Volgens mij is de pasvorm wel goed bij DS spul…
En inderdaad is het maken van die uitsparingen en andere vormen vaak een hele klus om zelf uit te vinden…
(En verder natuurlijk collega IDealist voor ervaring…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214630/)
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Een paar jaar geleden heb ik bij mijn id19p1958 de longerons gerepareerd. Wat me is bijgebleven:
- vanaf het midden van het buitenblad wil de zaak verroest zijn (daar zitten trapeziumvormige gaten met een uitgeklapt plaatje). Het eenvoudigste is om vanaf die positie te vernieuwen
- om dat te kunnen doen kun je het beste de instapdorpels weghalen en als laatste weer aanbrengen
- als je het binnenblad iets lager uitsnijdt, kun je daar van twee kanten bij om te lassen en slijpen
- en als laatste de bodemstrook erin lassen.
Als je het netjes wilt doen, dan niet met overlap lassen (daar komt toch weer roest in) maar stuiklassen.
Zie ook het draadje over de auto.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Als je het conform origineel wilt doen klopt je tekeningetje niet helemaal. Vergeet ook niet dat maat 19,5 verloopt.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
douwewytske schreef:Ja is mij bekend. Hoe het bij de DS is weet ik niet maar bij 2cv is het qua maatvoering vaak belabberd.
Bij de ds reparatiestukken van de juiste leveranciers is de pasvorm erg goed en weet je zeker dat alles zit zoals het origineel bedoeld was. En dat laatste schijnt in de ds-wereld nogal belangrijk te zijn omdat een ds-kenner bij een eventuele verkoop of taxatie (ooit) er gelijk over zou kunnen vallen als er iets niet helemaal “origineel” is…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het buitenblad van mijn longerons zijn al eens gerestaureerd met overzet plaatwerk. Ook hier zal nog roest achter zitten. Het blijft dus slijpen en inkorten van het originele plaatwerk en daar blijft weinig moois van over zo.
De schets is inderdaad qua maatvoering niet helemaal correct, de dorpels zijn achter ook minder hoog als voor. Met dit zetwerk heb ik wel meteen een extra strook waar ik de ingekorte bodemplaten aan kan lassen (stuiklassen uiteraard).
Ik zal me eens verdiepen in het originele plaatwerk maar zijn complete dorpels wel leverbaar?
Zoals gezegd: het nieuw leverbare plaatwerk past zeker goed. Ik heb mijn linker longeron vervangen, die was aangevreten. Inderdaad vanaf de trapezium openingen naar beneden toe. Ik heb bij Thijs Jansen (die ook aan de Idds club schijnt te leveren) een nieuwe plaat gehaald. Die is zo gemaakt dat je die met de L vorm in de hoek onder de bovendorpel tegen de bestaande platen aan last en dan precies past. Dit betekent de volgende aanpak: je snijdt de dubbele plaat thv de trapezium gaten horizontaal over de hele lengte weg. Daarmee is je roest weg (althans bij mij) plus je houdt een stevig L profiel over (bovenzijde dorpel plus eerste 5-6 cm van dubbele verticale plaat. Deze heb ik helemaal schoongemaakt en in een roestwerende doorlasbare inoxprimer gezet. Daarna paar die nieuwe dorpelplaat daar tegenaan. Van een ruime hoeveelheid ponsgaten voorzien zodat je hem goed kunt proplassen op je inox geprimerde ondergrond. En daarna aan de onderzijde op je bodemplaat of nieuwe stroken. Overigens heb ik eerst zelf nog twee driehoekige versterkingen achter de gaten voor de kriksteunpennen gelast. Op de randen doorgelast zodat daar geen vocht achter kan komen. Let op: deze werkwijze vervangt dus het onderste deel van de binnenste verticale plaat. De nieuwe verticale plaat is dik genoeg en doordat deze niet meer dubbel is heb je veel minder risico op nieuwe roest. Alle voorgeponste gaten zaten keurig op de juiste plek en hij kostte rond de 100€.
Zie verder ook de foto’s in Project IDylle.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Dank voor jullie reacties!
IDealist, ik had je verhaal al bestudeerd over het vervangen op de manier zoals je omschrijft.
Bij mijn break is het destijds op dezelfde manier gedaan, echter is er op geen enkele manier aan roestpreventie gedaan.
Het lijkt wel of er zelfs geen Zincor plaat is gebruikt want alles roest er lekker op los.
Ik zou de binnendorpel (dubbele plaat) tot 2cm van boven af kunnen slijpen dan ben ik het oude plaat kwijt.
Aan de buitenzijde van de dorpel zal hetzelfde moeten gebeuren en dan oplossen op de manier zoals jij hebt gedaan.
De bovenplaten van de dorpels zijn aan de achterkant net voor de c-stijl ook slecht, hier is ook al eens een plaatje op gelast.
