hallo,
heb twee maanden geleden een ax trs 1.4 (1989) gekocht.
hij lekt nogal wat olie, de garage waar ik m gekocht heb meent dat het niet schrikbarend is (ong. 1 liter op 1000 km), een andere garage waar ik m heb laten checken zegt dat de koppakking lek is…
overigens, als ik in de buis voor het koelwater kijk, zie ik dat deze bijna leeg is. kan dit verbruik zijn (ik neem aan dat het peil gecontroleerd is bij apk-keuring 2 maanden geleden) of wijst dit ook op problemen?
mijn vraag: wat moet ik? gewoon doorrijden en maar zien waar het schip strand? of een reparatie voor minstens de helft van de aanschafprijs (950 euries)?
alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Remy,
beschrijf eens wat duidelijker wat er precies lekt! Lekt het op de grond?
Of verbuikt hij het? war komt het precies uit? maak een :photo !
De vulpijp is tevens overdrukvat en hoort niet helemaal vol te zijn! half vl is vol genoeg!
1 liter op de duizend is veel maar of dit uit je koppakking komt… ( lijkt me sterk..)
Vaak lekken klepdeksel pakkingen (3 tientjes..)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
geen mayo in de doppen, ziet er schoon uit allemaal. olie lijkt te sijpelen linksvoor inderdaad, ergens bij de kop- of blokpakking (is mij verteld door een monteur). er ligt echter nauwelijks olie onder de auto, dus het stroomt er niet uit…
foto’s:
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het er niet uit loopt en hij verbruikt het toch lijkt de koppakking wel reeel. Inderdaad met wat hulp van DHZ leden. 200 euri….
Rookt de ax blauw als je gas geeft? vette bougies? onregelmatig stationair na een minuutje voor het stoplicht?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
1/
zet je foto’s achter een link oid , deze draad laad erg traag vanwege die foto’s.
2/ik zie maar weinig raars.
3/ als je gedurende 5 minuten je motor stationair laat draaien, en dan een flinke dot gas geeft en weer los laat, zie je dan rook?
zo ja, zijn je klepseals eraan.
4/ik zou zeggen vervang de koppakking, echter alvorens met MONTEREN te beginnen zou ik de cilinders beoordelen.
ja dan nee een stootrand bovenin.
ja dan nee, zichtbare diagonaal kruislings hoonsporen of spekglad?
waar spekglad een setje cilinders en zuigerveren noodzakenlijk maakt.
andersom kost 5 ltr olie bij de aldi of lidl een drol..dat is dus 5000 km voor 15 euri..mwoah doorjakkeren en om de 2e tank ff een drupke olie erin doen.
andersom denk ik dat een AX met gerepareerde motor in leuke conditie, met een goed uitgevoerde reparatie aan het torretje ook zn verkoopwaarde heeft.
dus 2 jaar rijden zonder ellende en oliegeneuzel,, en dan weer verkopen voor 750 euri oid…
resultaat,, jah het is de moeite waard om max 1000 euro aan dat verhaal te spenderen.
mvgr wupke
1 liter per 1000 km alleen lekken is veel hoor. DAn zou ik toch zeggen dat ie het verbrand.
bij klepseals: roken na ee ntijdje stationair draaien en gas geven of bij opschakelen
bij slechte zuigerveren of cilinderwand: continu roken bij belasting.
Als de olie via je koppakking lekt moet je het OF buiten terugvinden in de vorm van lekkage OF in je koelwater.
Ik betwijfel eigenlijk of je olieverbruik aan je koppakking te wijten is.
Vervanging van de klepseals is bij deze TU motor vanwege de tuimelaaras niet mogelijk zonder de kopbouten te demonteren = nieuwe koppakking. Kun je zoals KV8W aangeeft wel gelijk de cilinderwanden inspecteren.
