Afgelopen week is het een en ander geschreven over het aanbrengen van een expoxylaag op een garagevloer. Omdat het in eerste instantie om een advertentie (klik) in de rubriek “Aangeboden” ging (die nu niet meer aan de orde is) begin ik hier een nieuw topic in een beter passende rubriek.
Op de ene foto zie je de beginsituatie. Bijna alle rommel is inmiddels elders neergezet. Alleen de werkbank (een oud stalen bureau dat op betonblokken staat) bleek te zwaar om te verplaatsen, zelfs met alle laden met gereedschap eruit. Daar moet ik (helaas) dan maar omheen verven.
Xsara Coupe schreef:
Wij hebben op tip van een schilder destijds onze betonvloer eerst gereinigd met St Marc. Is verkrijgbaar op de verf-afdeling van je bouwmarkt. Ruikt heerlijk naar dennenappels en ontvet erg goed voorafgaand aan een verflaag.
Gisteren heb ik twee identieke vlekken (motorolie) behandeld: de ene met de aanbevolen St. Marc, de andere met wasbenzine. Het bleek dat de (onverdunde) St Marc toch niet krachtig genoeg was om de vlek weg te krijgen. Met wasbenzine lukte het wel, zij het na flink schrobben. Ik zal daarom St. Marc alleen (verdund) gebruiken op stukken die wel een beetje vuil zijn, maar geen echte vlekken hebben. (De hele garagevloer met wasbenzine doen is een kostbare zaak.) Verder is het raadzaam eerst met een plamuurmes de aangekoekte olie zoveel mogelijk te verwijderen, dat scheelt flink in het schrobben. Ik houd u op de hoogte.
Bij nader inzien: ik weet niet honderd procent zeker dat het om motorolievlekken ging of iets anders, maar ze waren in ieder geval wel gelijksoortig, en de wasbenzine bleek superieur aan St. Marc.
Let je wel op dat wasbenzine een residu achterlaat?? Ik weet niet of je epoxy coating daar wel zo blij mee is…?
Weet je dat zeker? Verdampt wasbenzine niet juist heel makkelijk? Ik wil trouwens sowieso de vloer aan het eind van het schoonmaakproces nog een of twee keer met gewoon heet water schrobben, dus ik denk dat het wel meevalt. Wat een slavenwerk trouwens!
Jazeker.. Een olie achtig vettig residu. Aceton laat voor zover ik weet als enige geen resten achter.
Vraag is dus ook wat nodig is en wat goed is voor de coating.
Op internet kom ik dit tegen:
Aceton? Is plm. 25 m2 schoonmaken met aceton niet meer iets voor winnaars van de Staatsloterij?
Naschrift: dan lijkt (verdunde) ammoniak me betaalbaarder. Dank voor de tip!
Zojuist nog wat adembenemend geƫxperimenteerd met ammoniak: een stukje geschrobd met een mengsel van ammoniak/heet water, in de aanbevolen verhouding van 1:5. Er komt wel veel vuiligheid van de vloer af, maar op de ingekankerde vlekken werkt het niet beter dan wasbenzine (die trouwens ook niet alles helemaal weg krijgt). Daarna nog ammoniak/water geprobeerd in de verhouding 1:1, maar sommige vlekken blijven zichtbaar. Ik denk er nog eens over na.
Naschrift: mechanisch (en droog) verwijderen met het plamuurmes werkt nog het beste, maar in feite schraap je dan ook een heel klein beetje van de vloer weg.
Amoniak dampen zo naast je wagen? Ik zou hem wegzetten.
Aceton is toch niet zoveel duurder, denk een euro of 3 /L ik heb dat altijd in huis om te lakken spul te ontvetten, vervliegt wel supersnel, denk dat je er eerder de vlek mee in de grond laat trekken dan dat je hem kunt wegpoetsen, idem met remreiniger, maar die laat wel een residu achter wat je volgens mij weer gewoon droog kunt wegpoetsen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik wist niet dat ammoniakdamp slecht is voor de lak, maar dan zal-ie waarschijnlijk ook niet goed zijn voor mij…
hallo
waarom geen tegels erover ben je overal vanaf bij zelf leggen moet je al klaar zijn voor ongeveer een 300 euro.
Dat is gewoon basisch, in de lucht vormt de damp zich om tot salpeterzuur… precies Of je tegen je wagen staat te wateren.
Kom in de industrie veel in aanraking met ammoniak koelinstallaties en je wilt niet weten hoe opgeten die zijn na een paar jaar.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@ 48pluim: 300 euro vind ik niet goedkoop, en met tegels heb je nog geen vloeistofdichte en makkelijk te reinigen vloer (en daar gaat het om).
@ anderen: Overigens kost aceton bij de Kruidvat 1,79 euro per 100 ml, dus 17,90 euro voor een liter!
Je moet t dan ook niet per 100ml kopen.. Ik meen dat 10 liter ons 15 euro kost op de zaak.. Dat is zonder korting bij de verfhandel..
Ik zal nog eens informeren. Hier bij de plaatselijke Karwei (met verfafdeling) verkopen ze in ieder geval geen aceton.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik snap deze discussie niet helemaal ,
waarom niet gewoon schuren met een stevige ontvetten , sint marc , Vigor oid ?
dat spoel je na met water , laten drogen en je heb een prima resultaat .
zo heb ik het al altijd gedaan .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Schuren hoe, met wat voor apparaat, met de hand?