Beste leden,
Als nieuwkomer, wil ik mij even voorstellen voordat ik mijn elektro vraag in de groep gooi.
Mijn naam is Jeroen Deenik wonend in Lelystad, en heb sinds twee weken een Saxo 1.4 Sport 538 (VTS) uit ‘99 aangeschaft in de kleur met. blauw.
Autotje rijd fantastisch.
Nu tref ik het helaas niet, want de stuurbekrachtiging, blower en achterruit verwarming is uitgevallen.
Nu weet ik, (door het forum te spitten) dat het probleem veelal gezocht word bij het contactslot.
Dit is wat ik ook gedaan heb, en heb bij de sloop een kabelboom (incl. dat witte blokje) gehaald en erop gezet.
Dit maakt totaal geen verschil.
Ook heb ik hier en elders gelezen, dat de twee bruine draden, die na de stekker in het rood naar het contactslot gaan, te bruggen cq door te verbinden.
Ook dit heeft totaal geen effect.
Ik heb tevens ook die relais die boven de pomp zit, vervangen door een gebruikte van de sloop.
Ook geen effect.
Alle zekeringen zijn eruit gehaald en bekeken, allemaal goed.
Wat vooraf ging.
Aangezien een Saxo bekend staat om zijn zwakke koppakking, heb ik uit voorzorg een blikje anti kvs lek gehaald, en die in de bovenste slang gegoten.
Natuurlijk gaat dit nooit zonder te morsen (misschien een punt)
Nadat, alles weer op zijn plek aangesloten, en de Saxo +/- een kwartier laten tokkelen, zoals omschreven op dat blikje.
Nadat ik daar mee klaar was, heb ik alle stekkers die ik in de motorruimte op het eerste oog tegen kwam, losgehaald, en ingespoten met WD40, om zo beter contact te krijgen, en vocht werend te maken (misschien een punt).
Ik heb ook alle massa kabels (3 stuks) los gemaakt, geschuurd en met kopervet weer terug geplaatst.
Wie kan mij uit deze nachtmerrie halen ?
Ik verneem heeeeeel graag van jullie.
Grt. Jeroen.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
even vast een vraagje, voor je hier allemaal mee begon. had je de polen van de accu eraf genomen? en de sleutel uit het contact gehaald, de motor start trouwens wel gewoon? en draaid dan ook normaal?
Nee, polen zijn er niet vanaf geweest, zowel bij het inspuiten van de stekkers en kvs systeem behandeling.
Contact was daarbij wel uit.
Sleutel eruit, zou ik niet meer weten.
Motor start direct, en draait zonder enig opmerking.
Bij het vervangen van de contact kebelboom, zijn de polen er wel vanaf geweest.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Jeroen, is nou het systeem uitgevallen na dat je de boel hebt ingespoten, of was het er voor?
Ik weet niet of jouw auto een bsi heeft? Deze vervangt de ouderwetse relaisen, (die vierkante blokjes in de zekeringkast) als je dit hebt, dan kan het zijn dat je de boel in de war hebt geschopt, Je schijnt de bsi te kunnen resetten , staat hier ergens op het forum, (bsi resetten)
Bij een bsi systeem moet altijd de accu los als je iets met de bedrading doet, en daarbij mag nooit de sleutel in de buurt zijn, de auto herkent de sleutel, en niet andersom,
Haal je de accu eraf met sleutel erin, dan gaan gegevens verloren, en moet sleutel opnieuw worden ingeleerd, soms heb je geluk, en soms niet, de jouwe start gewoon, dus niks aan de hand,
Meschien een reset, heb je ook de zekeringkast in de motorruimte gecheckt? Omdat er meerdere dingen zijn weg gevallen, zou je toch een zekering verwachten, bij mijn xsara kon je de zekeringkast ook draaien, te zien aan scharnier , daar zaten de zware zekeringen, dit was degene onder de kap,
Het systeem is uitgevallen na het inspuiten van ........
Mij zegt het woord “BSI” niks, maar ga ik zeker opzoeken.
Wel heb ik in de zekering kast die vierkante relais erin zitten, zelfs erachter zitten er een paar.
Alle overigens moeilijk te bereiken.
Als ik nou weet welke relais het zou moeten zijn, is het wat makkelijker te vervangen
Ook alle zekeringen (grote en kleine) onder de motorkap zijn gezien, en voor de zekerheid een beetje opgeschuurd
voor ik ze terug stopte.
Betreft de BSI, ga ik even op zoek.
Meerdere tips, altijd welkom
@beremans Bedankt voor je reactie betreft de BSI, welke ik weer een ECU noem.
Hiermee heb je mij aan het denken gezet, en wil deze gaan uitlezen en ook resetten (zal denk wel nodig zijn).
Hiervoor moet ik even naar Almere, waar ik zo’n ding ter beschikken heb.
Natuurlijk laat ik op dit forum weten hoe dat is afgelopen.
