Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Hallo medecitrofielen,
Ik ben Feije, een jonge citroënliefhebber en ik haal hopelijk binnenkort mijn rijbewijs. Nu begint het toch wel te kriebelen om mijn eerste auto te kopen, maar heel erg veel geld heb ik niet. Ik weet wel dat ik er zelf wel aan wil sleutelen, en ik weet zeker dat ik wil zweven
Nu heeft mijn opa een Xantia Turbo CT Activa van vlak voor de facelift van eind ‘97 staan. Hij heeft maar 147.000km gelopen en omdat hij al sinds ‘99 in de familie is, is de onderhoudshistorie bekend. Het onderhoud heeft helaas nog wel eens wat te wensen over gelaten, moet ik bekennen, maar vlak voordat hij stilgezet is, is hij nog wel onderhouden. Ik kan deze Xantia waarschijnlijk zo meenemen. Er zit wel wat werk aan, want hij staat sinds eind 2014 stil en de stuurbekrachtiging valt soms weg (vermoedelijk een probleem met de HD-pomp, aangezien een reparatie bij de dealer wel €750 zou kosten), maar ik ben bereid eraan te sleutelen en bovendien wil de vader van een goede vriend van me, met veel meer ervaring dan ik, me er wel bij helpen. Tijdens een korte proefrit (om de loods waar hij in staat heen) leek het erop dat probleem met de stuurbekrachtiging nog steeds het enige probleem is. Nadelen aan zo’n Xantia zijn alleen wel dat de Turbo CT-motor nou niet erg zuinig is, en dat hij meer dan 1400kg weegt, wat voor de wegenbelasting niet zo gunstig is.
Een andere optie zou een niet al te dure (~€500?) Xantia 1.8 16V zijn van na de facelift. Ik zou er dus wel eentje moeten kopen, maar een 1.8 is wel veel zuiniger en lichter. Die Turbo CT is volgens mij wel een fijnere motor dan de 1.8, met alle respect voor die motor natuurlijk. Ik heb er wel eens in meegereden en die motor schiet ook zeker niet tekort volgens mij, maar toch vond ik het niet zo’n fijne auto als de Activa met Turbo CT.
Tenslotte overweeg ik nog een BX14 (van onder de €1000), omdat die erg zuinig is en heel erg weinig weegt (<950kg), en omdat ‘ie zo leuk is! Maar wat moet ik bij een BX verwachten aan onderhoudskosten en reparaties ten opzichte van een Xantia?
Ik weet nog niet zeker of het voor mij wel verstandig is om een auto te nemen, maar stel dat ik het zou doen, wat zou dan volgens jullie de beste optie zijn?
Met vriendelijke groet,
Feije
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Als je niet heel erg veel geld te besteden hebt, zou ik de Activa even laten voor wat het is, hoe fijn en gaaf de uitvoering ook is. Onderdelen beginnen echt zeldzaam te worden, daardoor ook duur. En net wat je al zegt, zwaaar en absoluut niet zuinig.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uit gaat naar een wat simpelere Xantia, als ik je verhaal zo’n beetje lees.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Als het voordelig moet zijn gewoon naar een simpele Xantia zoeken liefst met bekende onderhoudshistorie ....
Komen regelmatig voorbij !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Ik weet niet heel veel van Xantia’s maar technisch zijn ze geloof ik (vooral de vroege) vrijwel identiek aan de BX behalve dat ze wat minder roesten. Ik zou voor iets kiezen wat je leuk vindt en als ik het zo lees is dat de BX en dat kan ik van harte beamen. Ik heb er vorig jaar een gekocht met volledige onderhoudshistorie voor inderdaad ommenabij de duizend euro. Er is een mooie checklist/buyers guide te vinden via google (engelstalig), als je niet de eerste de beste koopt maar gewoon een goeie zit je daar ook hartstikke prima mee.
Dit is ook een goeie volgens mij, schrik niet: http://www.bxclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=12641
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als eerste auto met weinig geld en interesse in sleutelen zou ik kiezen voor een ZX.
