HvdL schreef:Inderdaad. Toevallig werd ik laatst aangesproken nadat ik parkeerde, door een man die zei dat mijn BX een heel vreemd geluid maakte als ik over een hobbel reed. Het was een soort pokkepokgeluid, aldus de voorbijganger. Heb dus precies hetzelfde, de reactiestangen die links en rechts zitten moeten worden vervangen. Net als het contactslot een klassieker onder de BX-kwalen.
HvdL Een vraag
Stabilisator-[stokjes] of reactiestangen = wordt hiermee hetzelfde bedoeld??
ik heb sinds een tijdje ook het geluid links voor.
Dat van dat slot is inderdaad een klassieker.
Ik verkocht ooit met pijn in mijn hart mijn eerste BX.
DE BX protesteerde.
Het contact ging op het moment dat de nieuwe eigenaar het sleuteltje de eerste keer in het contact stak kapot.
Ik met een rood hoofd natuurlijk
Men zegt dat dit komt doordat de meeste mensen hun gehele sleutelbos in het contactslot laten hangen tijdens het rijden.
Dat is te zwaar voor het slot.
ik heb zo’n clipje waarmee ik mijn sleutelbos kan los klikken van het autosleuteltje
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Met ‘stabilisatorstokjes’, ‘pokkepokstang’ en reactiestang wordt dit ding bedoeld (zie afbeelding). Een blik achter het voorwiel en je hebt ‘m gevonden. Die krengen krijgen ruimte na verloop van tijd…
Of dat verhaal deugt van die sleutelbos, betwijfel ik (al zal een zware bos het slot geen goed doen). Volgens mij gaan die contactsloten ook gewoon stuk als je niets anders dan de sleutel in/aan het slot hebt zitten. Net als de BX staan ook de contactsloten van de CX als gammel bekend. De enige remedie is niet te vaak starten.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
OK
Dank je dan bedoelen wij hetzelfde..
HAHA
Niet te vaak starten dus maar blijven rijden en rijden…..lijkt mij wel wat..
BX 1.4 serie 2 RE 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Dat contactslot probleem klinkt exact zoals het mijne. Alleen was bij mij de ANWB meneer wat minder lief voor de auto: sinds hij het slot heeft geforceerd zodat ik op exact dezelfde wijze als jij beschrijft toch naar huis kon rammelt het stuur. Waarschijnlijk met het forceren iets verbogen, ofwel de kolom, ofwel de ophanging. Beetje jammer, maar niet storend genoeg om er iets aan te doen. Wel vreemd dat je het slot niet zondermeer kon vervangen - ik heb bij Garage80 meteen het eerste, het beste slot besteld, erin gezet en het werkte meteen perfect.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Kunnen we niet een gezamelijke klopjacht organiseren? : ) Ik ben er ook nog steeds niet achter wat er bij mijn kar aan de hand is. Het klinkt als een aandrijfas maar de laatste tijd haast geen geluid, ook niet in bochten. HvdL, hoor je zo’n pokpokstang alleen over hobbels?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Je hoort ze vooral op korte hobbels; bijv klinkerwegen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Dankje Tim, in dat geval kan ik weer iets wegstrepen : )
Even niet gepost - weinig problemen! Auto doet het nog steeds erg goed.
Wat wel nog steeds is, ook na het vervangen van beide stangetjes voor, is het geklapper. Hinderlijk, doet echt wel afbreuk aan het plezier van de auto. Wie het weet mag het zeggen.
Verder is sinds een maand of zo de hydraulische pomp goed hoorbaar. Lijkt een v-snaar geluid maar is het niet denk ik. Die v-snaar is moeilijk te stellen omdat ie op zo’n lastige plek zit. Kan het de pomp zijn die het langzaam aan het begeven is? Het geluid lijkt erger / frequenter te worden. Mensen kijken als je langs komt…. wat is dat voor raar geluid? Moet dus aangepakt worden.
Waar haal ik eventueel een andere pomp vandaan?
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ha Dion,
Je hebt nog steeds last van ‘geklapper’, ergens in de voortrein? Als het de stabilisatorstangen niet zijn, dan kan het zijn dat er een ander rubber in de ophanging gaar is. Mijn eerste verdachte kandidaat zou zijn: de fuseekogel(s). Je ziet ‘m zitten (of toch vooral de moer) als je helemaal uitstuurt en achter het voorwiel onder de ophanging kijkt. Beetje een pokkeklus om te vervangen, maar met een euro of 14 per onderdeel geen drama wat kosten betreft.
Het ‘geluid’ dat zou duiden op een slechte HD-pomp, wat bedoel je daarmee? Is het de snaar of de pomp zelf? De beugel waar de pomp mee vast zit kan los trillen, met als gevolg dat de snaar gaat slippen… Maar dat is speculeren. Enfin, vragen dus…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Geklapper inderdaad. Lijkt me sterk dat het een fusiekogel is, dat zou boven water gekomen moeten zijn bij de APK. Waar de voorwielen op van die wringplaten staat en de monteur precies kan zien waar er speling is. Ik heb spijt dat ik toen niet beter opgelet heb want die rammel moet toch ergens vandaan komen.
En dat geluid van die pomp - onduidelijk dus of het de pomp is of een snaar. Telkens als hij echt moet pompen hoor je een harde piep. Ik hoopte dat iemand dit zou herkennen als “o dat is altijd de snaar” of “meestal is dat de pomp”. De snaar zit niet echt los of zo, lijkt me op normale spanning te zitten.
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Zeg nooit nooit! Dat het niet bij de APK naar boven komt wil niet zeggen dat het er niet is. Tevens kunnen de rubbers van de draagarmen voor gerammel/klappen zorgen. Geluiden gokken via een forum is en blijf lastig.
Piepen bij het aanslaan van de pomp is de snaar die niet genoeg spanning heeft. Je kan niet zomaar voelen aan de snaar of hij op spanning staat of niet. Het verschil tussen op spanning en van spanning is nogal klein. Daarnaast kan je riem ook gewoon versleten zijn.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
In het geval van een versleten riem, ligt het ding vrij diep in de poelie. In het ergste geval zijn er ook rafels aan de zijkant of scheuren aan de binnenkant. Een slippende riem wordt heet en hard. Dan gaat de riem scheuren…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dit geluid?
https://www.youtube.com/watch?v=DxPGrpIrH3Q
Dat was mijn snaar van de pomp. Was een week geleden vervangen en moet dan nog even nagespannen worden omdat die nog een beetje rekt.. De buurt kan je wel kotsen als je ‘s morgens heel vroeg weg rijdt. Geloof me.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Dat is precies het geluid! Bedankt - ik ga de snaar een beetje strakker zetten.
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Dat is overzichtelijk… Even terugkomend op de fuseekogels: net als al is gesuggereerd kan het zeker wel een probleem zijn, ook al is de APK achter de rug. Het zal niet de eerste BX zijn waar geen controle is uitgevoerd, kan ik uit ervaring zeggen. Dus, zet dat ding op de brug of in ieder geval omhoog zodat de voorwielen vrij zijn en ga na of de kogels speling hebben. Kijk meteen de staat van de overige rubbers in de ophanging na. Droog? Scheuren? Dan weet je hoe laat het is. Succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’