Hallo,
Vandaag natuurlijk met de DS op stap. De oranje lamp van de accu (?) op 9 uur brandt met enige regelmaat: soms een seconde, soms een paar minuten, maar gaat ook altijd weer uit. Wat houdt dit nu in: slechte accu, slechte lading of anders…?
Alvast bedankt





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat de koolborstels versleten zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb dit twee keer mee gemaakt. De eerste keer was het de dynamo, de tweede keer de spanning regelaar.
Bedankt voor de reacties , de koolborstels vervangen moet de dynamo door voor uit de DS of kan dit ook als de dynamo blijft zitten , om hoeveel borsteltjes gaat het om ?





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Borsteltjes verwijder je door een zwart stuk plastic weg te halen. Zit meestal met 2 boutjes vast en de dynamo hoeft er niet af. Om een idee te geven, de exc aansluiting is verbonden met een van de borstels. Dan weet je waar je het zoeken moet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zit on-line wat te zoeken bij de bekende sites maar zie nergens alleen de losse borsteltjes te koop ,wel setjes met lagers erbij .
Zijn losse borstels wel te koop ?





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je met de oude naar een elektro-revisiebedrijf gaat moet dat wel lukken. Je kunt natuurlijk ook de hele dynamo daarheen brengen, dan weet je zeker dat hij daarna weer goed is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Neem toch aan dat die borstels makkelijk zelf te verwisselen zijn ...? Moet ik ze wel hebben natuurlijk ....









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Hier bij CitroWorld.
Edit: o, die lagertjes wil je niet. Setje kost maar 25 euro
Dank je , had ik inderdaad ook gezien , als het niet anders kan dan bestel ik dat setje wel maar heb in principe geen lagertjes nodig









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mischien bij Auto Elektra Amersfoort. Ik weet niet of zij ook onderdelen leveren.
Of het clubmagazijn.
Een garage gooit er denk ik gewoon een gereviseerde in, vanwege het uurtarief vd monteur. Dynamo heb je er trouwens zo uit.
De sleepringen zijn stukjes buis met een wanddikte van 1 mm of zo.
Als de borstels versleten zijn, zijn de sleepringe ook ver heen.
Een paar nieuwe borstels is daarom een tijdelijke fix.
Ok bedankt , duidelijk , ik ga eerst maar eens kijken hoe het met de borstels is , want zoals hier eerder gesuggereerd zou het ook de spanningsregelaar nog kunnen zijn .














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het kan ook geen kwaad om een fijn stukje schuurpapier langs de contactpunten van je spanningsregelaar te halen. Bij mij waren deze geoxideerd.
Alles na gelopen , borsteltjes waren goed meer dan 1 cm ,alles wat opgeschuurd .
Stuk gereden lamp ging niet meer branden , na een pitsstop weer gereden en na een paar minuten begon de lamp weer te branden en is niet meer uit gegaan , ook niet na uit zetten en starten ...
Starten is geen probleem op dit moment .
Beste zal zijn om het 1 en ander te laten doormeten ...?





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat je kan doen is 12 V zetten op de EXC aansluiting van de dynamo en meten wat dan je accuspanning wordt. Die hoort dan flink hoog te worden. Als dat zo is zou ik het in de regelaar zoeken. Die stuurt tenslotte de EXC aansluiting aan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.