Je kan ook nog de oplossing van Ijcobar proberen…
Scheelt ook in de herrie!
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227993/P195/#1902619
Ik kom nog even terug op mijn gemonteerde rally-blower. Deze blaast echt enorm !
Toch zie ik de meter niet echt teruglopen als hij naar het rood gaat en ik de blower aanzet.
Gisteren naar garage jansen in bennekom geweest : geweldige garage en wat een service !
Ook deze vertelde dat de 23 IE het altijd , ook nieuw , wat warm had, mn bij hoge buitentemperaturen.
Zal me dus maar niet zo’n zorgen maken, de rode lamp is nog nooit aangegaan.
Toch ben ik op zoek naar extra capaciteit, omdat ik met een karretje achter mijn ds naar zuid frankrijk wil.
Heeft iemand al ervaring met de 3-rijen radiateur met extra dik koelblok ?
Waarom hebben rally auto’s vaak de radiator van aluminium, terwijl koper een betere geleiding geeft ? Zou je toch verwachten dat er ook meer warmte wordt afgegeven. Weet iemand daar meer van ? Zou een alu blok meer koelingscapaciteit geven ?





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, een 23 ie heeft natuurlijk wel zo’n 14 liter in het systeem, terwijl dat bij een moderne 2 liter niet eens de helft is. Dat neemt dus wel tijd om af te koelen. Ik ben een aantal malen met aanhanger in Zuid Frankrijk geweest met temperaturen van 35+. Met een 21 ie. Daarbij is de elektrische fan maar een heel enkele keer aangegaan.
De aflezing van het metertje is wel reproduceerbaar, maar niet accuraat. De elektrische fan sloeg aan als de naald minder dan 1 mm van het rood is, terwijl het thermocontact hem bij 92 graden aanzet.
Het is natuurlijk wel zo dat de meter in de kop of de waterpomp meet en het thermocontact in de radiateur. Ik zou me niet te veel zorgen maken. Hoeveel watt is die ventilator?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
10 ampere is 120 watt ?





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja. om een idee te geven, een xantia, weliswaar met airco, heeft er 2 van 250 watt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Rogier, je was in Bennekom. Inderdaad bij een geweldige DS garage. Zag ik jou vrijdag wellicht rijden einde ochtend? Ik zwaaide vanuit mijn id break op de rotonde naar een blauwe DS.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
(uiteraard eerst een nieuwe radiator geplaatst)Ik had destijds op mijn 21I.E. een spal ventilator gebruikt en die drukte de warmte meter snel terug.(effe uit het hoofd) Ik had een temp-sensor gebruikt van een alfa 164 die schakelde rond de 65 graden. Omdat de sensor onderaan 3/4 de radiator zit moet deze op een lagere temp inschakelen. In de praktijk kwam het erop neer dat de ventilator inschakelde op 85 graden. Wat ik persoonlijk prettig vond want ook al liep het verder op het kwam nooit boven de 95 graden.
Ik heb daarbij de oliekoeler ook naar de voorkant verhuist en vervangen voor een grotere aftermarket. Dit gaf wel wat winst maar was achteraf bezien niet echt de moeite waard gezien het werk wat ik er van had.





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De hoogte waar de sensor zit maakt niet uit. Bij de 21 en 23 stroomt de kvs van rechts naar links en niet meer van boven naar onder.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik weet helaas niet meer wat voor radiator ik had, het is inmiddels al 10 jaar geleden. Maar het zou me niet verbazen dat de radiator origineel was opgebouwd. Afijn… ik had destijds een gevoelige temp-meter er aan gezet en gewoon meerdere sensors geprobeerd en middels trail en eror kwam ik op de alfa sensor uit.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Als aanvulling kan je de blower beter direct (met zweefzekering) op de accu aansluiten, dan blijft deze nog nakoelen als het contact uit staat. Hebben de moderne autos ook.
Dan weet je ook wanneer je weer door kan rijden nadat de rode lamp aan ging…. been there…
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!