Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Allebij!!
nee ik heb (nog) geen trax.
Ik heb al genoeg auto’s…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je moest de groeten terug hebben!
Gisteren natuurlijk uitgebreid getourd om de auto even goed te leren kennen. Omdat dit mijn eerste en enige BX is, is het wel moeilijk om te weten of iets ‘normaal’ is, of dat dat gewoon zo hoort. Zo is de rem bijvoorbeeld wel hard, maar nogal kort (aan/uit rem) en maakt een klein sponzig/soppend geluidje als je erop trapt.
En als je de auto uit de parkeerstand wilt halen, moet je even rommelen aan het pookje om hem omhoog te krijgen, dat gaat niet geheel gemakkelijk, terwijl het laten zakken en de andere standen geen probleem zijn. Wat wordt trouwens aangeraden: alleen voor langer parkeren in de parkeerstand zetten, of ook als je even 5 minuten sigaretten gaat halen?
Maar goed, ik ben er in ieder geval erg blij mee, voor die prijs lijkt het toch een hele goede bak!
—Citroën BX Routière—
OK, bedankt! Ik dacht echt dat je bij het parkeren hem omlaag moest zetten. Ik heb écht nog een hoop te leren
—Citroën BX Routière—
Dat sponzige geluidje bij het remmen is trouwens normaal. Ik hoor het zélf trouwens alleen als ik behoorlijk hard rem, bij normaal gebruik is het lichtjes indrukken van het pedaal al voldoende.
Erg leuk om het gezicht van je vader te zien als die een stukje in je auto rijdt. Hij is een ouwe Daewoo Espero gewend, met slechte rembekrachtiging en achter trommelremmen.
Even remmen voor de bocht, oh, we staan al stil…...
hanz schreef:OK, bedankt! Ik dacht echt dat je bij het parkeren hem omlaag moest zetten. Ik heb écht nog een hoop te leren
Dat deed m’n zus ook bij haar Xantia,
ik wist niet waar ik het had toen ze dat vertelde.
“XM staat toch ook altijd laag als hij geparkeerd staat?”
Het is waar dat haar xantia nauwelijks zakt en onze (hoe lang nog?) XM wel,
maar zoiets…
Ik dacht nog wel dat ik ze goed opgevoed had!
En…....... hij staat alweer stil!
Zondag ging ik even de BX showen bij mijn ouders, en toen ik op de A28 reed bij Harderwijk kwam er ineens een gigantische hoeveelheid rook onder de auto vandaan. Meteen naar de vluchtstrook en daar bleek dat ik ook een groot spoor van LHM had achtergelaten op het wegdek. Er was een hogedrukslang gesprongen en de LHM spoot dus op de motor en alles wat hij kon vinden, wat de rook ook wel verklaarde. Na 2 uur te hebben gewacht op de wegenwacht konden zij het ook niet repareren en toen hebben we nog maar anderhald uur gewacht op het bergingsbedrijf die ons netjes weer afzette in Utrecht, met auto en al.
We hadden het onderdeel even losgehaald en we zijn ermee naar een Citroen-dealer gegaan. Volgens de garage was het de hogedrukslang van de stuurbekrachtiging (die volgens dezelfde garage bijna niet kapot kan). Er zaten trouwens op het koppelstuk al zoveel sporen dat het leek alsof deze in een bankschroef had gezeten, volgens mij heeft de vorige eigenaar of de verkoper hier een smerig geintje uitgehaald. Nieuw onderdeel kost 193 euro (!) en ik heb het dus maar besteld. Bah! Geen leuke eerste week met de BX op deze manier.
Voor zover even mijn rij-ervaringen tot nu toe
—Citroën BX Routière—
hanz schreef:En…....... hij staat alweer stil!
Zondag ging ik even de BX showen bij mijn ouders, en toen ik op de A28 reed bij Harderwijk kwam er ineens een gigantische hoeveelheid rook onder de auto vandaan. Meteen naar de vluchtstrook en daar bleek dat ik ook een groot spoor van LHM had achtergelaten op het wegdek. Er was een hogedrukslang gesprongen en de LHM spoot dus op de motor en alles wat hij kon vinden, wat de rook ook wel verklaarde. Na 2 uur te hebben gewacht op de wegenwacht konden zij het ook niet repareren en toen hebben we nog maar anderhald uur gewacht op het bergingsbedrijf die ons netjes weer afzette in Utrecht, met auto en al.