Ook bedank ik ronjo voor zijn bijdrage, zijn foto’s/schema heb ik uitgeprint, en ga deze misschien gebruiken als een ECU reset
niks heeft opgeleverd.
Meer tips nog steeds welkom.
Een Saxo van 99 heeft natuurlijk geen bsi.
Een ecu is in dit geval gewoon de injectie/ontstekingscomputer, heeft niets van doen met elektrische accessoires.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Ik denk niet dat het je probleem gaat verhelpen, maar realiseer je heel goed dat kopervet ISOLEERT en niet geleid Dus als de bliksem je aadpunten schoonmaken voordat de boel eerdaags in de fik vliegt….
Ook je connector pennen niet met wd40 inspuiten, hooguit de buitenkant van de connectors. Zover ik weet heeft Saxo sowieso weinig elektrische problemen (tenzij er aan geklungeld is) dus ik zou zo persoonlijk niet zomaar blindelings alle connectoren aan pakken op een wellicht foute manier. Ik zou de oorzaak eerst zoeken in de zekeringen, backpanel van de zekeringkast….(soms zie je niet goed als een zekering is doorgebrand ook btw, meten is weten) Ik vind het namelijk erg typisch dat een groep uitvalt, die zo te horen, qua amperage ook nog eens veel met elkaar te maken kunnen hebben (zware belasters)
Ik zou even controleren of de belasters die je aandraagt samen op een groep/zekering zitten.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Zekeringen kosten de wereld ook weer niet, dus ik zou ze sowieso vervangen. Heb het al wel eens gehad dat een zekering heel leek, maar dat na vervanging van de zekering alles plots wel weer ging werken.
In het boekje van de auto moet als het goed is staan of die zaken allemaal op 1 groep of zekering zitten - volgens mij is het de 25A zekering F2 (variatie van zekeringen na ‘98). Ik heb even wat gezocht op het forum hier en wat plaatjes gevonden, dank aan hjvdhoek.
Succes!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Lijkt mij heel duidelijk ik dacht al zoiets, kijk je 25A zekeringen maar eens heel goed na (doorpiepen)
Bij onze Saxo Diesel (1997) was uitvallen van de electrische stuurbekrachtiging het signaal dat de dynamo het niet meer deed (ook al was er geen waarschuwingslampje).
Geen idee hoe het bij dit model zit geschakeld, iemand daarmee bekend?
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Walon schreef:Bij onze Saxo Diesel (1997) was uitvallen van de electrische stuurbekrachtiging het signaal dat de dynamo het niet meer deed (ook al was er geen waarschuwingslampje).
Geen idee hoe het bij dit model zit geschakeld, iemand daarmee bekend?
Dat zou eenvoudig te checken moeten zijn door de laadstroom door te meten. Multimeter erbij, motorkap open en meten met lopende motor. Overigens is het wel een grootverbruiker, dus bij een slijtende dynamo kan het zo zijn dat je eerst een haperende stuurbekrachtiging krijgt voordat het acculampje inderdaad gaat branden. Ik had afgelopen donderdag in mijn AX (zonder stuurbekrachtiging) ook een gesneuvelde dynamo die ik eerder merkte door slecht werkende verlichting en uitvallende radio dan door een brandend acculampje.
Ik vraag me trouwens wel af waar de stuurbekrachtiging op een ‘97 Saxo dan gezekerd zit, want op het plaatje dat ik gevonden heb staat de pomp pas vanaf ‘98 vermeld.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JDeenik schreef:
Aangezien een Saxo bekend staat om zijn zwakke koppakking, heb ik uit voorzorg een blikje anti kvs lek gehaald, en die in de bovenste slang gegoten.
Dat zal weinig helpen: de koppakking van de saxo gaat namelijk lek op een O-ring op een hoekje en gaat dan olie lekken naar buiten, boven de dynamo. Geen koelvloeistof lek richting de verbrandingsruimte maar een externe olielekkage. Dat blikje anti-lek heeft meestal wel het effect dat de kachelradiateur verstopt raakt trouwens..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad stomste fout ooit die ik deed, zo een anti lek blik erin. Was winter en geen zin om m’n radiator te vervangen, blik erin en klaar, lek was dicht, eerste zomerdag in de file de koppakking eruit geblazen want heet gelopen door te weinig koeling. (geen t meter en lampje blijkbaar stuk, niets gezien)
Die WD40 is…. om dingen te laten blinken, daar blijf ik bij, voor de rest….
Zou die contacten met remreiniger schoon spuiten, ben ook niet voor contactreiniger namelijk, allemaal goed op korte termijn en dan miserie.
Die koperpasta ook weg halen, droog op elkaar, wel roestvrij, eventueel met zo’n kartelrondsel, achteraf accupolenvet erover, roest het niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
waterman schreef:De koppakking van de Saxo gaat namelijk lek op een O-ring op een hoekje en gaat dan olie lekken naar buiten, boven de dynamo.
Inderdaad, dit hoekje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986