Ik ben er nog niet helemaal uit, of repareren met de reparatiedelen of compleet vernieuwen met gegalvaniseerde plaat wat ik dan apart kan laten zetten. Morgen eerst maar wat inspiratie opdoen bij Citromobile!
Ondertussen heb ik nog de onderplaat verwijderd die onder de torsieas en de 9 kamers zit. De tussenschotjes ga ik schoon stralen en in de inox primer zetten, daarna weer een frisse plaat er tegenaan.
In de ruimte waar de torsieas zit, zitten behalve twee rubber doppen nog twee bouten M10, hebben die een functie?
Welke doorlasbare primer gebruiken jullie trouwens?
groet Douwe
Idd wel van belang om alles goed tegen roest te beschermen en bij voorkeur verzinkte plaat te gebruiken. En uiteraard na afloop holle ruimtes met vet behandelen. Bijv Mike Sanders Fett. Ik gebruik voor alles wat ik doorlas, ook zincor op de te lassen delen met Inoxprimer van Mahotec. Is leverancier van professioneel spul voor schadebranche. Oa te koop bij Rustbuster.
Die twee m10 bouten op die verstevigingsplaat zijn later aangebracht. Ik vermoed tbv bevestiging trekhaak. Die van mij zit daar ook vast met 2 M10 bouten.
Succes verder! (En ivm vakantie kon ik helaas niet naar Citrombile. Idem voor ICCR…😢. Ik heb maar 20 vakantiedagen. Keuzes…)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Rechtsachter zit een gat(zie foto) welke functie heeft deze? volgens mij hoort datzelfde gat ook te zitten in de plaat die daarachter zit, dus eigenlijk in de wielkast.
In de wielkast is deze bij mij trouwens al eens dichtgelast.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
wat te denken van de benzine vulpijp…
De benzinevulpijp zit meer achteraan, bij de familiale zit de tank a.h.w. in de kofferbak.
Misschien dat dit gat er standaard in gemaakt is, los van of het wel of niet een familiale is.
Deze delen ga ik vervangen en vroeg me dus af welke functie de gaten hebben.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
standaard gat inderdaad.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mooi bedankt, het hoort er origineel in dus zet ik het er ook maar weer in ook al heeft het geen functie bij mij.
Even een update, ik heb toch besloten om de dorpels volledig te vervangen omdat de oude slecht waren en er teveel aan gelast was.
Het zetwerk heb ik laten maken bij een online zetwerkwinkel (mag geen reclame maken?). Daarbij rekening houdend met een verloop van voor naar achteren.
Alle plaatwerk is van verzinkte plaat gezet, het nadeel hiervan is dat je alle plekjes waar bijvoorbeeld een proplas komt, het zink er eerst wat afgeslepen moet worden. Voordeel is de prima roestwering. Ook bij beschadiging heeft de zinklaag een reparerende werking, iets wat bij Zincor iets minder is.
Voor het verwijderen van een dorpel heb ik eerst de nodige schoren in de koets gelast om de alles recht te houden.
Het loshalen van de dorpels viel nogal tegen, vooral de voorkant zit met heel veel puntlasjes vast, daarom eerst de dorpel op drie plekken doorgeslepen, daarna alle lasjes met een puntlasfrees uitgeboord, door de dorpel te bewegen kun je dan mooi zien waar deze nog vast zit.
De binnenkant van de voetenbak bleek nog in prima staat, door vet of coating was dit prima geconserveerd. Anders was dit bij de onderkant van de B en C-stijl, deze waren flink geroest en hier waren ook al eens plaatjes overheen gelast.
De nieuwe bodemplaat heb ik stuik gelast aan de oude om zo een vloeiende overgang te houden.
Bij mijn Break zaten onder de instapdorpels geen onderplaten, op tekeningen heb ik gezien dat deze platen aan de buitenkant met een soort Z-rubber aansluiten, zit dit rubber om de onderrand van de instapdorpel of in de knik?. Dit is even van belang voor de exacte plek van de hoekstripjes die ik nog aan de dorpels moet lassen waar deze platen aan geschroefd worden.
Binnenkort ga ik de 9 kamertjes van de achterbak schoonstralen, daarna kan ook daar een nieuwe bodemplaat tegenaan.
groet Douwe
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Niet helemaal conform origineel maar wel vet cool… Hopelijk past het. Ik mis Inderdaad nog de ‘hoekstripjes’. Dit zijn gebogen lipjes (zie onderstaande foto) ook ontbreken nog de kabelboomlipjes op de longeron… Was dit goedkoper dan kant en klaar kopen? Ik zoek ook nog iemand trouwens die met een velsrol die betreffende profilering kan maken. Die dorpelplaten heb ik ook onlangs gemaakt conform origineel.