Citroëns. De trainingsdag daarvoor draagt sinds enkele jaren de welluidende naam Le Petit Pressé en ontwikkelt zich meer en meer tot een volwaardig rally-evenement. Forumer Peter “par eXeMple!” brengt vanuit zijn Ami verslag uit.
De meeste bezoekers van Citroën-Forum.nl zullen bekend zijn met Le Citron Pressé, de klassieke autorally voor Citroëns die niet meer in productie zijn en die zich elk jaar in mei afspeelt in Noord-Frankrijk. Het is evenzeer een traditie dat deze “grote” Pressé in april wordt voorafgegaan door een opwarmertje: Le Petit Pressé ofwel de “kleine” Pressé. “Waarom klein?”, zal de lezer zich afvragen. Welnu, Le Citron Pressé duurt vier dagen, terwijl Le Petit Pressé één dag in beslag neemt en in Nederland wordt gereden.
De kleine Pressé biedt de deelnemers de kans om te snuffelen aan de klassieke rallysport en kennis te maken met de verschillende technieken die daarbij horen. In tegenstelling tot de grote Pressé mogen in Le Petit Pressé ook klassieke auto’s van andere merken meerijden. Bovendien geeft het bezitters van klassieke Citroëns de gelegenheid om de Pressé-sfeer te proeven als zij niet aan Le Citron Pressé willen of kunnen deelnemen. Met die andere merken loopt het niet zo’n vaart, want naast 47 Citroëns is er één inschrijving van een Porsche 356. Dat is dan wel een leuke “vreemde eend in de bijt”!
Le Petit Pressé 2016 staat bij zaterdag 2 april op de kalender. Nadat de rit een aantal jaren rond Lienden in de Betuwe werd gereden en vorig jaar Uddel de uitvalsbasis was voor een route over de Veluwe, is dit jaar de start in het Zuid-Hollandse Zevenhuizen. Om 9 uur ’s ochtends verzamelen de deelnemers bij Partycentrum La Baraque om eerst op het parkeerterrein elkaars auto’s te bewonderen. Blijkbaar zijn nog niet alle Pressé-auto’s klaar voor de grote uitdaging, want diverse deelnemers komen met een vervangende auto.
Binnen in La Baraque wordt door Sees uitleg gegeven over de diverse rallytechnieken. Dat is vooral nuttig voor nieuwelingen, maar ook voor Pressé-veteranen is het goed om de kennis op te frissen. De rit is in twee delen opgeknipt: twee uur in de ochtend, waarbij de officials vragen mogen beantwoorden, vervolgens de lunch en daarna twee uur ’s middags zonder hulp. Beide delen laten fraaie delen van het Groene Hart zien, waarbij vooral opvalt hoe smal de weggetjes rond Gouda, Reeuwijk, Boskoop en Waddinxveen zijn.
De equipe van Tjerk en ondergetekende werpt dit jaar een nieuw wapen in de strijd. Na meerdere jaren te hebben deelgenomen in een CX en een AX, komen we nu met een Ami 8 Break uit 1971 aan de start. Ze houdt zich prima en toont zich een volwaardige Pressé-auto, in het bijzonder op smalle weggetjes. Hoe het straks gaat op de steile hellingen in de Vogezen moeten we natuurlijk nog afwachten, maar ze heeft een eerste versnelling, dus we komen altijd boven! Hoewel er geen officieel klassement is opgemaakt, heeft ze op basis van de punten een keurige zevende plaats tussen de 44 gefinishte auto’s veroverd.
Tijdens de borrel na afloop worden onderling de routes besproken en komen de verhalen los. We zijn weer goed opgewarmd voor de grote Pressé!
tekst en foto’s: par eXeMple!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Leuk stuk, en je kunt zien dat de deelnemers het prima naar hun zin hadden!
Tsss…drank achter het stuur, dat kán toch niet!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Het was een leuke route en het weer zat ook nog mee.
Die aanduw actie met de eend lukte niet, maar met de startkabels was het zo opgelost.
Onze XM weer eens op de proef gesteld en een hoop bekenden gezien en gesproken.
LPP 2016, Zevenhuizen
Napraten.
De AX-clan is er helemaal klaar mee.
Variatie in stijl en smaak.
Het was afgelopen zaterdag in Zevenhuizen weer als vanouds: mooie routes, prima stemming en goed weer. Deelname van meer buitenlanders en exotische (lees niet-Citroën) merken is in gang gezet en dat mag wat mij betreft zo doorgaan.
Onderweg werden wij over smalle weggetjes gevoerd, die wij nooit vrijwillig zouden hebben gekozen, maar die daarom niet minder schilderachtig waren. Ook doken er merkwaardig gesitueerde staarten van richtingspijlen op en zelfs een letterbordje in de bebouwde kom. De weegbrug vlak voor de finish, met het afstandsbediende bordje W was een vondst!
Wij hebben het erg naar ons zin gehad en zijn héél blij met het aantal strafpunten.
Team M&A (Michiel & Adri in de GS Club Break, kleur: brun de merde)
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Nog zeven nachtjes slapen en dan mogen we weer.
Zevenenvijftig deelnemers, zoveel hebben we er de laatste jaren van LCP nog niet gehad.
