Oké, maar als je motor niet loopt, hoe kan je koelvloeistof dan door het blok stromen om uiteindelijk bij je radiateur te komen. die klep gaat pas open als je motor op temperatuur is.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je vult toch via de radiateur?
De kvs stroomt 2 kanten op.
Via de onderste radiateurslang vult het blok zich.
De daarin aanwezige lucht ontsnapt via de ontluchtingspunten op het blok.
En de radiateur vult zich, omdat die ook ontlucht wordt.
Ook wordt hierlangs de bovenste slang gevuld.
De thermostaat staat idd nog dicht, maar de kvs komt dus van beide kanten.
Op jouw manier laat je de motor lopen zonder koeling, hele slimme actie!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Alles staat gewoon met elkaar in verbinding, dus als de motor niet loopt vult alles zich gewoon hoor.
Met de “klep” bedoel je zeker de thermostaat?
Die heeft een compensatiegaatje en er is ook nog een by-pass.
Hmm in dat geval ben ik zelf niet goed op de hoogte. bedankt voor deze wijze les
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Graag gedaan!
Gewoon bij stilstaande motor blijven vullen totdat alle ontluchtingspunten kvs hebben gegeven.
Dan tot bovenzijde van vulhals op radiateur.
Dop erop en warm draaien d.m.v. proefrit totdat de thermostaat is geopend (warme bovenste slang en radiateur).
Bij thuiskomst motor laten draaien tot ventilator in- en weer uitschakelt.
Dan volledig laten afkoelen.
Dop los, je zal dan zien dat het niveau gedaald is.
Mogelijk nog wat bijvullen, maar niet meer helemaal vol.
Er moet wat expansieruimte in de vorm van een luchtkussen onder de dop zijn.
Je kan ook nog 1 voor 1 alle ontluchtingspunten even openen.
Meestal komt daar geen lucht meer uit, maar zekerheid voor alles.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt nogmaals voor deze aanvulling; hopelijk heeft de topic starter hier ook direct goede informatie aan!
@ topicstarter: Is het probleem al opgelost? Ik ben erg benieuwd namelijk.
Mijn Saxo wordt ook snel warm als ik sneller rijdt dan 120.
Als ik langzamer ga zakt de temperatuur ook weer meteen.
Ik heb alle koelvloeistof eruit laten lopen en daarna Veel water erin gedaan om het schoon te maken.
Hierna met lopende moor gevuld en verwarming warm.
En 1 ontluchtingspunt geopend. Hierna werd de motor warm en kreeg geen warme lucht meer.
Ik heb hierna motor uitgezet en alle 3 de ontluchtingspunten geopend en bij gevuld en om de beurten de punten dicht gedaan.
Alleen de laatste punt was raar aangezien het reservoir al vol zat maar er af en toe vloeistof uit kwam maar ik heb hem hierna dicht gedraaid en toen de motor aangezet met verwarming aan. Ik kreeg weer warme lucht. Hierna weer stukje gereden maximaal 80 km per uur. Motor werd weer 3/4 warm dus geen resultaat helaas voor mij.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met water maak je het koelsysteem absoluut niet inwendig schoon, dat doe je met iets al dit.
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Koeling/Bio-Degreaser—Cooling-System-Flush.html
En niet het systeem vullen met draaiende motor, maar juist stilstaand.
Ik heb hiervoor al uitgebreid omschreven hoe je dat moet doen, lees dat nog eens terug.
Hoe zit de buitenkant van de radiateur eruit, mogelijk vol vuil?
Kan je goed schoonmaken met Dasty of iets dergelijks.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986