Na opbouw van sleutelervaring kun je altijd overstappen op een BX, heeft ook club voor ondersteuning.
Xantia is veel lastiger tov BX op straat te houden. En zwaarder, daar kun je niet veel aan veranderen.
Ik zou gaan voor ZX inderdaad! Zijn hele leuke auto’s met veel kofferbakruimte, prima wegligging, relatief laag in gewicht en de 1400tjes zijn ook nog eens best zuinig! Onderdelen zijn ook geen probleem.
Wil je perse een auto op bollen, zoek dan lekker een goedkope en simpele Xantia. Ik heb eigenlijk twee principes waar ik aan vasthoud bij goedkope auto’s:
1. wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan
2. Alles wat ie boven de € 200,- kost, krijg je niet meer terug op de sloop
Succes!
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als je werkelijk voor bijna niets toch Citroen wilt rijden, is de AX, of de Saxo, het juiste alternatief.
Maar dat vroeg de TS niet.
Bij zijn vraag gaat het tussen Xantia en BX. De Xantia is relatief zwaar en dus duur in wegenbelasting. Dat was voor mij een reden een Xantia te laten staan en voor de BX te kiezen.
Heb vorig jaar januari een BX 1.6 Chic gekocht met 177.00 km op de teller.
Voor een appel en een ei. De wagen had enig achterstallig onderhoud. Na dit weggewerkt te hebben, heb ik er inmiddels 22.000 probleemloze kilometers opzitten. De auto is uiterst betrouwbaar gebleken. Verbruik gemiddeld 1 liter per 12.5 km op de lange weg is 1 op 15 haalbaar.
Je raadt al wat mijn advies zal zijn.
Zoek een goede BX, het makkelijkst een 1400, bijv. een Cannes of Deauville, leer stap voor stap sleutelen, en maak er plezierige kilometers mee. Er staan regelmatig leuke BXen te koop voor redelijke prijzen, onder de 1000.00 euro.
En…. zoals je al schrijft…..ze zijn inderdaad heel erg leuk!
Willen sleutelen is 1; kunnen sleutelen is 2. We weten niet wat je kan. Kun je bijv. een octopus leiding stelsel vervangen ??? Bx rijders weten wat ik bedoel. Ik zou voor een xantia 1.8 gaan.
Ze kosten dan ook geen dr…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik zou gewoon voor die Xantia Activa gaan.
Lekker vlot en tof om als eerste auto te hebben.
Sleutelervaring krijg je wel, zeker als je hulp hebt komt dat wel goed. Ben ook ooit zonder enige kennis aan een ‘moeilijke’ BX turbodiesel begonnen. Deze was van mijn grootmoeder, zij was heel erg blij dat ik die BX gered heb en bovendien, nu ze er niet meer is, heeft die auto echt een enorme emotionele waarde. Ik zeg Xantia Activa redden!
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Heel erg bedankt voor de reacties!
Ik heb zelf niet heel erg veel sleutelervaring (heb wel eens geknutseld aan een Volvo Amazon en aan een oude BMW-motor uit ‘75, maar niet aan Citroëns), maar diezelfde vader van een vriend van mij heeft veel ervaring met sleutelen aan Citroëns. Vooral veel XM’s en CX’en de laatste tijd, maar ook wel andere Citroëns. Hij heeft me aangeboden me te helpen met die Activa als ik hem neem, en hij is daar erg enthousiast over.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Als je toch gaat voor de activa: maakt je debietregelaar (intern ) maar eens goed schoon of, als je daar geen zien in hebt: vervang ‘m door een andere. Grote kans dat je stuurbekrachtiging het dan weer doet zoals hij het hoort te doen.
In goed Nederlands de drukverdeler. Er zitten metalen filtertjes in het ding, die zijn na verloop van tijd altijd verdwenen. Meestal richting de verdeler, dat kan niet heel goed zijn. Op het plaatje hieronder zie je het linker filterjte heel mooi zitten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Feije,
Laat je niet gek maken door alle (goedbedoelde!) reacties op dit forum. Je bent nieuw hier en wilt een Xantia of BX kopen. Volg je hart én je hoofd (maar dat is moeilijk in combinatie). BX’en zijn natuurlijk ouder en vragen mogelijk meer onderhoud. De Xantia is een van beste auto’s die Citroën ooit gemaakt heeft, maar hij heeft minder “karakter” dan een BX. Pittig en snel of bescheiden en zuinig? Ik kan niet in je portemonnee kijken.