Hieronder een overzicht. Helaas staat er geen digitale uitslag van 2011 op de LCP-website en mijn eigen herinnering en deelname gaat niet verder terug dan 2013.
Speciaal voor team nr. 1 heb ik de Ami losgekoppeld van de 2CV-achtigen, dat verdienen zij (en de Ami) wel vind ik.
Tot mijn vreugde zag ik dat er in 2012 een Axel heeft meegedaan. Waar blijven toch die andere Axelliefhebbers?
De verdeling over de modellen is aardig constant, met een lichte maar gestage toename van het aantal CXen en ineens een eruptie van TAen en GS(A)en.
Heel pijnlijk is het ontbreken de laatste jaren van de Xantia, de kwalitatief hoogststaandste Citroën die er gebouwd is.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dank je wel Adri!
De Ami is ook duidelijk geen 2CV-achtige (ondanks dezelfde motor en hetzelfde onderstel)
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Eerder vanmorgen in Hauconcourt FR, zeer binnenkort op onze voorpagina!
foto: duba
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Le Citron Pressé 2016 is onderweg!
De dertiende editie van Le Citron Pressé, dé rally voor klassieke Citroëns, is van start gegaan. Vanuit Hauconcourt bij Metz laten Peter “par eXeMple!” en Tjerk ons meegenieten van de spanning en de opluchting die daarbij horen. De ochtendetappe rijden zij foutloos, maar hoe zal het hen ‘s middags vergaan?
Afgelopen woensdag is Le Citron Pressé, de jaarlijkse rally voor klassieke Citroëns, begonnen met de traditionele proloog. Dit is de dag waarop het deelnemersveld zich verplaatst van Nederland naar Frankrijk en de deelnemers de gelegenheid krijgen om alvast “warm te draaien”. Dit jaar speelt de Pressé zich af in Lotharingen, met Hauconcourt als uitvalsbasis.
Er doen 57 equipes mee, elk met een navigator, een bestuurder en een auto. Bij de navigator en de bestuurder komen diverse combinaties voor: partners, echtelieden, vrienden, broers en vader/zoon-combinaties. Bij de auto’s zien we een ruime selectie uit de vele Citroën-types die niet meer in productie zijn: Traction Avant, diverse A-types, ID/DS, SM, GS, CX, BX, AX en XM. Mijn zoon Tjerk en ik nemen dit jaar voor de vijfde keer samen deel; dit jaar voor het eerst in een Ami.
Donderdag was de eerste van de drie klassementsdagen. Deze dag voerde de route ons ten zuidoosten van Metz en Nancy naar de Col du Haut du Bois, het begin van de Vogezen. Voorafgaand aan de start zie je op het parkeerterrein van het hotel de nerveuze voorbereidingen: de olie peilen, een last-minute reparatie, de voorruit schoonmaken, nog even snel gaan tanken.
Om 08h01 gingen wij met de Ami als eerste van start, wat de druk voor ons nog wat groter maakte. Pas bij de start krijg je het routeboek in handen, waardoor je al rijdend de routes moet uitzetten. De ochtend verliep voor ons prima. Geen fouten gemaakt, slechts enkele seconden verloren in de regelmatigheidsetappe. De middag daarentegen verliep desastreus. Door een navigatiefout misten wij de start van de regelmatigheidsetappe. Om die alsnog te rijden, zijn we een eind teruggereden, wat ook weer een hoop tijdverlies opleverde. Het bracht ons in het klassement na de eerste dag op de 25ste plaats van de 47 equipes in de sportklasse. Er is nog ruimte voor verbetering, zullen we maar zeggen.
De avond na een etappe is een bijzonder gebeuren. De equipes arriveren een voor een en blijven dan op het parkeerterrein met bier, limoncello en de nodige versnaperingen met elkaar napraten over de gereden etappes. Langzamerhand verworden de echte gebeurtenissen tot sterke verhalen. Tegelijkertijd voeren de twee Wegenwachters die ons in hun Wegenwachteend vergezellen, de nodige reparaties aan auto’s uit.
Tussen acht en half negen begint het diner. Tussen de gangen door geven de officials informatie over de routes en de uitslagen. Daarmee komen we op de organisatie rond de Pressé, bestaande uit enkele tientallen officials die organiseren, controleposten bemensen, passagecontrolebordjes uitzetten en weer ophalen, en aan het einde van de dag het klassement berekenen. Alleen door deze uitgebreide organisatie is de Pressé mogelijk, waarvoor hulde!
Meer informatie over Le Citron Pressé, waaronder te zijner tijd de uitslagen, vind je op lecitronpresse.nl.
tekst en foto’s: par eXeMple!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Toen alles nog schoon en iedereen vol optimisme was.
Oud en nieuw, van alles wat.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Hier een bijgewerkt en uitgebreid overzicht van LCP deelnemers per model.
Net zoals met de Olympische Spelen heb je oude en nieuwe LCP. De nieuwe wordt sinds 2011 gehouden en als je eenmaal hebt meegereden ben je voorgoed verslaafd.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is maar een heel kleine bijdrage aan je tabel, Adri, maar in 2011 reden er in ieder geval ook 4 TA’s mee.