De bout (en de rest van de auto) staat bij mijn ouders boven de smeerput maar de kop heb ik mee naar huis genomen voor een servicebeurt.
Net een lagerbus van de nokkenas in de Dasty gelegd om de oliekoek er af te weken. dat gaat erg goed.
Niet eens puur, maar verdund met twee keer zoveel warm water.
Ik zoek nu naar een bak die groot genoeg is voor de hele kop.
—
de groeten van simon
...en de kop is schoon. wat een troep kwam daar uit. Met een schroevendraaier en een slijpkop de uitlaten leeggebikt. eentje is verdubbeld qua oppervalkte. dat ik uberhaubt nog vooruitkwam met deze motor is me een raadsel.
Nu de kleppen nog.
die Hayes is erg slordig. ze zijn de volgende dingen vergeten:
-voorste bout van het tweede deel van de bovenste motorsteun verwijderen als je de kop van de motor wilt halen. Pagina 64
-om de nokkenas van een BDY motor te halen, moet het zijhuis van de kop losgemaakt worden. aangezien een BDY geen contactpuntjes heeft komt de as daar niet naar buiten.
—
de groeten van simon
De Klepseals.
De oude seals waren verhard en brokkelen af bij aanraken. Ik heb ontdekt dat de makkelijkst manier om ze te verwijderen is om met een scherpe smalle beitel de metalen ring door te slaan en een einde naar buiten te buigen. Eerst met een schroevendraaier de ronde veer van de bovenkant afhalen, daarna met een beitel slaan, duwen en de oude seal is los. Dan zien ze er uit als de linker op de foto.
De nieuwe seals gaan er op vlak voordat ik de kleppen ga inbouwen.
vraagje:
het sluitvlak van de uitlaatkleppen zijn allemaal zwart. moet dat er af? zo ja, hoe?
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Normaal gesproken ben je de zwarte randen kwijt na het (laten) polijsten van de kleppen. Daar is pasta voor. Je kunt ze dus zelf schoonschuren. Kijk gelijk de kleppen na op oneffenheden of putjes, evenals het vlak waar de kleppen invallen.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Goed, het kleppen slijpen is gelukt. uiteindelijk zelfs pol gebruikt om ze te laten glanzen op het raakvalk.
vraagje over de kop. Het zijgedeelte zat bij mijn BDY zonder pakking koud op de kop gebout. dat is het stuk waar de thermostaat in zit. moet daar niet iets tussen als je em monteerd?
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
‘k Weet niet of ik je helemaal volg. Bedoel je het huis onder de verdeler? Daar hoort volgens mij een pakking tussen, maar die zit in geen enkele koppakkingsset. Als ik me goed herinner, heb ik daar de bekende blauwe smurrie (vloeibare pakking) tussen gesmeerd.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Ja die ja. daar zat bij ij niets zichtbaars tussen. het kan zij dat ze er af fabriek een flinterdun laagje op gespoten hebben, maar hij lekte daar niet.
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
macsimski schreef:Goed, het kleppen slijpen is gelukt. uiteindelijk zelfs pol gebruikt om ze te laten glanzen op het raakvalk.
Let op hé: na het opnieuw inslijpen van de kleppen die je ook de klepspeling opnieuw te controleren en indien nodig opnieuw af te stellen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De kop ligt nu bij het revisiebedrijf. Ik vond het opervalk van de kop toch te slecht om em zo weer in de auto te zetten. Er zaten veel donkere ruwe plekken op de baan van de koppakking.
—
de groeten van simon
Goed, het loskrijgen van de afgebroken bouten is mislukt. wat zitten die krengen vast. geen idee waarom. de anderen gingen er zonder problemen uit. zelfs de bouten die aan de onderkant ook weer naar buiten staken. enfin, dat wordt een ander blok inbouwen. Nu ben ik me aan het inlezen op het verweideren van de aandrijfassen en i de hayes hebben ze het over een hulpstuk van 24 mm om het planetenstelsel op hun plek te houden. hoe lang moet dat zijn? ik heb em graag klaarliggen voor ik twee handen te kort kom om em te maken.
Andere vraag: op pag. 66 staat onder onderwerp 9 punt 7: “The right hand driveshaft is disconnected from the differential housing by removing it completely” betekent dat dat ik de onderste ophanging van de motor los waar die as doorheenloopt met een lager moet losbouten? of waar in de hayes staat dat stuk uitgelegd?
—
de groeten van simon
Hoe dat hulpstuk precies moet zijn weet ik niet, iemand?
De rechter aandrijfas krijg je los door het tussenlager los te maken. Dat zijn twee boutjes op die ophanging van de motor waar de aandrijfas doorheen loopt, kan niet missen. Die beide boutjes (dop 11 meen ik) draai je zover los totdat je ze uit het kooitje (binnenin, kun je niet zien) kunt draaien waar ze in zitten. Daarvoor moet je de moertjes vrijwel helemaal (maar niet helemaal) van de boutjes draaien. Als je die moertjes ver genoeg hebt losgedraaid merk je dat je de moertjes weg kunt draaien. Nu kun je de aandrijfas (die je cfm Haynes aan de wielzijde natuurlijk al had losgemaakt) eruit trekken, zonder geweld. Vervolgens kun je die hele motorsteun verwijderen. De motor hangt aan de rechterzijde nog aan de bovenste motorsteun.
1992 Citroën BX 16 TZI
Ik ga zoeken van die wielzijde. was het nog niet tegengekomen in de hayes, maar waarschijnlijk zit dat in een algemeen deel wat voor elke auto gelijk is. De bovenste motorsteun ontbreekt, aangezien die een oderdeel is van de kop, die er nu afligt. Ik zal em aan de bovenkant spalken met een balk over de motor en de wielophanging tot ik een motortakel heb. Ik heb geen idee hoe zwaar zo’n blok nu precies is.
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Je hebt natuurlijk wel al de versnellingsbak afgetapt, anders krijg je een golf bakolie mee als je de aandrijfassen lostrekt… Motortakel is geen overbodige luxe, het blokje til je er niet zomaar uit. Alleen al helemaal niet.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Ah, de bak en het differentieel zijn een oliebad, goed om te weten. Hayes had het over 1 liter olie, maar ik gebruik wat oude dokaschalen, daar kan beduidend meer in.
Ik ontdek net dat de hayes die ik heb, het hoofdstuk over de transmissie en aandrijfassen ontbeert. handig.. zeker omdat de vraagbaak dat gedeelte in anderhalve pagina samenvat.
—
de groeten van simon