Hallo BX-fans,
Van 1 juli tot 1 september heb ik in de Dordogne gewerkt. Ik ben er uiteraard met de BX (een 19GT uit 1985) naar toe gegaan. Al op de eerste dag een afstand van 1.000 km afgelegd en alles ging toen nog goed.
Het noodlot sloeg toe op zondag 11 juli toen ik ineens op het dashboard de waarschuwingslampjes zag branden van het koelsysteem. Meteen gestopt en een straal water onder de auto gezien. Dit kon echter niet de radiateur zijn, want die was pas vernieuwd. Het water stroomde ergens vanuit de motor anar buiten…
Wat was er dan aan de hand….?
Ik heb er nog ff mee doorgereden (moest ook wel want ik werkte in een extreem afgelegen dorpje), maar op elke 20 km verloor de BX 2 liter water…
Inderdaad, de waterpomp was kapot!
Dezelfde dag nog ben ik bij de Citroëndealer in Gourdon langs geweest, waar ik een nieuwe waterpomp heb gekocht à € 106.
Zie hier de glimmende nieuwe waterpomp:
Aangezien ik een arme student ben, kon ik het me niet veroorloven de waterpompvervanging te laten doen door diezelfde Citroëndealer.
Ik moest dus ergens een goedkope garage vinden voor deze klus.
Gedurende 2 maanden woonde ik in Saint Martial de Nabirat, klein dorpje van 500 inwoners, maar met een…. garage!!!
Deze garage was echter niet heel erg modern…:
De garagehouder (René Lagarde) is 75 jaar en had bijna geen tanden meer, dus zijn Frans was ook bijna niet te verstaan Maar hij wilde wel de waterpomp van m’n BX vervangen.
Hier staat m’n BX op de (hydraulische) brug, die zelf 50 jaar oud is :
:brug
Meneer Lagarde begint aan de klus:
De waterpomp bevindt zich niet op een gemakkelijk toegangbare plaats bij de BX 19 GT:
Enkele uren later had Meneer Lagarde de klus geklaard en was de waterpomp vervangen. Ik startte de motor om het koelsysteem bij te vullen en toen zag ik ineens het stoplampje en de (!) oplichten
AAAAAAH!! Een LHM-slang gebroken (hoofdveerpootretour):
De 2 kleine slangetjes (zie het gele pijltje) waren gebroken op de plek waar ze in de dikke slang komen (zie rode pijltjes).
En wat krijg je dan….....?
Nou, dit:
.
.
.
.
.
.
.
.
Overal LHM, zelfs op de mistlamp!!
Meneer Lagarde is dus een tweedehands slang gaan zoeken, die hij op deze manier heeft gemonteerd (zie rode pijltjes):
Enfin, de BX was weer gerepareerd: voor 2 dagen werk heb ik € 160 betaald.
De volgende dag kon mijn BX de wegen van de Dordogne weer onveilig maken:
Eén dag erna echter brak de zojuist gerepareerde LHM-slang opnieuw!
Gevolg: opnieuw stroomde er liters LHM op de grond en ik kon de 500 m naar de garage van Meneer Lagarde maar net halen (de BX was toen al helemaal ingezakt).
En wat laat een BX dan achter?:
Een LHM-spoor van 500 m
Dit alles was niet normaal. Ik wist al dat de BX sinds anderhalf jaar last had van krakende veerpoten. Elke morgen als ik de BX startte had ie grote moeilijkheden om omhoog te komen. Er kwam door de versleten veerpoten te veel druk te staan op de LHM-slang.
Ik ben dus maar op zoek gegaan naar nieuwe veerpoten voor m’n BX.
De Citroëndealer van Gourdon had echter een parel van een BX op z’n terrein staan: een donkergrijze BX 1900 Image met 20.000 km op de teller! Deze Image was in 1992 verkocht en een jaar later gestolen. Vorig jaar werd de auto teruggevonden in een schuur zonder papieren. Niemand kon er iets mee, er was te veel rompslomp met een auto die al z’n papieren opnieuw moest krijgen. Dus werd de BX afgevoerd naar de Citroëndealer, waar ie achter op het terrein belandde:
Vlak nadat de BX Image werd gestolen in 1993 is de kilometerstand terug gedraaid, en nu stond er 000.179 op de teller
Dashboard meegenomen uiteraard (wanneer vind je nu een dashboard met zo’n km-stand, tis echter voor een vriend van ik heb geen type 2 BX). De veerpoten waren ook nog zo goed als nieuw, dus die heb ik ook gekocht:
Enkele dagen later ben ik naar de garage van Meneer Lagarde gegaan. Ik wilde de veerpoten graag zelf vervangen, maar had daar echter wel wat extra gereedschap voor nodig, en natuurlijk een plekje om de reparatie uit te voeren. Meneer Lagarde wilde me gratis helpen en ik kon op zijn terrein de veerpoten vervangen.