Meja, t’is aan jou. ALs je er een jaartje of wat mee wilt rondrijden kun je ook trouw goedkope olie bijvullen. Ga je voor perfectie, dan kun je het beter (laten) maken.
kakanox schreef:Ik zie overigens op deze foto ook weinig mis aan je koppakking hoor… Zie wel iets van vet bij de klepdekselpakking.. maar zo heel raar is dat niet, zie het wel vaker.. besides, dat kost denk ik 20 euro om te vervangen ofzo??
Wat Wupke zegt, ff kijken of de klepseals nog enigszins bestaand zijn.
Wupke(/someone else), lijdt een motor eigenlijk onder slechte klepseals? Of kan je daar gewoon mee doorrijden?
Mijn blokje heeft het nl., ik ga als de zon weer een beetje boven water is m’n kopje lichtjes laten reviseren (en hopen dat ik er dit keer bij mag zijn als ze dat doen ) en dan een nieuwe koppakking ertussen.. maar vraag me af of ‘t erg is eigenlijk.
Mijn olieverbruik is nu ook extreem… 1:700 ongeveer
nee hij lijd er niet onder.
echter hij vervuild wel inwendig dus.
vet slaat neer op de kleppen, en word harde korstachtige koek.
dit bevorderd het verbruik natuurlijk niet, en de verbranding word steeds slechter.
je bougie slaat vet,en zal dus ook op een moment het loodje leggen.
verder kan het geen kwaad, in de zin dat het onherstelbare schade veroorzaakt.
hooguit dat je klep verbrand, maar jah, een klep kost 25 euro meen ik, dus met de koprevisie,plop je er gewoon een andere in.
mvgr wupke
ben net naar een citroen-specialist geweest met munne ax, blijkt er niets rampzaligs aan de hand te zijn.. olieverbruik is op zich oke, trouw bij blijven vullen dus, en over een week of twee nog eens naar het water kijken. bij de klepdeksel en de kop was het een beetje vettig, maar voor een auto van bijna 17 jaar schijnt dit niet vreemd te zijn…
op het moment dat ik m kocht had ik zelf ff naar oliepeil moeten kijken, waarschijnlijk was het toen al erg laag; heb hier dus weer van geleerd.. ops:
in ieder geval bedankt voor alle reacties!
remy schreef:ben net naar een citroen-specialist geweest met munne ax, ops:
in ieder geval bedankt voor alle reacties!
ff tusse neus en lippen door.
wupke (was) citroën specialist,,in ruste dus
mvgr wupke
De Wupper is een Digitale Citroen Specialist. (DCS)
Test
Thijsvandebles schreef:De Wupper is een Digitale Citroen Specialist. (DCS)
mvgr:wupke
Wanneer moet je de kop laten vlakken?
Mijn koppakking is zeer waarschijnlijk ook lek
een 14 TU kop hoeft in principe niet gevlakt te worden.
die kop is zo geconstrueerd dat hij heel flexibel is, en daardoor is vlakken ALLEEN noodzakenlijk, ALS,, je bv een kokende motor hebt gehad ,en NIET tijdig bent gestopt, maar zo van ach als ik maar thuis geraak door bent gereden…lees je kop is uitgekookt…
je kan dat meten met een rei,, dat is een linieaal strak stuk metaal..kaarsrecht dus.
bv je waterpas kun je eroverheen leggen,, kan je dan een kier of ongelijkmatige spleet zien, dan moet hij gevlakt worden.
alles minder dan een 0,5 mm is te verwaarlozen , en hoefd niet gevlakt te worden…
1600 1900 2 ltr en andere XU achtige koppen, dienen eerst nagekeken te worden, met de waterpas rei methode,, daar geld..
alles meer dan 0,30 mm = vlakken.
die koppen zijn masiever dus geven minder mee, en dienen dus sneller gevlakt te worden.
mvgr wupke
Oh, gelukkig! Ik heb geen koelproblemen. Mijn koelvloeistof niveau is prima. Bedankt voor het snelle antwoord!
Rob GT schreef:Wanneer moet je de kop laten vlakken?
Mijn koppakking is zeer waarschijnlijk ook lek
Goede vrienden kom ik graag helpen