Groeten Kees
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Er is maar 1 manier om er achter te komen wat je wilt: proefritten maken en daarna de balans opmaken wat betreft je budget. Eerst kijken wat je fijn vindt rijden en dan zien of je er het geld voor (over) hebt. Voor hetzelfde geld vind je een BX 1400 helemaal niks! Zo’n lichte uitvoering heeft namelijk een hoop dingen niet die zelfs de kaalste Xantia wel heeft, met als belangrijkste punt: stuurbekrachtiging.
Ja, een BX 1400 is licht (mijn Deauville is 921kg schoon aan de haak), en als je een beetje op let met je rechtervoet kun je er leuke verbruikscijfers mee halen (gemiddeld zo’n 1 op 15, als je écht alleen lange ritten op 120km/u doet is zelfs 1 op 17 haalbaar). Maar een dergelijke BX is ook káál. Geen toerenteller, geen digitale klok, geen airco, geen stuurbekrachtiging, geen centrale vergrendeling, geen elektrische ramen, geen deurverklikker, geen deelbare achterbank, etc. etc. En snel zijn ze ook niet echt - de sterkste 1400 (TU3 motor) heeft 75pk, en dat is eigenlijk nog íets te licht voor hoe groot de auto is. Tot 80km/u is het ok, en vanaf dat punt kun je beter een kalender gebruiken dan een stopwatch. Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn Deauville juist gekocht omdat er niks op zat (onder de zinspreuk: wat er niet op zit kan ook niet kapot), het ding niks weegt (76 euro per kwartaal) en zuinig is voor hoe groot de auto is, maar mijn budget was op dat moment vrij beperkt. Als ik dezelfde keuze nu zou moeten maken zou ik waarschijnlijk een BX Chic hebben gekocht (1.6 met alle toeters en bellen, gemiddeld verbruik rond 1:12 tot 1:15).
Iets anders wat misschien ook aardig is om mee te nemen in de overweging is de vering. Een Xantia heeft ook veerbollen, maar is veel stijver dan een BX.
Maar om eerlijk te zijn, die 2.0 turbo motor… Wat een heerlijk ding, ik snap dat je daar weg van bent. Als je zuinig rijdt haal je daar 1:12 wel mee, maar wat is het nut van een 2 liter motor met turbo als je er mee rijdt als een bejaarde? De Xantia break in die uitvoering staat héél hoog op mijn lijstje, heerlijk om te scheuren met zo’n zeecontainer. Maar zoals eerder gezegd, onderdelen zijn schaars aan het worden en zelf onderhouden is lastig.
Als je echt weinig kaas gegeten hebt van auto techniek zou ik voor een BX 1400 gaan, dat is wat ik heb gedaan. Het is net LEGO, en je hebt onder de motorkap zeeën van ruimte. Als je wat meer ervaring hebt, of goede sleutelhulp, en wat meer pit in het vooronder wilt (en misschien wel wat meer moderne luxe), dan is een Xantia berline jouw wagen. De Xantia break zou ik in jouw geval laten staan, simpelweg omdat het een dure aangelegenheid is, en als onderdelen lastig verkrijgbaar zijn en je wel van je auto op aan wilt kunnen. Anders zul je moeten accepteren dat je wagen soms wel eens een week of 2 stil komt te staan omdat je op onderdelen wacht (is met een BX 1400 zelden het geval, tenzij het iets hydraulisch betreft wat echt BX specifiek is, zoals de kleine octopus of de octopus voor wagens zonder stuurbekrachtiging).
