Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 05-12-2005
- HY 1900
- HY currus verlengde camper
- CX 2400 GTi
- SM 2.7inj airco
Na paar maanden stil te hebben gestaan wilde ik de SM weer starten maar daar dacht ze heel anders over.
Alles lijkt te werken, hoor benzinepomp aanslaan als contact aangezet wordt (stopt na 1-2 seconden weer) bij instrappen gaspedaal hoor ik ook de pomp even aanslaan echter verder dan beetje gesputter en bijna aanslaan komt het niet.
Een van jullie een idee…. (er zit benzine in de tank hoor)......
Vincent
hoi,
ben 42 jaar en al jaren gek op klassieke auto,s/motoren en boten…..
o.a.sm 2.7 inj.1973….e-type v12 dhc 1974… alfa junior zagato 1972.. 360spider2003…honda cbx 1982.. ducati900ss..en recentelijk een cx prestige turbo 2 in topstaat!!
Ja,
Eerst de analyse: heb je benzine, heb je vonk.
Start eens 5 keer achter elkaar, als je daarna de bougies van de 1e cilinder eruit haalt ( rechts voor, de gemakkelijkste…) dan moet die nat zijn van de benzine , en dat ruik je ook.
Zo ja, dan moet je controleren of je ontsteking vonkt. Een gemakkelijke methode is een stroboscoop lamp aansluiten op een bobine kabel en kijken of die flitst bij het starten.
Nee: Tweede vraag: Hoor je de injectoren “tikken” bij het starten: Ja, controleer dan de benzinedruk: Bij te weinig druk start je SM niet echt .
Nee? Dan kun je als eerste naar de trigger contacten in de verdeler kijken?
Kijk ook eens naar de electrische bekabeling: Stekkers los, kijken of alle pennen nog correct zitten en dan wee monteren.
Als je SM “lijkt” te starten, maar niet aanslaat: De koude-start injector spuit bij het starten benzine in, maar als de 6 injectoren het niet doen komt je motor niet op gang: De benzine uit de koudtsrtinjector zorgt er net voor de de motor aanslaat.
Er is daarna nog een hele rist controles mogelijk: Maar begin maar eens bij alle onderdruk slangen: las je slang naar de “drukdoos” links voor onder het spatbord einde lek is ziet de ECU geen onderdruk….
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Probeer even met start pilot in de stationair inlaat slang. Boven op het rechter lucht filter.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zou ook zo maar kunnen dat je altijd wat rijk gereden heb waardoor de bougie’s nu, na een
winterstalling, zwart zijn en een matige (lees slechte tot geen) vonk afgeven.
Haal er eens een bougie uit !! Vervangen zou zo maar het verschil kunnen maken.
Overgens hebben onze oosterburen 2 linken geplaatst van pdf sm’s files welke ook (met name) de
injection behandelen. Kan handig zijn:
http://www.cd-dok.de/dvd/pdf/13allgem.pdf
http://www.citrotreff.com/pdf_sm/01mot.pdf
Heeft de injection ook die brandstof afsluiter beveiliging ?? welke zo storings gevoelig is…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zit ingebouwd in de ECU.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.