Ik heb even wat vragen over LPG, aangezien door de torenhoge benzine prijs het met de dag interessanter wordt!
Waar zit het hem verschil in tussen LPG en LPG G3 (afgezien van het belasting voordeel!), is G3 zuiniger dan de LPG?
Is er véél prestatie verlies wanneer je op LPG rijd?
Zelf hebben wij in het verleden nooit veel problemen gehad met LPG, zijn er vaak problemen met LPG installaties?
Is er ook een verdeel sleutel betreft benzine en lpg, dus zeg: benzine 1 op 13, lpg 1 op 10 ?
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
zover ik weet heb je bij een G3 installatie bijna geen verschil t.o.v. bezine in het verbruik.
sommige beweren zelfs dat ze er zuiniger op rijden!
oudere installaties verbruiken wel iets meer als bezine
maar ik denk niet dat je daar een lijn in kan trekken…
zal van je rijstijl en je motor en staat van het systeem afhangen denk ik zo
Oudere LPG-installaties heb je een vermogenverlies tussen de 10 - 20%. Zo ook het verbruik dat met hezelfde percentage toeneemt.
Met de nieuwe LPG-systemen zoals LPi behoort dit tot het verleden.
Verder zijn er motoren die prima op LPG kunnen lopen, zoals alle motoren van de BX, maar zijn er ook motoren, zoals de Xantia 1.8i 8V die slecht geschikt zijn voor LPG.
Storingen van LPG zijn veelal te wijten aan of slechte inbouw of slecht onderhoud.
Het verschil tussen een G1, G2 en G3-installatie is vooral dat je bij G3 het belastingvoordeel hebt en bij de G1 en G2-installaties niet.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
G1 = simpel systeem op carburatie-motor. Geen nieuwerwetse gecomputeriseerde zooi dus.
Het vermogensverlies van 10 > 20% zal in de praktijk erg meevallen als de boel optimaal afgesteld is. Ik kon het verschil in mijn GS amoer merken in Normandië met de caravan er achter.
Over de problemen met LPG is al veel geschreven. Mensen vinden het niet erg als een brandstofpomp (of welk onderdeel dan ook) van een diesel defect raakt. Maar als de verdamper na tienduizenden kilometers (bij mijn oude wagen na 85K) er mee op houdt, dan is gas ineens om te koken.
Met andere woorden, ook een LPG installatie bestaat deels uit slijtbare onderdelen. Over het algemeen zijn deze onkosten allang terug verdiend t.o.v. elke andere wilekeurige brandstof. (zelfs een kop-revisie is vaak al ïn de knip” voordat het nodig zou kunnen zijn)
Alle commentaren t.o.v. de actieradius kunnen ook gelijk overboord trouwens. Ik heb namelijk nog nooit een diesel meegemaakt met 2 tanks!
Verder stinken je handen nooit meer na het tanken. Het is goedkoop en prettiger voor het millieu.
En de nadelen zijn wel bekend dacht ik zo…