Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Best wel
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Zo, jouw geduld met deze BX word wel op de proef gesteld zeg . Drijft de nokkenas niet ook de HD pomp aan zoals bij een ongeblazen diesel?
Ik heb dat nl. altijd een twijfelachtige constructie gevonden…
Hoe dan ook, ik hoop voor je dat je nou ook eens een tijd probleemloos rond kunt rijden (hoewel, het blijft een Citroen )
De nokkenas schijnt anders te zijn dan die van een ongeblazen diesel.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Best kans dat je kleppen ook krom zijn.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik meen dat bij een ongeblazen diesel de nokkenas word aangedreven door de db. riem, maar dat deze ook nog de HD pomp moet aandrijven, die dus op de andere kant van de nokkenas gemonteerd zit. Dat lijkt mij een behoorlijke belasting voor een nokkenas. Maar misschien heb ik het wel mis.
En waarschijnlijk heeft Art ook een punt….
Een kort verslagje van gisteren: met diverse boormachines hebben we ongeveer 2 uur lopen kloten, zowel met een aggregaat als met 220V. Toen de BX maar niet omhoog wilde komen, hebben we besloten om de BX te triangelen in de laagste stand.
Met de trekauto ervoor werd een route gezocht met zo weinig mogelijk drempels. Eigenlijk hebben we enkel vlak na het vertrek en vlak voor de aankomst een drempel gehad, waar de BX zich zonder problemen overheen heeft laten trekken.
Aangekomen bij de sleutelplek:
Hier kon de BX eindelijk van achteren omhoog worden gezet, met pennen in de draagarmen.
We konden beginnen met het verwijderen van de aandrijfassen. De linker fusee zat echter volledig vast, maar met wat geduld kwam ie los.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Vandaag was een bijzondere dag: het is gelukt om de motor eruit te halen!
Het loshalen van alle onderdelen ging redelijk gemakkelijk. Hier hangt de motor er al half uit.
Aangezien er aan zo’n motor toch veel meer dingen zitten dan bij andere BX’en liep het allemaal vast.
Het waren vooral de airco- en turbo-gerelateerde zaken die vast kwamen te zitten. Daarom hebben we het Image-grilletje verwijderd, net als de aircoradiator, dubbele vans, de afdekstrip daarvan en het motorkapslot.
Linksonder is de dikke aircopomp te zien.
Hier wat minder. Beide binnenkanten van de voorschermen zijn al eens behandeld, maar aan beide kanten moet er opnieuw worden gelast. Dit is echter te overzien.
Toen de motor er eenmaal uit was, hebben we zaken als de turbo, uitlaatspruitstuk en andere delen los gehaald.
We konden vaststellen dat de cilinder aan de bestuurderskant de boosdoener was. Die had dus waterslag.
Ook is er na het vervangen van de koppakking in januari jongstleden zoveel fout gegaan, dat er via de carterontluchting veel olie en water in het luchtfilter is gekomen. Het luchtfilter was pas een jaar oud.
Dit vieze mengsel van olie en koelvloeistof is dus ook in de verdere luchtinlaat gekomen, zoals de turbo:
Ook op de luchtinlaat van de intercooler:
Het was mooi voor vandaag. We hebben ontzettend veel bereikt en ik heb weer heel veel bij geleerd!
Tijd om alles op te ruimen en de oude motor (rechts) en de nieuwe motor (links) naast elkaar te zetten.
Binnenkort gaan we verder.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Het is een wonder dat het niet veel eerder kapot is gegaan.
Toch wel goed spul die BX-en
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooie klus, nu even alles goed aanpakken dan kan het weer lang mee.
Ga je de airco direct fixen?
Dat weet ik nog niet. Het belangrijkste is om de BX weer op de weg krijgen en de airco heeft de laagste prioriteit.
Het is natuurlijk wel leuk dat de nieuwe motor ook uit een auto met airco komt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed bezig!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Betreft de airco, ik neem aan dat de staat onbekend is?
Als het systeem nog origineel R12 is, dan heb je nu wel de beste kans om het om te bouwen naar moderne R134a.
Het ombouwen bestaat voornamelijk uit ander type olie in de pomp en daarnaast moeten alle ringetjes in de koppelingen vervangen worden door R134a ringen. Gezien nu alles los ligt is dat wel de moeite waard.
Dus met nieuwe olie en nieuwe ringen hoeft het systeem alleen nog maar gevuld te worden.
De droger/filter wel even nieuw plaatsen voor het vullen.
Als het systeem lek is, dan is de grootste kans de condensor, gezien je die er nu toch uit heb is dat redelijk makkelijk controleren
Het systeem was sowieso al leeg. Zoals gezegd heeft airco met afstand de laagste prioriteit.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik snap hem, maar die ringetjes je kan er nu wel erg makkelijk bij
De rest kan dan later wel.
Hopelijk ga je van dit blok veel langer plezier hebben!