Bedankt Meneer Lagarde, zeer vriendelijk van u!! :51
Hier de 2 nieuwe veerpoten:
En hier het vervangen van de veerpoten. Ik ben er 5 uur mee bezig geweest, in de 35ºC hitte…:
De oude rechter veerpoot (rechts) en de nieuwe rechter veerpoot (links):
Sinds die reparatie heb ik geen LHM-lekkages meer gehad en lijkt het er dus op dat de enorme druk op de slang is afgenomen. De BX komt weer heerlijk soepel omhoog en het rijconfort is ook erg verbeterd.
Na 2 maanden werken was het tijd voor een weekje vakantie, en dat heb ik gedaan middels een Tour de France per BX 19 GT
Ik ben eerst naar Carcassonne gegaan (schitterend ommuurde stad):
en daarna nog ff naar Monaco:
Samen met mijn collega heb ik nog een fantastische week aan de Côte d’Azur gehad.
Dankzij Meneer Lagarde en zijn vrouw (die geweldig mooie handgeschreven facturen maakte) is de BX weer helemaal in topconditie.
Nogmaals hartelijk bedankt Meneer Lagarde:
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Prachtig!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
goed verhaal man !!
als je nou ff vanaf gourdon doorgaat langs st’martial dan kom ja na 3 km in slaviac. daar hebben we 13 jaar een huis gehad.
ik ken die buurt echt op mijn duimpje. meneer lagarde zelf ken ik niet, zijn garage naturlijk wel.
die steengroeve, is dat die groeve aan je linkerhand als je richting cahors gaat? ik zou zweren dat ik foto;s heb van mijn snoek in dezelfde groeven
erik wijngaarden schreef:goed verhaal man !!
als je nou ff vanaf gourdon doorgaat langs st’martial dan kom ja na 3 km in slaviac. daar hebben we 13 jaar een huis gehad.
ik ken die buurt echt op mijn duimpje. meneer lagarde zelf ken ik niet, zijn garage naturlijk wel.
die steengroeve, is dat die groeve aan je linkerhand als je richting cahors gaat? ik zou zweren dat ik foto;s heb van mijn snoek in dezelfde groeven
Inderdaad, Saint Martial de Nabirat ligt aan de D46 tussen Gourdon en Sarlat. Vanuit Sarlat komende op de D46 eindigt die weg in Pont Carral, waar je links naar Gourdon kan gaan en rechtsaf naar Salviac, met die schitterende kerk in het midden van het dorpje!
Die steengroeve is inderdaad op de directe weg tussen Sarlat en Gourdon (niet de D46 dus).
Verbaast me niks dat je het daar kent, er rijden daar zo ontzettend veel Nederlanders! Heb zelfs nog een grijze BX 16 TRS op Nederlands kenteken gezien. Hij kwam uit 1983, net als mijn eigen BX 16 TRS. Meer zeg ik er voorlopig nog niet over, ik ga er een artikel over schrijven voor de En Avant (clubblad van de BX Club Nederland).
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Dit soort verhalen moeten er meer komen (compleet met foto’s he ).
Bedankt bx19gt !
Schijt aan originaliteit.
erik wijngaarden schreef:goed verhaal man !!
als je nou ff vanaf gourdon doorgaat langs st’martial dan kom ja na 3 km in slaviac. daar hebben we 13 jaar een huis gehad.
ik ken die buurt echt op mijn duimpje.
Hier trouwens een plaatje van de ingang van de camping waar ik werkte:
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Lelijke Eend schreef:Dit soort verhalen moeten er meer komen (compleet met foto’s he ).
Bedankt bx19gt !
Bedankt voor de complimenten. Ik hoop echter niet dat ik dit soort verhalen vaker moet schrijven, want alles is natuurlijk begonnen door de problemen met de BX (in Nederland bijna nooit problemen mee, maar ineens in Frankrijk wel…)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
bx19gt schreef:Lelijke Eend schreef:Dit soort verhalen moeten er meer komen (compleet met foto’s he ).
