




























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, mooi. Een wisselstroomdynamo heeft sowieso een veel hogere opbrengst, vooral bij stationair.
Maar waarom dan niet gelijk een dynamo met ingebouwde regelaar?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Idd niet gaan klooien met de oude regelaar, gewoon een wisselstroom met ingebouwde regelaar monteren. Is veel betrouwbaarde en goedkoper dan ook nog eens je oude regelaar verbouwen.
neem beter en alternator met ingebouwde spannings regelaar te verkrijgen bij citrotech.
simpele aansluiting b+ en d+ (61) te vinden bij bestaande regelaar,eventueel nog extra massa 31 leggen.
Maar via dit forum begrijp ik dat het alleen eenvoudig is bij een mecanique, want bij een hydraulique moet je een draad van het contactslot veranderen ! Voor mijzelf altijd lastig bij te komen en te weten welke veranderd moet worden als je alleen een schema hebt…...





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het goed is staat er op het schema een kleurcode bij de draden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De draad voor de halfautomaat zit op het zelfde schroefje als het lampje. Staat L bij dacht ik..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vandaag met de post van Stevens Uden de regelaar ontvangen. Morgen komt de wisselstroomdynamo dus ik weet wat te doen op 2de Pinksterdag. Ik hou jullie op de hoogte.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
inmiddels de spanningsregelaar erin gebouwd om te testen. De wisselstroom Dynamo gereviseerd, schoongemaakt, echter wat blijkt, ik heb een + een - een EXC maar geen IND(icator) op de dynamo. gebeld naar Stevens-Uden. Ik ga nu via drie diodes (2Amp) een eigen IND maken. Zal de foto’s tzt uploaden. Dan zall ik de boel vervolgens inbouwen, doormeten om vervolgens de motor aan te zetten en te testen of de dynamo werkt. Hij zal max 14,4 moeten geven aan de batterij.
Ik heb overigens een oude wisselstroomdynamo 7530B
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een enorm omslachtige operatie is dit geworden zeg. Kon dat niet simpeler?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tja waterman, tell me.
Ik blijk een dynamo van voor de bekende indicatorlamp te hebben….als jij een makkelijke manier weet (tenzij dat ia: koop een nieuwe wisselstroom met ingebouwde spanningsmeter) dan hoor ik dat graag.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op jouw auto hoort helemaal geen wisselstroom maar de oude gelijkstroom. Op zich een prima systeem zij het dat het vermogen wat beperkt is. Waarom niet gewoon de originele set-up behouden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, dat was mijn intentie ook, maar de dynamo laadde niet goed op. Ik wilde de spanningsmeter nakijken,was goed echter sloot hem verkeerd aan. Spanningsmeter ook stuk. Ik heb een wisselstroom liggen en een regelaar. 1+1=2. Als ik een dynamo gelijkstroom kan vinden met een nieuwe spanningsregelaar dan zal ik hem terugzetten in origineel. Voor nu is het ff een knakenkwestie als ook dat ik de spullen heb liggen. Mocht je zelf een dynamo 12v plus spanningsregelaar aantreffen voor ‘wenig’, dan hoor ik t graag.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Bijzondere dag, alles aangesloten. Helaas hadden ik de IND diodes nog niet aangesloten omdat ik de diodes nog niet heb . Enfin, de boel draait echter…..De dynamo geeft maar 0,01 volt af via de exc. Dit bij stationair gemeten. Ben stuk gaan rijden, echter blijft rond de 11,45 v hangen en laad niet op ?!. Op accu staat 12volt, exclusief geeft een -voltage aan. Lijkt me logisch omdat hier de stroom afgegeven word. Enfin. Nu hoor ik dat ik ook (?!) Een rechtstreekse draad op accu + en dynamo + moet zetten. Beetje vreemd lijkt me, dan krijgt ie 2x spanning, via de regelaar en de accu. Maar wellicht moet dat bij een wisselstroom dynamo. Iemand een idee?
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
Vreemd.
Volgens mij zitten er in een wisselstroomdynamo standaard diodes.
Zonder die dingen werkt het namelijk niet.
En de 12V die je meet is gewoon de spanning van de accu (die is overigens voor een goed opgeladen accu 12,8V).
Zodra de dynamo gaat laden is de spanning rond de 14V (optimaal is 14,4V).
Het lijkt me verstandig om verder te gaan met een DSkundig persoon, want er kan wel schade ontstaan als je niet weet wat je aan het aansluiten bent.
Een wisselstroomdynamo heeft onder andere een startspanning (voorbekrachtiging) nodig om het magnetisch veld op gang te brengen.
Normaal gaat dat via het laadstroomlampje.
Maar of dat bij jou aangepast is weet ik niet.
Want voor zover ik weet heeft een gelijkstoomdynamo die voorbekrachtiging niet nodig (?)