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Ik ben het wel met Rougefurio eens, gewoon je hart volgen en voor de BX gaan. Wat je wel zou kunnen doen, is de Activa bewaren voor later, als je wat meer rij- en sleutelervaring hebt. Trouwens, zo’n Activa is niet alleen duur in de mrb, wat dacht je van verzekering? Een andere optie zou een BX Chic kunnen zijn, niet veel duurder in de mrb en net iets luxer, oa. stuurbekrachtiging.
Succes met je keuze.
Groet, Nico
Edit: zie post hierboven.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
NdeJ schreef:Trouwens, zo’n Activa is niet alleen duur in de mrb, wat dacht je van verzekering?
Verzekering valt heel erg mee: de wagen is ouder dan 15 jaar, dus kan er bij NAG een youngtimer verzekering worden afgesloten ondanks dat het de enige auto is van TS. Vanaf €72 per jaar is die wagen WA verzekerd.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Feije schreef:Hallo medecitrofielen,
Ik ben Feije, een jonge citroënliefhebber en ik haal hopelijk binnenkort mijn rijbewijs. Nu begint het toch wel te kriebelen om mijn eerste auto te kopen, maar heel erg veel geld heb ik niet. Ik weet wel dat ik er zelf wel aan wil sleutelen, en ik weet zeker dat ik wil zweven
Nu heeft mijn opa een Xantia Turbo CT Activa van vlak voor de facelift van eind ‘97 staan. Hij heeft maar 147.000km gelopen en omdat hij al sinds ‘99 in de familie is, is de onderhoudshistorie bekend. Het onderhoud heeft helaas nog wel eens wat te wensen over gelaten, moet ik bekennen, maar vlak voordat hij stilgezet is, is hij nog wel onderhouden. Ik kan deze Xantia waarschijnlijk zo meenemen. Er zit wel wat werk aan, want hij staat sinds eind 2014 stil en de stuurbekrachtiging valt soms weg (vermoedelijk een probleem met de HD-pomp, aangezien een reparatie bij de dealer wel €750 zou kosten), maar ik ben bereid eraan te sleutelen en bovendien wil de vader van een goede vriend van me, met veel meer ervaring dan ik, me er wel bij helpen. Tijdens een korte proefrit (om de loods waar hij in staat heen) leek het erop dat probleem met de stuurbekrachtiging nog steeds het enige probleem is. Nadelen aan zo’n Xantia zijn alleen wel dat de Turbo CT-motor nou niet erg zuinig is, en dat hij meer dan 1400kg weegt, wat voor de wegenbelasting niet zo gunstig is.
Een andere optie zou een niet al te dure (~€500?) Xantia 1.8 16V zijn van na de facelift. Ik zou er dus wel eentje moeten kopen, maar een 1.8 is wel veel zuiniger en lichter. Die Turbo CT is volgens mij wel een fijnere motor dan de 1.8, met alle respect voor die motor natuurlijk. Ik heb er wel eens in meegereden en die motor schiet ook zeker niet tekort volgens mij, maar toch vond ik het niet zo’n fijne auto als de Activa met Turbo CT.
Tenslotte overweeg ik nog een BX14 (van onder de €1000), omdat die erg zuinig is en heel erg weinig weegt (<950kg), en omdat ‘ie zo leuk is! Maar wat moet ik bij een BX verwachten aan onderhoudskosten en reparaties ten opzichte van een Xantia?
Ik weet nog niet zeker of het voor mij wel verstandig is om een auto te nemen, maar stel dat ik het zou doen, wat zou dan volgens jullie de beste optie zijn?
Met vriendelijke groet,
Feije
Ik zou voor de Activa gaan en vast ruimte op pagina 2 van het lokale suffertje reserveren voor een zwartomrande advertentie.
Wat een beest van een wagen en wat heerlijk gevaarlijk… De Activa is zo’n geweldenaar. Daar kan niets tegenop (kan hogere G-Krachten aan dan een Ferrari F40) en als je hem zo mee mag nemen van je opa….. DOEN!!! Maar doe in Godsnaam voorzichtig… Pagina 2 lonkt naar je.
De BX is een fantastische auto maar mocht ik kiezen… dan werd het Pagina 2!
Succes!
Bliek
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”