Bedankt bx19gt !
Bedankt voor de complimenten. Ik hoop echter niet dat ik dit soort verhalen vaker moet schrijven, want alles is natuurlijk begonnen door de problemen met de BX (in Nederland bijna nooit problemen mee, maar ineens in Frankrijk wel…)
Hmz ... De verhalen ontstaan idd uit pech en das noit leuk, maar als jij of iemand anders weer pech krijgt: foto’s maken, verhaaltje erbij (jouw verhaal zat goed in elkar!) en hier neerpoten !
Schijt aan originaliteit.
Respect voor de heer en mevrouw Lagarde
En voor je verhaal uiteraard (plus foto’s)
Helaas ben ik nu blijkbaar aan de beurt…..
Had al een paar dagen onder mijn BX een klein plasje LHM zien liggen….maar aangezien hij morgenochtend toch naar onze huis-specialist zou gaan (voor een nieuwe klepdekselpakking, die ik zelf niet kan doen…want de hele Intercooler moet er af) dacht ik dit uit te stellen tot morgen ...maar nu zag ik NET een enorme plas LHM onder de BX liggen, midden onder de auto, dus niet vlak bij een wiel !!
Jan….(de eigenaar van Auto Haarlem) zei tegen mij, (toen ik meteen naar hem toegereden was).....dat het OF de Oktopus kan zijn…OF de Stuurbekrachtiging (leiding)....en van die laatste reparatie *wordt je ook niet vrolijk van* ...aldus Jan.
Sinds ik de auto kocht heb ik (op de thermostaat na) nog geen echte reparatie’s gehad aan de BX (op 2 nieuwe retourleidingen na dan, maar dat is typisch BX).......en als het een 200 euro zou gaan kosten, zul je me ook niet horen klagen…..maar gaat het naar de 500.- euro toe (wat een oktopus kost, incl onderdelen en arb.ln.) ....dan zit ik mooi in het schip…..ik heb nu eenmaal geen zakken met geld klaar liggen.
@ Bram…
Ja Bram…wij zitten nu in de hoek waar de klappen vallen. Het is erg zwaar en ik weet precies hoe je je voelt…alleen hoop ik niet dat jij je wagen moet achterlaten bij de garage!
@BX19GT
Wat een mooi verhaal en wat een mooie BX….ik ben jaloers!!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Balen Bram!!!!!
heb je een fijne bx, krijg je dit weer!!!
kedengkedengkedeng (is mn onderstel)
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
@ dirk-jan, je kan ook te ver gaan met je panda fetesjisme… die avatar… op het randje hoor
René van Maren schreef:Balen Bram!!!!!
heb je een fijne bx, krijg je dit weer!!!
Het is dus de Oktopus ! ....die lekte op het kunststof gedeelte….wat blijkbaar bij Knopper al eens provisorisch was gemaakt.
Dat constateerde mijn huis-specialist…..kost me 300.- euro.
Nou ja….en hij lekt ook een klein beetje motorolie aan de achterkant van het blok (spoortje van niks zei hij)....maar de lekkage betrof vooral de LHM….en die kan ook zwart worden omdat het via het subframe naar beneden druipt, waar het altijd al een vuile boel is.
Repareer hem maar dan….zei ik, want voor 300.- euro koop ik geen TZD-turbo die verder heel lekker rijdt…..en nog lang geen 3 ton heeft gelopen.
Nog even over de heer en mevrouw Lagarde :
Wat mooi hè...dat er nog zulke garage’s bestaan…..waar de Milieu-inspectie maar beter voorbij kan rijden en waar het in de garage zelf een *kleine chaos* is…maar wel uiterst vriendelijke behandeling en ouderwetse service.
Dat kom je toch in ons land nergens meer tegen.
Godzijdank…...de Oktopus hoefde NIET vernieuwd te worden (dat was al eens gebeurd, zei Auto Haarlem).....ze konden een leiding die er naartoe loopt opnieuw vastzetten…....en dus was het in een uurtje gepiept en kwam het op 55.- euro totaal
Dat scheelt me dus 250.- euro. :thumbsup
Prachtige garage,
prachtige mensen en prachtige auto’s.
Je BX zal zich er wel thuis gevoeld hebben
Jammer van de pech natuurlijk.
Luck is on your side Bram
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)