We hadden het onderdeel even losgehaald en we zijn ermee naar een citroën-dealer gegaan. Volgens de garage was het de hogedrukslang van de stuurbekrachtiging (die volgens dezelfde garage bijna niet kapot kan). Er zaten trouwens op het koppelstuk al zoveel sporen dat het leek alsof deze in een bankschroef had gezeten, volgens mij heeft de vorige eigenaar of de verkoper hier een smerig geintje uitgehaald. Nieuw onderdeel kost 193 euro (!) en ik heb het dus maar besteld. Bah! Geen leuke eerste week met de BX op deze manier.
Voor zover even mijn rij-ervaringen tot nu toe
Ik vraag me eigenlijk af wat er nu precies kapot is. Ik denk dat het geen hogedrukslang is, maar een hogedrukleiding. Ik zou voor leidingen nooit naar de dealer gaan, maar naar de sloop of een Citroënspecialist.
193 euro. Die prijs maakt me nog nieuwsgieriger wat er nu eigenlijk stuk is. Ik heb aan mijn BX heel veel vervangen van het hydraulische systeem. Er is heel veel stuk gegaan in 470.000 km, maar ik heb nog nooit 193 euro hoeven te betalen voor een onderdeel van het hydraulisch systeem.
Dus probeer eens precies aan te geven wat er stuk is gegaan, maar ik krig het vermoeden dat ze je zomaar ff oplichten…
Ik zal dit weekend even een foto maken van de hogedrukleiding, dan wordt het wat duidelijker. Het was in ieder geval voor de stuurbekrachtiging. Ik weet dat het het natuurlijk goedkoper is om naar de sloop o.i.d. te gaan, maar ten eerste ken ik de adresjes e.d. nog niet omdat ik nieuw ben in dit ‘wereldje’ en ten tweede ben ik technisch nog lang niet goed genoeg om dat ook meteen te kunnen zien. Daarnaast was het voor mij belangrijk dat de auto zo snel mogelijk weer kon rijden omdat ik hem elke dag echt nodig heb.
Maar het goede nieuws is dat ik de nieuwe leiding vanavond er weer goed onder heb gekregen (wat nog een heel gedoe was omdat je er bijzonder slecht bij kan, zeker omdat de bx helemaal gezakt hier in de straat stond en er enkele schroefjes van klemmen waren lamgedraaid)! Ik heb er ook nog 2 liter (!) LHM bij moeten gooien, dit ben ik dus kwijt geraakt op de snelweg . Maar hij doet het nou weer perfect.
Maar ik zal zeker die foto nog even op het forum gooien dit weekend, ik ben wel erg benieuwd of ik nou genaaid ben met de aankoop, daar heb ik nu geen idee van. Het is natuurlijk wel een slang die erin geperst zit, en zal daarom wel duurder zijn, het is ook gelijk een van de duurste (en normaal gesproken duurzaamste) onderdelen volgens de garage.
—Citroën BX Routière—
Re: BX 19 TZi Routiere
M&M schreef:Bram schreef:Een BX 19 TGI Routière ben ik nog nooit tegen gekomen..
Gewoon leverbaar geweest hoor als Routière 19 TZi ... zie hier
hanz schreef:Qua extra’s: geen stuurbekrachtiging
Vreemd is standaard op de Routière ... zie hier
Menno.
Hallo,
Allereerst Hanz, gefeliciteerd met je aankoop! Een Routière is een heerlijke BX, zeker met zo’n lage km-stand.
Ik heb zelf een jaar lang een donkergrijze BX 19 TGI Routière gehad (zie foto’s onderaan).
Het is heel simpel: een Routière is een BX 19 TGI (zo staat dat ook op het kenteken), dat wil zeggen dat het technisch een 19 TZI is, met exact dezelfde motor als een 19 TZI. Er zit een luxe GTi-interieur in, net als bij bijv. de BX 16 TGI Progress.
Een Routière is echter een kalere versie van de 19 TZI wat betreft uitrusting. Stuurbekrachtiging is standaard, maar er zitten geen electrische ramen in en hij heeft geen centrale vergrendeling.
Ik heb op mijn toenmalige Routière een achterspoiler laten zetten en heb er een bumperlip op gemonteerd.
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX